doktoru

sâmbătă, 10 mai 2014

Sf.Ioan Gura de Aur Comentarii la Epistola catre Tesaloniceni 1-fragmente



                                                       COMENTARIILE
                                                                    SAU
                       EXPLICAREA EPISTOLEI  I  CĂTRĂ THESALONÎCENI
                                        A celui întru sfinţi Părintelui nostru
                                                IOAN CHRISOSTOM
                                          Archiepiscopul Constantinopolei
                                                            Fragmente
                                                           OMILIA III
„Că voi fraţilor, următori v'aţi făcut bisericilor lui Dumnezeu, celor ce sunt în Iudeia întru Christos lisus, căci aceleaşi aţi pătimit şi voi dela cei de un neam cu voi, precum şi aceia dela Iudei. Carii şi pre Domnul lisus au omorît, şi pre Prorocii lor, şi pre noi ne-au gonit, şi lui Dumnezeu nu sunt plăcuţi, şi tuturor oamenilor stau împotrivă. Cari ne opresc pre noi să nu grăim neamurilor ca să se mântuiască, ca să-şi împlinească păcatele lor pururea, — ci a sosit asupra lor mânia până în sfârşit" (Vers. 14—16).
 „Că voi, fraţilor, următori v'aţi făcut bise­ricilor lui Dumnezeu celor din Iudeia". Mare mângâiere li aduce aici. «Nu e nimic de mirare dacă ii vă fac atâtea rele, de vreme ce tot aşâ a făcut şi cu cei de un neam cu dânşii». Şi aceasta este o dovadă nu mică, că predica este adevărată, de vreme ce şi Iudeii le sufăr toate din cauza ei. „Căci aceleaşi aţi pătimit şi voi, zice, dela cei de un neam cu voi, precum şi aceia dela Iudei".Expresiunea „şi aceia" are o mare însemnătate „In Iudeia", zice. Aici arată că pretutindeni se vorbia de dânşii ca lup­tători pentru credinţa. Deci li spune si Thesalonicenilor: «Aceiaşi aţi pătimit şi voi. Şi ce poate fi de mi­rare, dacă au cutezat şi asupra voastră aceleaşi, care au cutezat şi asupra stăpânului?». Vezi, cum a intro­dus el aici aceia ce li aduceâ o mare mangaiere ? De altfel apostolul încontinuu se învârteşte asupra acestui fapt, în toate epistolele sale, — dacă se cercetează exact, — căci peste tot locul el pune înainte patimile lui Christos, negreşit reprezentându-le în diverse feluri. Priveşte cum şi aici el acuză pe Iudei, aducându-li aminte de stăpânul nostru lisus Christos, şi de patimile lui, căci ştiâ el, că aceasta li va fi de o mare mângâiere. „Cari şi pe Domnul lisus au omorît", zice. «Dară poate nu l'au cunoscut» ar putea zice cineva. Ba l'au cunoscut foarte bine. Dară ce? Oare nu tot ii iau ucis pe Profeţii lor şi i-au împroşcat cu pietre, deşi dealtfel cărţile (scrierile) lor le poartă cu dânşii? Şi toate acestea ii le-au făcut nu pentru adevăr. Aşâ dară aceasta este nu numai o mângâiere în ispite, ci şi o amintire, că dânşii fac acestea nu pentru adevăr, şi de aceia să nu se alarmeze. :;Şi pe noi, zice, ne-au gonit", adecă şi noi am pătimit multe rele din partea lor- „Şi lui Dumnezeu nu sunt plăcuţi, zice, şi tutu­ror oamenilor stau împotrivă, cari ne opresc pe noi să nu grăim neamurilor să se mântu­iască".

„Tuturor oamenilor stau împotrivă". Cum aceasta? «Apoi dacă trebuie a grăi lumei întregi, şi ei împiedecă, negreşit că sunt duşmanii comuni ai întregei lumi. Pe Christos l-au omorît, pe Profeţi i-au omo­rît, pe Dumnezeu îl batjocoresc, şi pe noi ne alungă ca să nu propoveduim lumei mântuirea; de aceia şi sunt duşmani comuni ai lumei. Deci ce poate fi de mirare, dacă vă alungă şi pe voi, precum şi în Judeia» ? „Cari ne opresc pe noi să nu grăim neamuri­lor să se mântuiască". Aşâ dară a împidecâ pe toţi dela mântuire, este fapt provenit din pizmă. „Ca să'şi împlinească păcatele lor pururea, ci a sosit asupra lor mânia până în sfârşit". Ce înseamnă„pana în sfârşit" ? Adecă nu mai sunt acestea ca mai 'nainte, nu mai este întoarcere, nu mai este hotar, ci mânia este aproape. De unde se învederează aceasta? Din acelea pe oare le-a prezis Christos. Nu numai aceasta poate fi o mângâiere, — de a avea tovarăşi în scârbe, — ci încă şi aceia, de a auzi câ cei ce au scârbit pe alţii vor fi pedepsiţi. «Dacă însă întârzierea pedepsei lor supăra voi mângâiaţi-, zice, că nu vor scapă câtuşi de puţin». Dâră această întârziere mai mult a împuţinat'o prin expresiunea „a sosit asupra lor mânia", arătând aceasta ca datorată mai de de­mult, ca hotarîtă şi profetizată.

                                                      OMILIA VI
„Nu voiu ca sa nu ştiţi voi, fraţilor, pentru cei ce au adormit ca să nu vă întristaţi ca şi ceilalţi cari n'au nădejde" (Vers. 13).
 Două rele mai cu seamă îi bântuiau pe dânşii, ca şi pe toţi oamenii, sărăcia şi tristeţa. Priveşte acum cum 'i vindecă de aceste rele. Sărăcia lor venea de acolo, că li se răpiau averile de ethnici, însă unora ca acestora, cărora li se răpiau averile pentru Christos, el li porunceşte ca să lucreze cu mânile, spre a se hrăni atât pe dânşii, cât şi pe alţii. Cum că în adevăr au fost răpiţi şi dezbră­caţi de averile lor, ni dovedeşte expresiunea apostolu­lui : „Părtaşi, zice, v'aţi făcut bisericilor lui Dum­nezeu". Şi cum s'au făcut părtaşi acelora? ,,Şi răpi­rea averiior voastre, zice, aţi primit'o cu bucurie" (Ebr. 10, 34). Aici, insă, el vorbeşte despre înviere. Dar oare nu li mai vorbise el de înviere ? Li vorbise, de sigur, însă aici el li pune înainte şi o altă taină. Care anume? „Că noi cei vii, zice, cari vom fi rămaşi întru venirea Domnului, nu vom întrece pre cei adormiţi" (Vers. 17). Eră deajuns cuvântul despre înviere, ca să'i mângâe pe cei scârbiţi, însă şi vorbele acestea spuse sunt deajuns de a adeveri învierea. Dar noi vom vorbi mai întâiu de expresiunea dinainte. „Nu voiu ca să nu ştiţi voi fraţilor, pentru cei ce au adormit, ca să nu vă întristaţi ca şi cei­lalţi cari n'au nădejde". Priveşte cum şi aici li vor­beşte cu blândeţă. Nu li spune că «sunteţi atât de proşti» după cum zice Corinthenilor, numindu-i «fără de minte», căci ştiind de înviere ii totuşi se întristau ca şi cei ne­credincioşi, ci foarte liniştit li vorbeşte, cinstind oare­cum destoinicia lor. Şi nu spune «pentru cei ce au murit», ci „pentru cei ce au adormit" cu care ocazie chiar dela început îi mângâe. „Ca să nu vă întristaţi, zice, ca şi ceilalţi cari n'au nădejde". Aşâ dar, a se întrista cineva peste măsură la pierde­rea unui prieten sau şi neam, este a celor cari n'au nădejde. Un suflet care nu cunoaşte nimic despre în­viere, ci moartea trupului o crede ca moarte generală, cu drept cuvânt că se tulbură la ducerea din viaţă a celor adormiti, se boceşte şi jeleşte, — dar tu care aştepţi învierea, de ce te întristezi ? Âşâ dar a se întrista este a celor cari n-au nădejde.
                    OMILIA VII
Multe din împrejurări ne întristează numai din neştiinţa noastră, pe care dacă le-am cunoaşte bine, am puteâ îndepărta durerea. Aceasta deci învedarând'o zicea: „Nu voesc să nu ştiţi voi, ca să nu vă întristaţi ca şi ceilalţi, cari n'au nădejde". De aceea nu voeşti ca să nu ştie ii ? Şi de ce nu li spui de pedeapsa ce-i aşteaptă? «Nu voesc, zice, ca să nu ştie despre înviere». Şi de ce ? Pentrucă aceasta se în­vederează de acolo, şi este mărturisită, aşâ că amândouă la un loc, vor fi un mare câştig. Poate că ii nu erau necredincioşi învierei, ci numai cât jeliau pre cei morţi, şi de aceea li vorbeşte aşâ. In altfel vorbeşte el cu cei ce nu cred, şi în altfel cu cei ce cred. Cei ce'l întrebau despre timpul când are a li învierea, probau că aveau cunoştinţă despre înviere. „Pentrucă de credem că lisus a murit şi a înviat, aşâ şi Dumnezeu pre cei adormiţi întru lisus aduce-i-va împreună cu el" (vers. 14). Unde sunt acum cei ce nu admit că lisus Christos n'a avut trup omenesc? Căci dacă n'a luat trup omenesc, nici n'a murit, şi dacă n'a murit, nu a putut învia. Şi atunci cum de ne îndeamnă la cre­dinţă prin acestea ? Oare după dânşii nu erâ apostolul mai mult un înşelător şi mincinos? Dacă a muri este resultatul păcatului, şi dacă Christos n'a păcătuit, apoi cum de ne îndeamnă prin aceasta?
Dară de cine vorbeşte aici apostolul ? «Pe cine jeliţi voi oamenilor? de ce; Pentru cine vă întristaţi? Pentru cei păcătoşi, sau pentru cei ce au murit cum s'ar în­tâmplă?». De ce spune el „ca şi ceilalţi cari n'au nădejde ? Aceia pe cine jelesc? Aşâ că toate acestea sunt pentru dânşii zadarnice. „Cel întâiu născut din morţi, este începătură' (Colos, 1, 18), aşa că şi ceilalţi trebue a fi tot aşâ. Şi priveşte cum aici nimic nu spune prin raţionament, şi aceasta din cauză că  dânşii erau blajini şi cu bunăvoinţă faţă de învăţătura apostolului. "Corinthenilor scriindu-li, li pune înainte şi multe din raţionament, ca de exemplu: „Nebune! Tu ce sameni, nu înviază, de nu va muri" (I. Cor. 15, 36). Negreşit că un asemenea raţionament este în­semnat, însă numai atunci când el vorbeşte către un credincios, dară către un necredincios, sau către un păgân ce putere are? „Astfel, zice, şi Dumnezeu pe cei adormiţi întru lisus, aduce-i-va împreună cu el". Priveşte, că el nu zice «pe cei morţi» ci „pe cei adormiţi". Vorbind de Christos el zice că „a murit" fiindcă imediat urmează vorba de înviere, pe când aici el pune „cei adormiţi". Şi cum sunt adormiţi întru lisus? S'au că au adormit prin lisus, sau că prin Iisus îi va aduce. „Pe cei adormiţi în­tru Iisus", adecă pe cei credincioşi. Aici ereticii zic că pe cei botezaţi, însă atunci cum de stă particula „aşâ"? căci Iisus nu a adormit prin botez. Aşâ dară de ce a zis apostolul „pe cei adormiţi" ? El deci vorbeşte nu pentru învierea generală sau universală, ci pentru cea parţiala. Vorbeşte de cei adormiţi întru Christos, după cum spune şi în alte multe locuri.
„Că aceasta grăim vouă cu cuvântul Dom­nului, zice, că noi cei vii cari vom fi rămaşi întru venirea Domnului, nu vom întrece pe cei adormiţi" vorbind despre cei credincioşi. „Cei ador­miţi întru Christos" şi iarăşi „Cei morţi întru Christos vor învia". Apoi el nu vorbeşte aici nu­mai despre înviere, ci si despre slava şi cinstea de care se vor împărtăşi. «De înviere toţi se vor bucura, zice, dară întru slavă nu vor fi decât cei credincioşi».
Deci fiindcă el voieşte a'i mângâiâ, apoi se încearcă a'i mângâia nu numai cu ceea-ce ştiau deja, ci şi cu cinstea cea mare de care se vor învrednici atuncea. Şi cum că aceasta o voieşte el, ni probează frazele ur­mătoare: „Şi aşâ pururea cu Domnul vom fi" şi „Împreună cu dânşii ne vom răpii în nori" (Vers. 17).Cum, însă, cei credincioşi adorm întru Domnul? Adecă având pe Christos întru dânşii. Iar expresiunea: „aduce-i-va împreună cu el''arată că vor fi aduşi din toate părţile. „Că aceasta grăim, vouă cu cuvântul Domnului", adecă nu dela noi spunem aceasta, ci grăim ceea-ce am învăţat dela Christos. „Că aceasta", adecă, că urmând a li spune ceva străin, li pune înainte ceea-ce eră vrednic de cre­dinţă. „Că noi cei vii cari vom fi rămaşi întru venirea Domnului, nu vom întrece pe cei ador­miţi", după cum zice şi în epistola cătră Corintheni: „într'o cirta, în clipeala ochiului" (I. Cor. 15, 52). Aici însă odată cu învierea ni prezintă şi modul cum vom înviâ. Şi fiindcă lucrul acesta se pare greu, apoi el arată că precum este uşor pentru dânsul de a ri­dică pe cei vii la cer, tot aşâ uşor-i este de a ridică şi pe cei morţi. Prin expresiunea ,,noi" el nu face aluziune la dânsul,căci nu putea să rămână printre cei vii pânâ la înviere, ci vorbeşte de credincioşi în genere. De aceia şi zice el: „Cei rămaşi întru venirea Domnului, nu vom întrece pe cei adormiţi" ca şi cum pare că ar zice: «să nu credeţi că este vre-o greutate mare, căci cel ce face aceasta este Dum­nezeu. Cei ce vor fi vii atunci, nu vor întrece pe cei morţi de mii de ani şi putrezi, ci după cum îi este uşor de a ridică pe aceia, tot aşâ uşori'i este de a ri­dică şi pe cei morţi».