doktoru

miercuri, 9 aprilie 2014

Cele 70 de saptamani profetite de Daniel - de Fericitul Ieronim



Cele 70 de saptamani profetite de Daniel - de Fericitul Ieronim

" Șaptezeci de săptămâni sunt scurtate asupra poporului tău și asupra cetății tale celei sfinte , ca abaterea poate fi terminata , și păcatul ar putea avea un sfarsit , și nelegiuirea sa fie eliminata , iar dreptatea veșnică poate fi exercitată , și  viziunea și profeția pot fi îndeplinite pentru că Sfântul sfinților va fi uns . Să știi dar, și să iei act de faptul că de la darea de cuvânt a construirii Ierusalimului din nou , pana la Hristos prințul ,  vor trece șapte săptămâni și șaizeci și două săptămâni , și  strada va fi construita din nou , și zidurile , în vremuri dureroase. Și după șaizeci și două de săptămâni Hristos va fi ucis , și ( cei care-L vor refuza ) nu vor fi ai lui . Și un popor , cu liderul lor care va veni , vor nimici cetatea și sfântul Locaș .Si sfârșitul acestora trebuie să fie devastarea , și după sfârșitul războiului  va fi pustiirea aratata.Si El va face un legământ trainic cu mulți într-o săptămână ; și în mijlocul săptămânii , atât victima cat și sacrificiul vor cadea . Și acolo va fi în Templu urâciunea pustiirii , și pustiirea va continua pînă la împlinirea  sfârșitului . " - Daniel 9:24-27
Saptezeci de saptamani sunt hotarate pentru poporul tau si pentru cetatea ta cea sfanta pana ce faradelegea va trece peste margini si se va pecetlui pacatul si se va ispasi nelegiuirea, pana ce dreptatea cea vesnica va veni, vedenia si proorocia se vor pecetlui si se va unge Sfantul Sfintilor.
25. Sa stii si sa intelegi ca de la iesirea poruncii pentru zidirea din nou a Ierusalimului si pana la Cel-Uns - Cel-Vestit - sunt sapte saptamani si saizeci si doua de saptamani; si din nou vor fi zidite pietele si zidul din afara, in vremuri de stramtorare.
26. Iar dupa cele saizeci si doua de saptamani, Cel-Uns va pieri fara sa se gaseasca vreo vina in El, iar poporul unui domn va veni si va darama cetatea si templul. Si sfarsitul cetatii va veni prin potopul maniei lui Dumnezeu si pana la capat va fi razboi - prapadul cel hotarat.
27. Si El va incheia un legamant cu multi intr-o saptamana, iar la mijlocul saptamanii va inceta jertfa si prinosul si in templu va fi uraciunea pustiirii, pana cand pedeapsa nimicirii cea hotarata se va varsa peste locul pustiirii”.


Pentru că profetul a spus , " Tu ai condus pe poporul Tău , și Numele Tău a fost chemat asupra cetății Tale și asupra poporului Tău , " Gabriel prin urmare , în calitate de purtător de cuvânt al lui Dumnezeu , spune prin implicație : " În nici un caz nu sunt poporul lui Dumnezeu , ci numai poporul Tău , și nici nu este Ierusalimul cetatea cea sfântă a lui Dumnezeu , ci aceasta este un oraș sfânt pentru tine , cum ai zis " . Acest lucru este similar cu ceea ce am citit în Exod , atunci când Dumnezeu îi spune lui Moise , " Coboara, pentru ca poporul tău a facut păcat " ( Exod 32:7 ) . Din aceasta cauza ei nu sunt poporul Meu  pentru că ei M-au părăsit . Și astfel , pentru că tu te rogi pentru Ierusalim și te rogi pentru evrei , asculta ce se va întâmpla poporului tău în șaptezeci săptămâni de ani , și acele lucruri care se vor întâmpla cu orașul tău .

Îmi dau seama că această întrebare a fost comentata de oameni foarte invatati  in diferite moduri, și că fiecare din ei și-a exprimat punctul de vedere în funcție de  propriul său geniu . Și așa , pentru că este periculos să judeci opiniile marilor învățători ai Bisericii și sa stabilesti o prioritate , voi repeta pur și simplu punctul de vedere al fiecaruia , și voi lăsa la judecata cititorului care explicație ar trebui să fie a urmata .
 În al cincilea volum , Tempora [ " Cronologia " ] , Africanul spune cu privire la cele șaptezeci de săptămâni ( și -l citez textual ) : " Capitolul in care am citit la Daniel cele cu privire la cele șaptezeci de săptămâni conține multe detalii remarcabile , care necesită o lungă  discuție în acest moment ,  așa ca trebuie să discutăm doar ceea ce se referă la sarcina noastră actuală , și anume ceea ce privește cronologia.Nu există nici o îndoială , in ceea ce constituie  predicția venirii lui Hristos , pentru că El a apărut în lume la sfârșitul celor șaptezeci de săptămâni .După El crimele s-au consumat ,păcatul a ajuns la capăt și nelegiuirea a fost distrusa. O neprihănire veșnică , de asemenea, a fost proclamata care a depășit simpla neprihănire a legii; și viziunea și profeția au fost îndeplinite , în măsura în care legea și Proorocii au fost până la Ioan Botezătorul ( Luca 16 ) , iar apoi Sfântul sfinților a fost uns . Și toate aceste lucruri au fost obiecte de speranță , înainte de întruparea lui Hristos  . Acum, îngerul a specificat cele șaptezeci săptămâni de ani care reprezinta 490 ani de la iesirea cuvântului pentru ca Ierusalimul sa fie reconstruit . Intervalul specificat a început în al douăzecilea an al lui Artaxerxe , regele perșilor ; pentru că a fost paharnicul lui , Neemia ( Neemia 1 ) , care , așa cum am citit în cartea lui Ezra [Vulgata crede ca Neemia reprezinta Ezdra II ] , a cerut regelui și a obținut  ca Ierusalimul sa fie reconstruit . Și acesta a fost cuvântul , sau decretul , care a acordat permisiunea pentru construirea orașului și a zidurilor inconjuratoare; pentru ca  până în acel moment orasul a fost deschis incursiunilor  popoarelor din jur . Chiar daca regelui Cirus  a acordat permisiunea să se întoarcă in Ierusalim tuturor celor care doresc, problema a fost că marele preot Isus [ Iosua ] și Zorobabel , și mai târziu preotul Ezra , împreună cu ceilalți care au fost dispusi sa se plece din Babilon împreună cu ei , au făcut doar o încercare nereușită de a construi Templul și cetatea cu zidurile sale , pentru ca au fost împiedicați de către popoarele din jur  la îndeplinirea sarcinii , sub pretextul că regele nu a ordonat asa ceva. Și  astfel, lucrarea a rămas incompletă până la Neemia in cel de-al douăzecilea an al regelui Artaxerxe . Prin urmare, captivitatea a durat timp de șaptezeci de ani pana la legea persana . [ Această ultimă propoziție este pusa între paranteze de către editor ] Pana la această perioadă, în Imperiul Persan au trecut o sută și cincisprezece ani de la începuturile sale , dar era al o sută optzeci și cincilea an de la captivitatea Ierusalimului ,când Artaxerxe a dat  ordinul de constructie pentru zidurile Ierusalimului. [ De fapt numai 141 ani ,intervalul dintre 587 BC și 446 BC ] Neemia a fost responsabil de acest angajament , iar strada a fost construită și zidurile din jur au fost ridicate . Acum dacă calculati șaptezeci de săptămâni de ani de la această dată , puteți ieși la vremea lui Hristos . Dar dacă vrem să luam orice altă dată ca punct de plecare pentru aceste saptamani , atunci datele vor arăta o discrepanță și ne vom confruntă  cu numeroase dificultăți . Pentru cazul în care cele șaptezeci de săptămâni sunt calculate din momentul in care Cyrus da decretul său de indulgență care efectuează eliberarea captivilor evrei , atunci vom avea un deficit de o sută si ceva de ani mai putin decat numărul declarat in cele șaptezeci de săptămâni [ numai șaptezecisiopt de ani, din calcule mai recente  decretul lui Cirus a fost dat în 538 î.Hr. ] . Dacă socotim din ziua în care îngerul a vorbit  lui Daniel , deficitul ar fi cu mult mai mare [ de fapt, nu mai mult de câteva luni sau un an fata de cei deja 78 de ani?] . Se adaugă un număr mai mare de ani , în cazul în care doriți să puneți începutul săptămânilor la începutul robiei . Căci Împărăția persanilor a durat 230 ani  până la apariția regatului macedonean , apoi macedonenii înșiși au domnit timp de trei sute de ani. De la acea dată până în al XVI-lea ( sau al XV-lea ) an al lui Tiberiu Cezar , când Hristos a suferit moartea , este un interval de șaizeci [ sic ! ] de ani [ socotind de la moartea lui Cleopatra , ultimul dintre Ptolemeii macedonieni ] . Toti acesti ani adăugati împreună ajung la numărul de 590 , cu rezultatul că o sută de ani rămân să fie contabilizati(adica sunt in plus fata de cei 490) . Pe de altă parte , intervalul de la al douăzecilea an al lui Artaxerxe la timpul lui Hristos completează cifra de șaptezeci de săptămâni , dacă socotim în funcție de calculul lunar al evreilor , care nu  număra lunile lor în funcție de mișcarea soarelui , ci mai degrabă în funcție de luna . Pentru intervalul de o sută cincizeci de ani al Imperiului Persan , când Artaxerxe , ca rege al acestuia , a atins al XX-lea an al domniei lui ( și acest lucru a fost in al patrulea an al celei de a optzeci si treia Olimpiade ) , până la cea de a două sute doua Olimpiada ( pentru că a fost al doilea an al Olimpiadei , care a fost in al cincisprezecelea an al lui Tiberiu Cezar ) se dovedește a fi un total de 475 de  ani . Acest lucru ar duce la 490 de ani ebraici, cu luarea în considerare în funcție de lunile lunare cum am sugerat mainainte. Pentru ca in funcție de calculul lor , acești ani pot fi făcuti din luni de douăzeci și nouă ( sau douăzeci și opt ) de zile și jumătate fiecare . Acest lucru înseamnă că  soarele ,intr-o perioadă de 490 de ani ,isi completeaza revoluția sa în 365 de zile și un sfert ,si aceasta suma se aduna la cele douăsprezece luni lunare pentru fiecare an în parte , cu unsprezece zile și un sfert  rămase de rezervă .Prin urmare, grecii și evreii intr-o perioadă de opt ani introduc trei luni intercalate ( embolimoi ) . Pentru ca daca se va multiplica unsprezece și un sfert de opt ori , vor ieși  nouăzeci de zile , care sunt egale cu trei luni. Acum, dacă a-ți împărți perioadele de opt ani, în 475 ani , coeficientul va fi de cincizeci și nouă , plus trei luni. Aceste cincizeci și nouă  plus perioadele de opt ani produc suficiente luni intercalate pentru a face cincisprezece ani , mai mult sau mai puțin ; și dacă se vor adăuga acesti cincisprezece ani la 475 ani , vor ieși cele șaptezeci de săptămâni de ani , adică , un total de 490 ani . "
Africanul și-a exprimat punctul de vedere în aceste cuvinte pe care le-am copiat. Să trecem la Eusebiu Pamphili [ celebrul istoric bisericesc , care a scris Pamphili cognomen în onoarea mentorului său iubit , Episcopul Pamphilus ] , care în a opta carte a Evangelike Apodeixis a lui si-a asumat unele presupuneri :
"Nu cred că cele șaptezeci de săptămâni au fost împărțite fără scop , în care șapte este menționat în primul rând, și apoi șaizeci și doi  , și se adaugă apoi o săptămâna  , care, la rândul său, este ea însăși împărțită în două părți.Căci este scris : " să cunoască și să înțeleagă că de la iesirea cuvântului ( a comenzii ), ca petiția să fie acordata și Ierusalimul să fie construit si până la Hristos , Prințul , vor trece șapte săptămâni și șaizeci și două săptămâni . " Iar la sfarsitul spuselor sale, ingerul afirmă : " El va incheia un legământ cu mulți , timp de o săptămână." Este clar că îngerul nu a detaliat aceste lucruri în răspunsul său fara a avea vreun scop sau în afară  inspirației lui Dumnezeu . Această observație pare a necesita un raționament precaut și atent , astfel încât cititorul  să acorde atenție și sa investigheze cauza acestei viziuni. Dar dacă trebuie să ne exprimam propria opinie , în conformitate cu restul  interpretarii care se referă la declarația îngerului : " de la iesirea cuvântului ca Ierusalimul să fie construit  până la Hristos (Cel-Uns), Prințul , " ne vom gândi si la unii printi care au fost in functii de conducere a poporului evreu ulteriori acestei profeții și ulteriori întoarcerii din Babilon . Adică , trebuie să ne gândim la  arhierei [ inalti preoți ] și preoti pentru care Scriptura  acorda titlul de Hristosi(adica de Unsi) , ca urmare a faptului că au fost unsi (cu uleiul sfintit al lui Moise). Primul dintre acestia a fost Isus [ Iosua ]  fiul lui Ioțadac , marele preot , și apoi restul care au avut aceasta functie până în momentul venirii Domnului și Mântuitorului nostru . Și aceasta este intentia profetului atunci când afirmă : " . De la iesirea cuvântului ca Ierusalimul să fie construit si pana la Hristos Prințul(Cel-Uns)  vor trece șapte săptămâni și șaizeci și două săptămâni " . Iar asta este ca primele șapte săptămâni sa fie numărate separat și apoi după aceea cele șaizeci și două de săptămâni , iar totalul lor de 483 ani este calculat de la decretul lui Cirus . Și ca să nu para a fi o simplă presupunere  pripita ,si ca sa testam adevărul declarațiilor noastre , să socotim pe cei care au purtat denumirea de hristoși din timpul lui Iosua , fiul lui Ioțadac , până la apariția Domnul ;adica cei care au fost unși mari preoti . În primul rând , așa cum am afirmat deja , ca urmare a profeția lui Daniel , care a avut loc în timpul domniei lui Cirus ,iar apoi a avut loc  întoarcerea poporului din Babilon , Iosua, fiul lui Ioțadac a fost marele preot , și împreună cu Zorobabel , fiul lui Salatiel , au pus bazele templului . Și pentru că lucrarea a fost împiedicată de samariteni și de celelalte națiuni din jur , cele șapte săptămâni de ani au trecut ( adică , patruzeci și nouă ani ) , în care activitatea de la templu a rămas neterminată . Aceste săptămâni sunt separate de profeție de restul de șaizeci și două săptămâni . Iar evreii au urmat , de asemenea, acest punct de vedere , atunci când au spus Domnului în Evanghelie acestea : " Acest templu a fost construit in patruzeci și șase ani , și tu il vei ridica în trei zile? " ( Ioan 2,20 ) . Pentru ca aceasta a fost numărul de ani care s-a scurs între primul an al lui Cirus , care a acordat acelor evrei care au dorit să se întoarcă în patria lor , si al șaselea an al regelui Darius , caruia in timpul domniei lui  templul a fost terminat .[ De fapt, cele două date implicate sunt 538 î.Hr. și 516 î.Hr. , un interval de doar douăzeci și doi ani ?] Mai mult , Joseph Flavius a adăugat inca trei ani , în care incinta și alte construcții ramase neterminate au fost aduse la finalizare ; și atunci când acestia sunt adăugati la cei patruzeci și șase ani , se ajunge la cei patruzeci și nouă ani , sau șapte săptămâni de ani . Iar restul de șaizeci și două de săptămâni sunt calculate de la al șaptelea an al lui Darius . La acel moment Iosua, fiul lui Ioțadac , și Zorobabel ( care avea deja majoritatea lui ?) erau deja la conducerea poporului , și în timpul lor , Hagai(Agheu) și Zaharia au profețit . După ei au venit Ezra și Neemia din Babilon și au fost construite zidurile orașului în timpul preoției lui Ioachim , fiul lui Iosua , care a avut numele de Ioțadac . După el Eliașib a fost  preot , apoi Ioiada și apoi Iohanan . Apoi a fost Iadua , în timpul caruia Alexandru , regele macedonenilor , a fondat Alexandria , așa cum Joseph Flaviu scrie în cărțile sale de Antichități , și  a venit la Ierusalim și a oferit - jertfe de sânge în Templu . Acum, Alexandru a murit in timpul celei de a o sutătreisprezecea Olimpiade , în cel de al douasutetreizecisisaselea an al Imperiului Persan , care, la rândul său a început în primul an al celei de a cincizecisicincea Olimpiade. Asta a fost data când Cyrus , regele perșilor , a cucerit pe babilonieni și pe haldei . După moartea preotului Iadua , care a fost marele preot al templului în timpul domniei lui Alexandru , Onia a devenit mare preot .In această perioadă Seleucus , după cucerirea Babilonului , si-a pus pe capul lui coroana a toată Siria și Asia , în al doisprezecelea an după moartea lui Alexandru . Până în acel moment  anii care au trecut de la decretul lui Cyrus  adunati împreună  au fost in numar de 248 . De la acea dată Scriptura  Macabeilor calculează regatul grecilor . Dupa Onia , marele preot Eleazar a devenit conducator al evreilor . Aceasta a fost perioada în care cei Șaptezeci de traducătorii au tradus Sfintele Scripturi în limba greacă in Alexandria . După el a venit Onia al II-lea , care a fost urmat de Simon , care a domnit peste evrei atunci când Isus , fiul lui Sirah, a scris cartea care poartă titlul grec de Panaretos ( " Un om complet virtuos " sau Eclesiasticul) ,care este în mod fals atribuita lui Solomon . Un alt Onia a fost apoi mare preot , și aceasta a fost perioada când Antioh a încercat să forțeze pe evrei să sacrifice in numele dumnezeilor neamurilor . După moartea lui Onia , Iuda Macabeul a curățit Templul și a zdrobit în bucăți statuile idolilor . Fratele lui Ionatan l-a urmat , și după Ionatan, fratele lor, Simon a condus poporul . La moartea sa se scursesera deja două sute șaptezeci și șapte de ani ai regatului sirian , iar prima carte a Macabeilor conține o înregistrare a evenimentelor până la acel moment . Și astfel numărul total al anilor numarati de la primul an al lui Cirus , regele Persiei , până la sfârșitul primei carti a Macabeilor și moartea marelui preot Simon este de 425 de ani. După Simon, Ioan[ Hircan ,fiul lui Simon] a fost mare preot timp de douăzeci și nouă de ani , iar la moartea sa Aristobul a devenit conducator al poporului pentru un an și a fost primul om , după întoarcerea din Babilon ,care a asociat demnitatea de mare preot cu autoritatea de regalitate . Succesorul său a fost Alexander , care de asemenea a fost mare preot și rege , și care a guvernat oamenii timp de douăzeci și șapte de ani . Până în acest moment , numărul de ani de la primul an al lui Cirus și întoarcerea captivilor care au dorit să revina în Iudeea se calculeaza la 483 de ani. Acest total este alcătuit din cele șapte săptămâni și din cele șaizeci și două de săptămâni , sau în total șaizeci și nouă de săptămâni . Și în toată această perioadă  marii preoți au condus  poporul evreu , iar acum cred că acestia sunt cei menționati ca Hristos - prinți . Și când ultimul dintre ei , Alexandru , a murit , poporul evreu a fost ajuns în această stare și a decazut în diferite facțiuni , și a fost hartuit de certurile interne în conditiile lipsei de lideri ;astfel încât Alexandra , care a fost  numita si Salina , și care a fost soția aceluiași Alexandru , a preluat puterea și a păstrat marea preotie pentru fiul ei , Hyrcanus . Dar ea a dat  puterea regală la celălalt fiu al ei ,Aristobul, și el a condus timp de zece ani . Dar atunci când frații au luptat unul cu celălalt într-un război civil și poporul evreu a fost atras în diverse facțiuni , atunci Gnaeus Pompei , generalul armatei romane , a intrat in scenă . După ce a cucerit Ierusalimul , el a pătruns chiar in altar în templu , in locul numit Sfânta Sfintelor . El l-a trimis pe Aristobul înapoi la Roma în lanțuri , ținându-l pe el pentru procesiunea lui triumfală , iar apoi a dat marea preotie  fratelui său , Hyrcanus . Apoi, pentru prima dată, poporul evreu a devenit tributar romanilor . Dupa el, Irod ,fiul lui Antipater , a primit autoritatea regală asupra evreilor prin decret senatorial , după ce Hyrcanus a fost ucis ; și astfel el a fost primul străin care a devenit conducator al evreilor . Mai mult decât atât , atunci când părinții lui au murit , el a predat marea preotie copiilor săi , chiar dacă acestia nu au fost evrei , total contrar legii lui Moise . Nici nu le-a încredințat aceasta pentru  mult timp , exceptand faptul ca ei ii acordau favoruri și mită , pentru ca a disprețuit poruncile Legii lui Dumnezeu . "

Același Eusebiu a oferit o altă explicație , de asemenea , și în cazul în care am vrea să-l traducem în limba latină , ar trebui să  extindem foarte mult dimensiunea acestei carti . Iar interpretarea sa este aceasta , că numărul de ani de la al șaselea an al lui Darius , care a domnit după Cyrus și fiul său , Cambyses , ---- iar aceasta a fost data la care  templul a fost finalizat ---- până în timpul lui Irod și Cezar Augustus este socotit a fi șapte săptămâni plus șaizeci și două de săptămâni , ceea ce face un total de 483 de ani . Asta a fost data la care hristos(unsul) , care a fost, Hyrcanus , fiind ultimul mare preot al liniei Macabeilor, a fost ucis de Irod , și succesiunea de mare preoți a ajuns la capăt , in măsura în care legea lui Dumnezeu a fost urmata. A fost apoi , de asemenea, că o armată romană , sub conducerea unui general roman a devastat atât orașul cat și templul în sine . Sau de fapt a fost însuși Irod care a comis devastarea , după ce a obtinut prin intermediul romanilor  o autoritate guvernamentală pentru care nu avea nici un drept .Iar declarația îngerului , " Pentru că el va stabili un legamant cu mulți timp de o săptămână ( variantă : " un legamant de mai multe săptămâni " ) , și în mijlocul săptămânii sacrificiul și jertfa încetează , " este de a fi înțeleasă în acest fel , că Hristos a fost născut în timp ce Irod domnea în Iudea și Augustus in Roma , și a predicat Evanghelia timp de trei ani și șase luni , cum este scris in  Ioan Evanghelistul . Și a stabilit închinarea la adevăratul Dumnezeu , cu mai multe persoane , ceea ce înseamnă , fără îndoială, apostolii și credincioșii în general . Și apoi , după  patimile Domnului nostru , sacrificiul și jertfa au încetat în mijlocul săptămânii . Pentru ca tot ce a avut loc în Templul după această dată nu a fost un sacrificiu valabil pentru Dumnezeu, ci o simplă închinare la diavolului , deoarece toți au strigat impreuna , " Sângele Lui să fie asupra noastră și asupra copiilor noștri " ( Matei 27,25 ) , și  " nu avem împărat decât pe Cezar . " Orice cititor care este interesat poate căuta acest pasaj în Cronicile lui Eusebius , căci le-am tradus în urmă cu mulți ani în latină . Dar pentru declarația sa că numărul de ani  socotit de la finalizarea templului pana la al zecelea an al împăratului Augustus ,  atunci când Hyrcanus a fost ucis și Irod a obținut Iudeea , se ridică la un total de șapte plus șaizeci și doi de săptămâni , sau 483 de ani , s-ar putea verifica în felul următor . Clădirea templului a fost terminata în a șaptezeci si șasea [ ​​aici și în alt loc se poate citi: " a șaizeci si șaptea " - Migne ] Olimpiada , care a fost al șaselea an al lui Darius . În al treilea an al celei  de a o sută optzeci și  șase Olimpiade, care este , al zecelea an al lui Augustus , Irod a preluat conducerea evreilor . Acest lucru face ca intervalul sa fie de 483 de ani , luand în considerare olimpiadele individuale  calculate la patru ani fiecare . Același Eusebius raportează si un alt punct de vedere , de asemenea , pe care eu nu il resping în întregime , că majoritatea autorităților (bisericesti) extinde ultima săptămână de ani, la șaptezeci de ani, luand în considerare ca fiecare an al saptamanii de ani sa fie calculat  ca o perioadă de zece ani [ citind upputatio corupt  (ca fiind) supputatio ] . De asemenea, ei susțin că treizeci și cinci de ani au fost între patimile Domnului și domnia lui Nero , și că  la această dată a fost prima oara când armele Romei au fost ridicate împotriva evreilor , iar acesta a fost punctul  jumătatii de săptămâna de șaptezeci de ani. După aceea , într-adevăr , din vremea lui Vespasian și Titus ( și a fost imediat după ascensiunea lor la putere că Ierusalimul și templul au fost arse ), până la domnia lui Traian încă treizeci și cinci de ani au trecut . Și aceasta , ei afirmă , a fost săptămâna despre care îngerul i-a zis lui Daniel : " . El va stabili un legamant cu mulți timp de o săptămână " Pentru ca Evanghelia a fost predicată de Apostoli peste tot în lume , din moment ce unii au supravietuit chiar până la această dată târzie . Conform tradiției  bisericii , Ioan Evanghelistul a trăit până în timpul lui Traian . Cu toate acestea, eu sunt in nedumerire ca să știu cum putem înțelege primele șapte săptămâni și șaizeci și două de săptămâni  ca avand cate șapte ani fiecare, și doar aceasta saptamana din urmă să implice zece ani pentru fiecare unitate din cei șapte ani , sau șaptezeci ani în total .
Pana aici Eusebiu . Dar Hipolit a exprimat următoarea opinie cu privire la aceleași săptămâni : el socotește cele șapte săptămâni ca fiind înainte de întoarcerea poporului din Babilon , și cele șaizeci și două de săptămâni ca fiind ulteriore întoarcerii lor și extinderea lor pana la nașterea lui Hristos . Dar datele nu sunt deloc de acord . Dacă într-adevăr durata Imperiului Persan este socotita a fi de 230 de ani , iar Imperiul macedonean avand trei sute de ani , iar perioada de după aceea până la nașterea Domnului  fiind de treizeci de de ani, apoi totalul de la începutul domniei lui Cyrus , regele perșilor , până la apariția Mântuitorului este de  560 de ani . Mai mult decât atât Hipolit plasează ultima săptămână  la sfârșitul lumii și o împarte în perioada lui llie și in perioada lui Antihrist , astfel că în primii  trei ani și jumătate ai ultimei săptămâni este stabilita cunoașterea lui Dumnezeu . Iar pentru declarația , " El va incheia un legamant cu multi intr-o săptămână " (Daniel 9,27) , în ceilalalti trei ani aflati sub stapanirea lui Antihrist sacrificiul și jertfa vor înceta. Dar când Hristos va veni și va ucide pe cel rău prin suflarea gurii Sale , pustiirea va ține până la sfârșit .

Pe de altă parte, Apolinarie din Laodiceea , atentioneaza hazardarea parerilor in condiții de nesiguranță cu privire la probleme  atât de ascunse (si intunecate). Și dacă cumva cei din generațiile viitoare nu vor vedea aceste preziceri ale lui îndeplinite în momentul în care a stabilit , atunci ei vor fi nevoiți să caute o altă soluție  pentru a-si convinge si profesorul însuși de interpretare eronată . Și astfel , în scopul de a evita apariția calomnierii unui om pentru o declarație care nu ar fi făcut-o , el face următoarea afirmație - și il traducem cuvânt cu cuvânt : " Pentru perioada de 490 de ani faptele rele  se vor limita la fel ca toate crimele care vor rezulta din aceste fapte rele . Dupa ce acestea vor veni vremurile de binecuvântare , iar lumea se va împaca cu Dumnezeu la venirea lui Hristos , Fiul Său . Pentru ca de la venirea Cuvantului , atunci când Hristos s-a născut din Fecioara Maria ,pana  în anul patruzeci și nouă , care este , la sfârșitul celor șapte săptămâni , [ Dumnezeu ] a așteptat ca Israel să se pocăiască . Ulterior , într-adevăr , de la al optulea an al lui Claudius Caesar [ adica  48 AD ] mai departe , romanii au ridicat armele împotriva evreilor . Pentru că a fost în anul sau al treizecilea ,cum a scris Evanghelistul Luca , in care , Domnul întrupat,a început propovăduirea Evangheliei Sale ( Luca 1 ) . Conform Evanghelistului Ioan ( Ioan 2 și 11 ) , Hristos a finalizat doi ani , intr-o perioadă cuprinsa de trei Paști .Anii de domnie ai lui Tiberius  din acel moment înainte au fost socotiti a fi inca șase ; apoi au fost cei patru ani ai domniei lui Gaius Caesar , supranumit Caligula , și apoi inca opt ani ai domniei lui Claudius . Acestia alcatuiesc un total de patruzeci și nouă de ani , sau echivalentul a șapte săptămâni de ani . Dar  când 434 de ani vor fi trecut după această dată ,adica cele șaizeci și două de săptămâni , atunci [ adică în 482 AD ] Ierusalimul și Templul vor fi reconstruite în trei ani și jumătate din ultima săptămână , iar  lIie isi va face aparitia, care în conformitate cu spusa Domnului și Mântuitorului  noastru ( Luca 1 ) este să vină și să se întoarcă înapoi inimile părinților față de copiii lor . Și apoi Antihristul va veni , și în conformitate cu Apostolul Pavel el va sta în templul lui Dumnezeu ( II Tes. 2 ) și o să fie ucis de suflarea Domnului și Mântuitorului nostru , după ce Antihristul va fi purtat război împotriva sfinților . Și , astfel, se va întâmpla că pana la mijlocul săptămânii se va confirma legământul lui Dumnezeu cu sfinții , iar de la mijlocul săptămânii incolo va fi emis decretul sub autoritatea lui Antihrist ca sa se inceteze sacrificile din templu . Pentru ca Anticrist stabilește urâciunea pustiirii , adică  un idol sau statuia  propriului Dumnezeu , în Templul . Atunci va fi distrugerea finală și condamnarea  poporului evreu , care după respingerea adevărului lui Hristos, va îmbrățișează minciuna lui Antihrist . Mai mult decât atât, acest Apolinarie afirmă că el a conceput această idee despre numararea saptamanilor din faptul că Africanul , autorul cartii TEMPORA [ Cronologia ]  ale cărui explicații le-am introdus mai sus , afirmă că ultima săptămână va avea loc la sfârșitul lumii . Cu toate acestea , spune Apolinarie , este imposibil ca perioadele ce par a fi legate între ele să fie despartite pe o perioada atat de mare, ci mai degrabă toate segmentele de timp  trebuie să fie unite în conformitate cu profeția lui Daniel .

Învățatul savant Clement , prezbiterul bisericii din Alexandria , crede ca numărul de ani are o ușoara continuitate , afirmând că cele șaptezeci de săptămâni de ani, au fost finalizate in intervalul de timp de la domnia lui Cirus , regele perșilor pana  la domnia împăraților romani , Vespasian și Titus; care este un interval de 490 de ani , cu adăugarea în acelasi timp si a celor 2300 de zile  pe care le-am menționat mai devreme . El încearcă să ia în calcul în aceste șaptezeci de săptămâni ani cuprinsi dintre persi , macedonenii , și Caesars , care  la un calcul  atent se vede ca numărul de ani de la primul an al lui Cirus , regele perșilor și Mediei , atunci când Darius , de asemenea, a mentinut decretul pentru evrei, până la domnia lui Vespasian și distrugerea Templului se ridică la șase sute treizeci de ani .

Când Origen  s-a ocupat de acest capitol , el ne-a îndemnat să cautam  ce informații nu avem; și pentru că nu avea nici o marjă de manevră pentru interpretare alegorică , în care se poate argumenta , fără constrângere , ci mai degrabă a fost limitat la chestiuni de fapt istoric , el a făcut această observație scurtă în al zecelea volum al sau Stromata : "Noi trebuie să verificam cu atenție  cantitatea de timp între primul an al lui Darius , fiul lui Ahașveroș , și venirea lui Hristos , și sa descoperim câți ani au fost implicați , și ce evenimente au avut loc în timpul acesta . Apoi trebuie să vedem dacă putem potrivi aceste date cu timpul intruparii Domnului . "
Am putea afla ce a avut de spus pe această temă si Tertulian prin consultarea cartii pe care a scris-o împotriva evreilor ( Contra Judaeos ) , iar remarcile sale pot fi stabilite în scurt : " Cum , atunci , vom arăta că Hristos a venit în timpul celor șaizeci și două de săptămâni?Acest calcul începe cu primul an al lui Darius, din moment ce acesta a fost momentul în care viziunea  a fost dezvăluita lui Daniel.Pentru ca i s-a spus : " Cunoaste și  intelege din proorocia  comandata  mie ca să-ți dau răspuns la ruga ta.... ".Prin urmare, noi trebuie să începem calculul nostru cu primul an al lui Darius , când Daniel a văzut această viziune . Să vedem atunci  cum sunt împliniti anii până la venirea lui Hristos . Darius a domnit nouăsprezece ani ; Artaxerxes patruzeci de ani;  Ochus care a fost supranumit Cyrus douăzeci și patru ani ; Argus un an .Apoi Darius al II-lea , care a fost numit Melas , douăzeci și unu de ani. Alexandru Macedon a domnit doisprezece ani.Iar apoi, după Alexandru ( care a domnit peste mezi și perși , după ce i-a cucerit si și-a stabilit legea sa în Alexandria , numind orasul după numele său ) Soter a domnit acolo în Alexandria pentru treizeci și cinci de ani , și a fost urmat de Philadelphus , care a domnit timp de treizeci si opt de ani . După el ,Euergetes a domnit pentru douăzeci și cinci de ani , iar apoi Philopator timp de șaptesprezece ani , urmat de Epifanes cu douăzeci și patru de ani . Mai  departe al doilea Euergetes a condus timp de douăzeci și nouă de ani , și Soter treizeci și opt de ani. Ptolemeu timp de treizeci și șapte de ani , și Cleopatra douăzeci de ani și cinci luni . Mai departe Cleopatra a domnit in comun cu Augustus inca treisprezece ani . După  Cleopatra Augustus a mai domnit inca patruzeci și trei de ani. Pentru ca toti anii de domnie ai lui Augustus au fost cincizeci și șase la număr . Și  vedem ca în al patruzeci și unulea an al domniei lui Augustus , care a condus după moartea  Cleopatrei , Hristos s-a născut . Și acest  Augustus a mai trăit  timp de cincisprezece ani de la momentul în care sa născut Hristos . Și astfel perioada de ani rezultata până la ziua de naștere a lui Hristos și pana in cel de al patruzeci și unulea an al lui Augustus , după moartea  Cleopatrei [ de fapt doar douăzeci și nouă de ani de la moartea Cleopatrei - limbajul aici este confuz ] , ajunge la totalul cifrei de 437  de ani și cinci luni . Acest lucru înseamnă că șaizeci și două de săptămâni și jumătate s-au folosit deja de la Darius , sau echivalentul a 437 de ani și șase luni , până în ziua când  s-a născut Hristos . Apoi dreptatea cea veșnică a fost revelata , și Sfântul Sfinților a fost uns , și anume Hristos , și viziunea și profeția au fost pecetluite , iar acele păcate au fost sterse  prin credința în numele lui Hristos, pentru toți cei ce cred în El . " Dar ce inseamna afirmația că " viziunea și profeția sunt pecetluite " ? Aceasta înseamnă că toți profeții au făcut prorocii despre Hristos spunând că va  veni și că va avea de suferit . De aceea citim în acest pasaj al lui Tertulian : " anii au fost cincizeci și șase la număr ; de asemenea , Cleopatra a continuat să domnească în comun sub Augustus .... " A fost că profeția a fost împlinită prin venirea Lui iar viziunea a fost confirmată de un sigiliu ; și a fost numita profeție pentru că Însuși Hristos este sigiliul tuturor profeților , împlinind  tot ceea ce profeții au declarat în prealabil cu privire la El . Desigur  după venirea Lui și patima Lui  , nu mai există nici o viziune sau profeție ( sau profet ), care sa declare că Hristos va veni [ ?(pentru prima venire) ] . Și apoi  Tertulian spune: " Să vedem care este sensul celor șapte săptămâni și jumătate , care la rândul lor sunt împărțite  într-o segment de săptămâni  ;  prin ce fapte au fost împlinite? Ei bine , după ce Augustus , care a trăit  după nașterea lui Hristos inca cincisprezece ani  a fost urmat de Tiberiu Cezar care a domnit  douăzeci și doi ani , șapte luni și douăzeci și opt zile . În al cincisprezecelea an al domniei lui Tiberiu Hristos a patimit , fiind de aproximativ treizeci și trei de ani . Apoi a fost Gaius Caesar  numit si Caligula  care a domnit timp de trei ani , opt luni și treisprezece zile . [ Rețineți că domnia lui Claudius  de 13 ani este omisa aici . ] Nero a domnit timp de nouă ani , nouă luni și treisprezece zile .Galba a condus timp de șapte luni și douăzeci și opt zile ;Otho timp de trei luni și cinci zile, și Vitellius timp de opt luni și douăzeci și opt de zile. Vespasian a învins pe evrei în primul an al domniei lui , iar numărul de ani reiesiti pana aici fiind de cincizeci și doi si șase luni. Pentru ca a domnit unsprezece ani iar la data cand Ierusalimul a fost asediat evreii au terminat cele șaptezeci de săptămâni prezise de către Daniel . "

În ceea ce privește punctul de vedere pe care evreii il dețin cu privire la acest pasaj , am să-l mentionez sumar  într- o scurtă analiza , lăsând credibilitatea afirmațiilor lor pentru cei care le-au susținut . Și  lasă-mă să-l pun sub forma de parafrază  cu scopul de a fi mai clar . " O Daniel , sa știi că din această zi in care eu vorbesc cu tine ( si aceasta a fost in primul an al lui Darius  care l-a ucis pe Belșațar și a cucerit Imperiul caldeean al mezilor și perșilor ), până în săptămâna a șaptezecea de ani ( adica peste 490 de ani ) următoarele evenimente or să se întîmple în etape poporului tău. In primul rând , Dumnezeu va fi potolit de tine avînd in vedere rugaciunea ta adresata Lui iar apoi se va pecetlui păcatul și se va ispasi nelegiuirea . Pentru ca deși orașul(Ierusalimul) se află pustiu și Templul este distrus din temelii, iar poporul este cufundat în doliu totusi într- un timp destul de scurt, acestea vor fi restaurate . Și nu numai că  în aceste șaptezeci de săptămâni  cetatea va fi reconstruita și Templul restaurat , dar de asemenea Hristos , care este dreptatea veșnică , se va naște . Și așa  viziunea și profeția vor fi pecetluite , cu rezultatul că nu va mai fi nici un profet în Israel și Sfântul Sfinților va fi uns . Citim despre El în Psaltire : " Pentru că Dumnezeu , chiar Dumnezeul Tău , Te-a uns cu un untdelemn de bucurie mai presus decât pe tovarășii Tăi " ( Ps. 44:8 , 45:7 ) . Și într-un alt pasaj El spune despre Sine : " Fiți sfinți , căci Eu , de asemenea, sunt sfânt " ( Lev. 19:2 ) . Să știi că din această zi în care  vorbesc cu tine și fac promisiunea prin cuvântul Domnului  ca poporul se va întoarce și Ierusalimul va fi restaurat , vor fi șaizeci și două de săptămâni numarate până la timpul lui Hristos  Prințul și pana la pustiirea perpetua a Templului; și vor fi de asemenea, șapte săptămâni , în care două evenimente vor avea loc pe care le-am menționat deja , și anume că poporul se va întoarce din robie și orasul va fi reconstruit de către Neemia și Ezra . Și astfel  la sfârșitul săptămânilor, hotararea lui Dumnezeu va fi realizată în vremuri de stramtorare , când Templul va fi din nou distrus si orasul luat captiv . Pentru ca după cele șaizeci și două de săptămâni, Hristos va fi ucis , iar poporul care Îl va respinge va ieși din existență " - sau asa cum cred evreii  ca împărăția lui Hristos pe care si-o imagineaza ei ca o vor avea nici macar nu va exista . Și de ce vorbesc de uciderea lui Hristos  și de lipsa totală a ajutorul lui Dumnezeu a poporului , de vreme ce poporul roman aveau să demoleze orașul și templul sub Vespasian , liderul care a fost sa vina ? La moartea lui cele șapte săptămâni sau patruzeci și nouă de ani erau completetate , și după ce orașul Aelia a fost stabilit pe ruinele Ierusalimului , Aelius Hadrian a  învins evreii revoltati în conflictul lor cu generalul Timus Rufus . Acela a fost momentul in care sacrificiul și jertfa au încetat și vor continua să înceteze  până la sfarsitul vremurilor iar pustiirea  va fi  până la sfârșit . Noi nu suntem , spun evreii , foarte impresionati de faptul că cele șapte săptămâni sunt menționate în primul rând , și apoi cele șaizeci și doua , și din nou o singură săptămână împărțita în două părți . Pentru că este pur și simplu utilizarea idiomatică a limbii ebraice , precum și in latina antica , in care pentru citarea unui numar, numărul mic este dat în primul rând și apoi cel mai mare . De exemplu  noi nu spunem în limba noastră , " Avraam a trăit o sută saptezeci și cinci ani " , ci dimpotrivă evreii spun , " Avraam a trăit și cinci si șaptezeci și o suta de  ani " . Și astfel împlinirea profetiei saptamanilor nu  urmeaza ordinea literala a cuvintelor ci  va fi realizată în ceea ce privește întreaga sumă a saptamanilor luate împreună . Sunt de asemenea conștient de faptul că unii dintre evrei afirma ca pentru prorocia despre ultima săptămâna  " El va stabili un legământ cu mulți timp de o săptămână , " impartirea este între domniile lui Vespasian și Adrian .Dupa  istoriile scrise de Joseph Flavius, Vespasian și Titus au încheiat pace cu evreii timp de trei ani și șase luni . Și ceilalti trei ani și șase luni sunt contabilizati în timpul domniei lui Hadrian , când Ierusalimul a fost distrus complet , iar poporul evreu a fost masacrat în grupuri mari  la acel moment si au fost chiar expulzați dinlauntrul frontierelor Iudeii . Aceasta este ceea ce evreii au spus pe această temă , acordând puțină atenție faptului că din primul an al lui Darius , regele perșilor , până la răsturnarea finala a Ierusalimului -, care s-a petrecut sub Adrian , perioada în cauză este de o sută de și șaptezeci și patru de olimpiade sau 696 de ani , care totalizează aproape nouăzeci și nouă de săptămâni  evreiesti  plus trei ani - în care Barcochebas , liderul evreilor , a fost zdrobit și Ierusalimul a fost demolat pana la pamant si arat .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu