doktoru

miercuri, 9 aprilie 2014

Sfantul Porfirie il cearta cu dragoste pe Parintele Paisie Aghioritul!



Sfantul Porfirie il cearta cu dragoste pe Parintele Paisie Aghioritul!

Când citesc biografiile și scrierile anumitor Sfinti Bătrâni ai zilelor noastre, cel putin una dintre profetii va avea ,în mod inevitabil, legatura cu evenimentele de la sfârșitul timpului . Aceste " profeții ", au apărut mai ales în timpurile moderne in timpul perioadelor de anxietate mare pentru creștinii ortodocși - în țările slave , in timpul ascensiunii comunismului și în Grecia, mai ales incepand cu anii 1970 și acum odata cu apropierea începutului celui de al doilea mileniu . O mare parte din acestea provin din creșterea propagandei eshatologice a occidentului care a infiltrat Grecia cu tot felul de traduceri ( în 1970 The Late, Great Planet Earth a lui Hal Lindsey a fost publicata ca urmare a războiului de șase zile din Orientul Mijlociu, care a declanșat o serie de scrieri escatologice în vest ) , si traducerea în limba greacă a falselor antisemite Protocoale ale Înțelepților Sionului de către un politician grec , în anii 1980 . Fascinati de aceste scrieri , gânditorii creștini ortodocși au început să se uite în propria lor tradiție pentru a aplica aceste pareri aparent convingătoare ca in curând va avea loc a doua venire a lui Hristos si pentru a-si face propriile lor pareri si teorii. Din păcate, mulți dintre Sfintii bătrâni ai noștri si Sfinți ai zilelornoastre au fost influențati de aceste scrieri și tradiții , punandu-i in confuzie pe multi . Eu personal cred că acest lucru sa datorat din cauza simplitatii inimii lor , din moment ce aceste scrieri neo-eschatologice și conspirative nu par să se conformeze cu aspectele eshatologiei ortodoxe . Acest lucru nu ar trebui în nici un caz sa influenteze autenticitatea sau sfintenia vreunui Batran Sfânt , din moment ce nimeni nu este infailibil și Dumnezeu ar putea avea motive sale pentru care ar permite astfel de lucruri .


Dar nu toti dintre bătrânii noștri Sfinti au avut o gandire si o minte similară cu privire la aceste aspecte escatologice . De fapt , atunci când acești bătrâni Sfinții au fost întrebați cu privire la aceste probleme , ei categoric nu au fost de acord cu ceea ce alti Bătrâni Sfinti spuneau despre aceste lucruri . În acest sens , ei nu au încercat să discrediteze pe acei Sfinti Bătrâni cu care nu erau de acord , ci încă ii considerau oameni ai lui Dumnezeu cu daruri speciale ale Duhului Sfânt . Ei au recunoscut că aceste lucruri nu au fost spuse de revelație , ci reprezenta propria lor opinie sau pentru că au fost  convinși de către propria lor logică . Din păcate, majoritatea oamenilor nu pot spune diferența dintre o profeție adevărată și o opinie , iar acest lucru a cauzat multă confuzie în rândul  ortodocsilor contemporani si creduli.

Unul dintre cei mai populari și iubiti Sfinti Bătrâni este astăzi Părintele Paisie Aghioritul ( + 1993) . El este  cunoscut mai ales pentru profețiile sale privind sfârșitul timpului care circulă în întreaga lume ortodoxă . Batranul Porfirie din Kavsokalyvia ( + 1991) a fost un alt Batran Sfânt al vremurilor noastre foarte iubit de creștinii ortodocși . Acesti doi Bătrâni Sfinti sunt considerati a fi cei doi piloni de sfințenie din Ortodoxia greaca a secolulului 20 . Dar cu privire la problema critică a eshatologiei ei nu sunt de acord  , la fel ca Apostolii Petru și Pavel care au fost in dezacord în Faptele Apostolilor cu privire la problema evreilor și neamurilor din creștinismul timpuriu . De fapt , fratele Porfirie a criticat pe Batranul Paisie pentru materialului său eshatologic care a fost raspandit. Din acest incident , multe lecții importante pot fi învățate de către creștinii ortodocși contemporani . Pentru acest motiv, detaliile acestui incident sunt scrise mai jos .

Epistola lui Elder Porfirie la Părintele Paisie

Într-un interviu al televiziunii cipriote , Mitropolitul Neofit de Morphou a vorbit despre relația sa personală cu Bătrânii Porfirie , Iakovos , Evmenios și Paisie . El spune în interviu că el a fost instruit de către Batranul Porfirie pentru a-l avea pe Batranul Iakovos din Evia ca parinte spiritual . Mitropolitul a fost la facultatea de drept la momentul respectiv , înainte de a intra în viața ecleziastică . Impresia lui fata de Batranul Porfirie a fost că el era capabil să fie în armonie cu un suflet al altei persoane într-un mod mai intim , ca un aparat cu raze x , decât alti Batrani pe care i-a întâlnit , cum ar fi Bătrânii Iakovos , Evmenios și Paisie . Acest lucru se datorează faptului că fiecare Batran Sfânt are un anumit har manifestat într-un mod diferit fata de alti Sfinti Bătrâni.

Harul special al Batranului Porfirie mai presus de toti ceilalalti Bătrânii greci , în conformitate cu Mitropolitul Neofit , a fost cea a clarviziunii și previzionarea viitorului . El a avut darul unic de a fi capabil sa vada nu numai evenimente viitoare , dar cât și cele din trecut. El putea să spuna despre diverse depozite minerale aflate sub pământ mai bine decât orice geolog , el  putea determina mișcările precise ale stelelor mai bine decât astronomii , și daca era ceva în ocean sau în casa ta despre care aveai nevoie sa stii , el ti-ar fi dezvăluit de asemenea . Harisma lui a fost foarte rară ,si puțini în istoria Bisericii au posedat-o vreodată . Ceea ce este surprinzător este faptul că , în ciuda viziunile sale clare despre lucrurile din trecut , prezent sau viitor , el nu a vorbit niciodata despre semnele vremurile din urmă .

Acest lucru , a spus Mitropolitul , este un mesaj foarte puternic pentru oamenii din zilele noastre , care sunt potopiti cu multe profeții și predicții cu privire la sfârșitul lumii , domnia lui Antihrist și a doua venire a lui Hristos . Acestea , de fapt, sunt doar speculații și interpretări nefondate ale scrierilor unor oameni din trecut ,care au fost reactualizate intr-o tenta apocaliptica in timpul nostru din cauza diferitelor modificări prin care lumea noastră a trecut în ultimele sute de ani și mai ales acum că am intrat în cel de al doilea mileniu după nașterea lui Hristos . Biserica funcționează sinodal , este un Sobor . Din moment ce nici un sinod al Bisericii nu s-a exprimat cu privire la aceste aspecte , atunci nici un individ nu le poate interpreta in orice fel doreste. Din aceste motive , înțelegand timpurile în care trăim , Batranul Porfirie a nu dezvăluit nimic despre evenimentele din timpul sfârșitului , care i-au fost descoperite  , în conformitate cu voia lui Dumnezeu . Astfel , în timp ce era din belșug înzestrat cu daruri de clarviziune și profeție , Batranul Porfirie a evitat sistematic să vorbească despre evenimente apocaliptice .

Când Mitropolitul Neofit era diacon în Cipru, el a mers să il viziteze pe batranul sau Iakovos în Evia . În momentul acela oamenii erau in febra   evenimentelor  sfârșitului timpului, a numarului 666 , a identitatii lui Antihrist , etc .De asemenea , un Arhimandrit a publicat o carte best-seller despre evenimente apocaliptice . El a mers la Batranul Iakovos și l-a întrebat in legatura cu opinia sa cu privire la toate aceste aspecte . Batranul Iakovos i-a vorbit pe un ton foarte autoritar , ceea ce facea foarte rar , din moment ce el vorbea  mai umil decât toți ceilalți Bătrânii greci . El a spus : " Asculta-mă , Neofit. Batranul Porfirie și prostul de Iakovos nu vorbesc despre nimic . Nici despre lucrurile din prezent , nici despre lucrurile care vor fi de acum încolo , decat dacă Duhul Sfânt le dezvăluie în mod expres  . Și până la acest moment Duhul Sfânt nu mi-a dezvăluit nici un astfel de lucru pentru mine , nici despre Antihrist , nici despre războaiele care vor veni , nici cu privire la viitor . " Acestea sunt cuvintele exacte ale Batranului Iakovos și Mitropolitul spune că nici nu a adăugat nici nu a scazut ceva din cuvintele sale .

Voi traduce acum cuvintele  Mitropolitului Neofit :

" Trebuie să menționez că există o epistolă deținuta de o mănăstire din Muntele Sfânt, și ar fi bine pentru deținătorii  acestei epistole să o publice la un moment dat . Se întâmplă ca aceasta să fie o epistolă a Batranului Porfirie adresată Părintelui Paisie . Acum înțeleg că conținutul acestei epistole ar putea provoca(consterna)pe unii dintre frații noștri spirituali , dar este mai bine să fie consternati în acest fel . Este mai bine pentru ei să fie consternati decât să cadă în exagerări . Această epistolă a fost de la un om care l-a onorat și l-a respectat pe Părintele Paisie foarte mult . Parintele Porfirie mi-a spus ca parintele Paisie este un om al lui Dumnezeu . Și el i-a scris lui :

Iubitul meu Părinte Paisie , ce s-a întâmplat cu tine ? Dacă Constantinopol va fi eliberat sau nu , aceasta este preocuparea politicienilor și a conducătorilor militari , și nu a călugărilor, nici chiar a preotilor . În cazul în care Antihristul va veni , aceasta trebuie să fie preocuparea  preotilor și este datoria lor de a informa oamenii . Și când va veni vremea aceea , Dumnezeu ne va oferi preoti iluminați , care la rândul lor vor lumina poporul . Noi călugării , fiindca suntem membri ai preoției , avem nevoie ca sa liturghisim pentru mântuirea întregii lumi . Iar dacă suntem călugări simpli , avem nevoie să plângem pentru păcatele noastre . Acum, din cauza  dragostei mele pentru tine , și știind cât de mult Il iubesti pe Hristos ,iti ofer o regula de ascultare de a nu mai vorbi despre aceste lucruri din nou din cauza dragostei tale mari pentru Asia Mică și a elenismului .

Și Parintele Paisie , acest mare om al lui Dumnezeu , a făcut ascultare față de acest mare Batran al Batranilor , Parintele Porfirie . Si de atunci a păstrat tăcerea cu privire la aceste probleme , pentru că el si-a dat seama că cel mai mic comentariu al sau va fi de multe ori exagerat de către vizitatorii săi foarte creduli . Să nu mai vorbim ca unele dintre aceste cuvinte profetice care ii erau atribuite, nu erau ale lui , iar el a fost citat de multe persoane  , sau chiar citat greșit ; și cu alte cuvinte(prorocii) el a fost de multe ori atribuit,vorbe care le ar fi citit dintr-un carnetel al parintelui său spiritual , Sfântul Arsenie din Cappadocia , care a fost chiar nașul său . Sf. Arsenie a primit darul profeției [ sau a auzit lucruri de la alții ] și a înregistrat un număr de lucruri intr-un carnetel. Părintele Paisie ar fi facut unele comentarii bazate pe acest carnetel pe care l-ar fi avut în posesia sa .

Acum, ce putem spune despre toate acestea , decat sa admiram marea discretie a Batranului Porfirie . Un spirit de veghere , vigilență și răbdare . Dar, ca sa capatam această răbdare cu privire la evenimentele finale , in plan social, politic sau personal (al unei persoane), exersarea răbdarii este extrem de necesara ....

Lucrarea Bisericii este aceea de a elibera oamenii  si de a-i răscumpara . Când oamenii înclină spre interpretarea semnelor timpului și a viitorului , această manie a lucrurilor care vor veni indeparteaza oamenii de la esența duhovniceasca – ii abate de la lupta lor personala pentru purificarea inimii , care este trauma noastră personală , și nevoia noastră de a devin mai buni , ca sa vindecam patimile noastre . Aceasta este esenta problemei .

O dată l-am întrebat pe Batranul Evmenios despre aceste lucruri , și el a răspuns foarte simplu . El a fost cel mai simplu dintre toti Bătrânii , un om al cuvinte putine, care nu ii placeau discutiile,chiar si duhovnicesti, fără sfârșit . El avea nevoie să fie inspirat de cineva sau de ceva pentru a vorbi . Și când l-am întrebat despre toate discuțiile profetice care circulau , el a spus : " Stii , eu personal nu cred că Hristos ar da doar 2000 de ani de har lumii . Pentru ca nu mi se pare foarte mult . ' "
Conversație Elder Porfirie " Cu Părintele Paisie

Mai mult , Parintele Acachie , un fiu duhovnicesc al Batranului Porfirie , într-o discuție recentă despre Batranul lui a furnizat mai multe informații utile cu privire la acest subiect . El a fost întrebat  cu privire la opinia Batranului Porfirie in legatura cu problema  cardurilor de identitate grecești iar Parintele Acachie a răspuns după cum urmează :

" Permiteți-mi să vă spun , Bătrânul a avut o filozofie oarecum diferita . El ne-ar spune să nu ne ocupăm mult cu astfel de lucruri . Nu pentru că el nu știa . El a înțeles totul . Dacă vă amintiți , așa cum a fost scris în cărți , când s-a dus la Patmos a trăit întreaga apocalipsa și știa totul despre vremurile din urmă . Dar lui nu-i plăcea ca noi să ne ocupam cu date și eshatologie . El a spus că cel mai bun mod de a ne pregăti pentru ceasul lui Hristos este de a-l elimina pe Antihrist din noi înșine și de a ne ocupa doar cu Hristos . Apoi , chiar dacă suntem chemați la martiriu , vom merge . Aceasta a fost filozofia  Bătrânului .

Voi să vă explica un eveniment . Vă veți aminti de un pamflet al Părintelui Paisie care circula prin anul 1987 despre 666 și cărțile de identitate . În vara aceea , la sfârșitul lunii august , am fost la Sfântul Munte  pentru a obține binecuvântarea Batranului Paisie și am vorbit cu el un pic , deoarece am avut cu acest Batran o anumită relație personala . Dar de data aceasta  Bătrânul a fost foarte diferit fata de alte ocazii cand l-am vizitat . El vorbea despre semnele timpului și despre Antihrist cu un sentiment de urgență . La final, el a spus că nu a putut vorbi cu nimeni și ne-a spus să luam un pamflet și sa mergem . Asa ca el a distribuit brosura  celor treizeci de persoane aproximativ ,care au fost acolo . Noi am plecat ,dar lângă chilia lui toți am deschis acest pamflet ca sa il citim, dar când am vrut sa il deschid pe al meu mi-am dat seama că nu am primit si eu un pamflet . El mi-a oferit si mie unul, dar nu mi l-a dat . Așa că am fugit înapoi înainte de a închide ușa colibei lui , ca sa am , de asemenea, si eu un pamflet . Dar Batranul Paisie ma aștepta pe mine la ușă cu un pamflet în mână . De îndată ce am ajuns s-a uitat la mine în ochi și mi-a dat pamfletul . Și el mi-a spus de trei ori : " Iti mulțumesc , iti mulțumesc , iti mulțumesc . " Nu am înțeles ce a vrut să spună prin acest "mulțumesc" . Privirea din ochii sai privea dincolo de mine în întregime .

Așa că am citit broșura și am părăsit Sfântul Munte . L-am vizitat pe Bătrân [ Porfirie ] . Am vorbit un pic și apoi a spus că mâine vom spune mai mult . A doua zi a fost o zi de duminică , și după Sfânta Liturghie ,  ca de obicei, ne-am dus in grădina cu domnul George , care a deținut o funcție înaltă în instanțele de judecată și după pensionarea sa el s-a dedicat celui Bătrân și a supervizat toate lucrările , care se fac la mănăstire . După ce am vorbit câteva lucruri  [ Batranul Porfirie ] a întrebat :

" Ai trecut pe la Părintele Paisie  ? "

I-am spus : " Da" .

" Ce ți-a spus ? "

I-am spus ca el distribuia un pamflet , și așa mai departe .

" Ai acest pamflet ? "

" Îl am , i-am spus .

Și a început să-l citeasca . El l-a citit cu atenție . El mi-a zis : " Ah , nu sunt de acord . Nu am văzut lucrurile în acest fel . "

Și apoi , fără să-mi deu seama , am început să-i răspund Batranului Porfirie , dar nu cu gândurile mele sau vocea mea . Din vocea mea s-a auzit vocea  Părintelui Paisie și el ii răspundea  Batranului Porfirie . Și această conversație a avut loc pentru o lungă perioadă de timp , până când oficialul tribunalului mare(dl. George) a spus : " Dar Bătrânii nu pot sa nu fie de acord . " A fost adevarat că a spus el Bătrânii ,pentru ca eu eram încă un om tânăr a lumii purtand haine lumești . Adevarat a spus el ,Bătrânii ,pentru că eu nu am vorbit , dar Batranul Paisie a vorbit prin mine . Și apoi mi-am dat seama de ce el mi-a zis "mulțumesc" . Duhul meu l-a primit și i-a dat ospitalitate și s-a unit cu mine , în scopul de a vorbi cu Batranul Porfirie cu privire la acest subiect de temut . Dar a fost necesar acest lucru? După cum știm , el era capabil sa comunice chiar de departe . Dar acest lucru a fost un alt subiect . Aceasta a fost pentru ca acest subiect să fie făcute public și să devină cunoscut si astfel sa devina o experiență despre care sa se vorbeasca . Când George a spus că bătrânii nu pot sa nu fie de acord , Batranul Porfirie l-a pedepsit spunand : "  No vre , nu suntem de acord " (No vre ?,we disagree).

Pentru a evita neînțelegerile , atât Porfirie cat și Paisie sunt mari sfinți . Dar chiar și în Vechiul Testament sunt incidente în care nici îngerii nu sunt de acord , și Sf. Ioan Gură de Aur explică bine acest lucru . Dacă vă amintiți , atunci când profetul Daniel se ruga și postea și Arhanghelul Gabriel a așteptat 21 de zile să-l viziteze , el a spus că a așteptat atât de mult timp, deoarece îngerul Persiei nu i-a permis să treaca frontierele , și a fost necesară interventia Arhanghelului Mihail ca să se implice și apoi ingerul a venit . Și Sfântul Ioan Gură de Aur explică faptul că nici îngerii nu sunt de acord , deoarece nici ei nu știu totul . Fiecare a avut o poruncă de la Dumnezeu . Dumnezeu a dat o comandă îngerului din Persia și alta comanda lui Gabriel , și Arhanghelul Mihail a trebuit să se implice pentru ca îngerul din Persia sa primeasca acest lucru. Nici îngerii nu știu totul . Și Dumnezeu are motivele Lui sa spuna unei parti un lucru și unei alte parti un alt lucru iar ei(ingerii) să nu știe totul , și, astfel cateodată sa nu fie de acord . Acest lucru sa întâmplat cu Petru și Pavel , Pavel și Iacov , Pavel și Barnaba . Alteori Gură de Aur spune că ei au fost de acord să nu fie de acord din motive duhovnicesti , sau nu au fost de acord  deși amândoi erau purtători de Dumnezeu , etc, etc Deci, vă rog să nu credeti că vreau să spun ceva împotriva sfinților . Doamne ferește .

Apoi am răspuns , acum acest lucru este foarte important . I-am spus : " Batranule , în zilele noastre, va știm pe amândoi în interiorul Bisericii . Dacă nu sunteți amândoi de acord , pe cine ar trebui să ne sprijinim , pe care ar trebui să il credem , în ce directie ar trebui să mergem ?" Și cel Bătrân mi-a răspuns foarte umil  mie : " Noi toti  împreună, vom fi ascultători de Biserică " Așteptăm Biserica pentru a indruma oamenii .

Cred că în anul 1998 , în zilele  Arhiepiscopului Serafim , o decizie a fost luata cum ca 666 de pe actele de identitate , dacă există , nu este pecetea lui Antihrist , dar nu vom primi actele acelea  ca o chestiune de conștiință . Această decizie  exista inca din anul 1998 in ierarhia Bisericii Greciei . Așteptăm ierarhii , Biserica , de a conduce oamenii astfel incăt nu sa nu fie anxietate . Doamne ferește ca acest lucru să se întâmple . Dincolo de acest lucru , eu nu vreau să spun nimic . Nu vreau să iau o poziție cu privire la această chestiune . "
Mi-aș dori să subliniez în continuare că Parintele Vasilios Voloudakis , în cartea sa, Antihrist , numărul 666 și Anxietate creștinilor( scrisa in limba greacă ) scrie la paginile 109-110 în ceea ce privește perioada de după cenzura Batranului Porfirie a Părintelui Paisie :

" Parintele Paisie a continuat pentru o perioadă scurtă de timp a vorbi doar cu privire la problema  666 persoanelor care il vizitau , și apoi s-a oprit de-a mai discuta despre acest subiect . De fapt , cineva mi-a spus recent că , atunci când a plecat în 1990 la Muntele Athos și l-a intrbat pe Parintele Paisie despre 666 și cărțile de identitate , el a răspuns : " Ce vrei de te ocupi singur cu aceste lucruri? Ocupa -te cu Hristos și Biserica ! "

O clarificare de Saint Barsanuphios

Pentru cei un pic tulburati de toate acestea , în ceea ce privește în mod special unele din profețiile Parintelui Paisie care au circulat si care nu reflectă în întregime o revelație divină , următorul citat din Sf. Barsanuphios , în răspunsul său la întrebarea 604 , ar putea ajuta la clarificarea acestor lucrurilor :

Fie ca toți Părinții , toți sfinții care au plăcut lui Dumnezeu și cei drepți și slujitorii adevărați ai lui Dumnezeu , sa se roage pentru mine . Dar nu cred că , chiar dacă acestia au fost sfinți , ei au fost capabili să înțeleagă cu adevărat toate adâncurile lui Dumnezeu . Pentru ca Apostolul spune: " Noi cunoaștem în parte și prorocim în parte . " Și din nou : " Cui ii este dat prin Duhul " , un singur lucru sau altul(se refera la harurile primite de sfinti) - și nu toate aceste haruri  într-un singur om (adica un sfant primeste un har,alt sfant primeste alt har,si nu un sfant primeste toate harurile lui Dumnezeu) . Cu toate acestea , unul și același Duh operează toate harurile . Știind ca lucrurile lui Dumnezeu nu sunt de înțeles , Apostolul a strigat , zicând : " O, adâncul bogăției și a înțelepciunii și științei lui Dumnezeu ! O, cât sunt de necercetate judecățile Lui și cat sunt de nepătruns căile Lui ! Pentru ca cine a cunoscut gândul Domnului sau cine a fost sfetnicul Lui? " Și restul .

Reușind , apoi , să devină invatati din proprie inițiativă sau  obligati la acest lucru prin oameni , ei au făcut foarte multe progrese , chiar dincolo de invatatorii lor , și  umpluti cu siguranta duhovniceasca au realizat noi dogme , în același timp , ramanand  în  tradițiile invatatorilor lor, lectii care nu au fost corecte .

Și după aceste lucruri , progresand ei și  devenind invatatori duhovnicesti , ei nu intreaba pe Dumnezeu despre profesorii lor , dacă ei au vorbit prin Duhul Sfânt , iar ei ii considera pe invatatorii lor ca fiind oameni înțelepți și gnostici ( gnostikos ) si nu au discernamantul cuvintelelor invatatorilor ; și așa învățăturile profesorilor lor au fost amestecate împreună cu propriile învățături iar ei au vorbit la un moment dat din învățăturile pe care le-au învățat de la profesorii lor , iar alta data din geniul  mintii lor iar cuvintele lor au fost scrise în numele lor . Pentru ca invatand de la alții și progresand și  îmbunătățindu-se , ei au vorbit prin Duhul Sfânt , daca au fost asigurati duhovniceste de Duhul Sfant , și ei au mai vorbit si din invataturile profesorilor care au fost înaintea lor , fara a avea discernamantul clar al cuvintelor , si fara a fi asigurati duhovniceste de Dumnezeu ,prin post și rugăciune , dacă si acestea au fost adevărate(cele spuse din experienta lor si cele auzite de la invatatorii lor) . Și învățăturile au fost amestecate împreună , și pentru că ele au fost rostite de ei , invataturile au fost scrise în numele lor .

Când auziti de la unul dintre ei , care spune ca a auzit de la Duhul Sfânt ceea ce el spune , acesta este un răspuns de sigurare duhovnicesca și suntem obligați să il credem . Când vorbește fara a spune numic despre Sfantul Duh , atunci aceast răspuns care poate fi totusi duhovnicesc reprezinta invataturile primite de la profesorii lui si din experienta și înțelepciunea acumulata de-a lungul vietii sale, dar el  nu s-a rugat  lui Dumnezeu sa ii descopere daca aceste lucruri sunt adevărate .

Iată ! Ați auzit cu toții de nebunia mea . Liniștiti-va și apoi  ocupati-va cu Dumnezeu ; și încetând de la vorbe zadarnice ,  acordati atenție patimilor voastre , ingrijorandu-va mai ales de patimile si pacatele de care ve-ti da socoteala în Ziua Judecății . Pentru ca ingrijorandu-va cu acestea nu ve-ti fi intrebati : "De ce nu știați aceste lucruri sau  de  ce  nu  le  a-ti  invatat  pe celelalte ?"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu