doktoru

joi, 19 iunie 2014

Tîlcuire la Apocalipsa - Sfîntul Andrei Arhiepiscopul Cezareii Capadociei - Continuare 5



Verset: 1
,,Şi s-a arătat în cer semn mare: O femeie înveşmîntată cu soarele, şi luna era sub picioarele ei şi pe cap purta cunună din douăsprezece stele".
Tîlcuire:
Acea femeie îmbrăcată cu soarele oarecare o arată prin toate pe Prea Sfînta Născătoarea de Dumnezeu şi aşa înţeleg, care mai înainte pînă n-a fost cunoscut dumnezeiescul ei Fiu, s-a muncit
să-L nască să-1 facă cunoscut (sau să-1 cunoască ea) care toate pe rînd aici urmează.
Marginal: Adică mai înainte pînă ce 1-a născut pe Fiul Său dorea să-L nască, toate de naştere tîlcuindu-le.
Iar marele Metodie de sfînta Biserică socotind, că nu se înţe­lege bine despre naşterea Stăpînului, de vreme ce cu mult înainte s-a născut Domnul nostru (Naşterea din Tatăl-eternă).
Marginal: Iar Metodie în alt chip tîlcuieşte despre Biserică, îmbrăcată fiind în Soarele Hristos şi acestea sînt cuvintele lui.
Este bine să pomenim singure cuvintele lui Metodie: Femeia îmbrăcată în soare este biserica şi ce este la noi biserica aceasta este lumina ei, la fel ce este la noi aurul şi pietrele strălucitoare, aceasta îi sînt ei stelele şi stele mai bine şi mai luminate decît altele. Şi s-a suit femeia pe lună, luna socotesc că are această în­ţelegere, adică s-a aşezat pe credinţa celor curăţiţi prin spălarea botezului şi a celor slobozi de stricăciune, pentru că firea cea umedă din lună se trage şi se munceşte să-i nască a doua oară pe cei trupeşti spre cele duhovniceşti, şi la faţă şi la chip să-i facă după asemănarea lui Hristos.

Marginal: Luna sub picioarele ei, adică stă sus înălţată bise­rica pe credinţa celor curăţiţi...
Şi iarăşi zice, nu se cade a se socoti să fie Hristos acel prunc ce s-a născut, că cu mult mai înainte de descoperirea lui Ioan s-a împlinit taina întrupării Cuvîntului lui Dumnezeu şi Ioan de cele de acum şi de cele viitoare ne vorbeşte după lege şi proroceşte şi mai tîrziu decît alţii, aşa că trebuie să mărturisim că biserica este ceia ce se chinuieşte să-i nască, născîndu-i pe cei răscumpăraţi, precum zice Isaia (66) întru Duhul, mai înainte de ce a venit du­rerea din naştere, a fugit şi a născut parte bărbătească, dar de la cine a fugit? Dinaintea şarpelui, ca să nască Sionul cel înţelegă­tor, oamenii parte bărbătească.
Pentru aceia în fiecare om, Hristos se naşte duhovniceşte şi pentru aceia biserica înfaşă cu scutece şi simte durerea pînă ce Hristos cel ce s-a născut ia formă în noi, ca fiecare împărtăşindu-se cu Hristos, Hristos să fie şi el. Pînă aici Metodie, iar de aici Andrei.
Însă Biserica s-a îmbrăcat în Hristos Soarele dreptăţii, pentru ca lumina lunii ce luminează noaptea, adică a legii şi viaţa lu­mească ce se schimbă, ca pe o lună (lumea) sub picioare o are şi pe cap s-a încununat cu cunună, adică cu dogmele Apostolilor (învăţăturile lor) şi cu faptele lor cele bune.
Marginal: Andrei prin luna de sub picioarele bisericii, înţelege legea veche şi viaţa aceasta de acum, măcar Sfîntul Metodie altfel înţelege, cum am văzut.

Iar acelaşi Metodie, zice, că de la lună firea cea umedă se trage şi cum că prin lună se închipuieşte botezul, care le este de min­tuire celor ce nasc a doua oară, iar dracilor le este pierdere.
„Şi era însărcinată şi striga, chinuindu-se şi muncindu-se ca să nască".
Zicem că pătimeşte biserica durere la fiecare din, cei ce se nasc cu apă şi cu Duh, pînă ce se închipuieşte Hristos într-inşii, după zisa dumnezeiescului Apostol. Pentru că lepădături sînt cei ce-s căzuţi de la adevărata lumină Hristos, care împreună călătoresc cu viaţa şi prin necredinţă au de soţie şi pătimesc moartea.
„Şi alt semn s-a arătat în cer: Iată, un balaur mare, roşu, avînd şapte capete şi zece coarne, şi pe capete şapte cununi de împăraţi.".
„Şi alt semn s-a arătat în cer". Cer înţelegem că se înţelege văzduhul, iar balaurul roşu, acel făcut ca să-1 batjocorească în­gerii (Psalm. 103, 28) lui Dumnezeu, precum este scris la Iov. Insă „roşu" se zice că este pornit spre ucidere şi bucuros de văr­sare de sînge, sau pentru că are fire de foc îngerească, deşi a că­zut dintre îngeri.
Marginal: îngerii şi dracii au fire de foc.
Iar prin „şapte capete" se înţeleg şapte puteri viclene ale lui şi potrivnice lucrurilor duhovniceşti, sau şapte duhuri ale lui, de care a zis Hristos în Evanghelie (Mt. 12, Luca 11) care sălăşluiesc în inima omului cea măturată şi goală de gînduri şi de fapte bune, sau şapte răutăţi care zice Solomon că sînt inima vrăjmaşului, care vrăjmaş cu glas mare, făţărniceşte se roagă celor ce se supun lui.
Marginal: Se roagă, adică meşteşugeşte ca să înşele, precum zice Solomon să nu-1 ascultăm.
Iar „zece coarne" arată zece păcate potrivnice celor zece po­runci sau certurile dintre împărăţiile pămînteşti lumeşti, care-i aduc veselie lui ca celui ce-i pare bine de războaie şi de certuri şi de tulburări.
Iar „şapte steme" pe capetele lui sînt pentru aceasta, că cei ce biruiesc lucrurile diavoleşti, de acolo poartă steme de biruinţă, de unde au biruit prin posturi şi osteneli. De aceştia zice dumne­zeiescul Metodie: „Balaurul cel mare roşu, cu şapte capete, ce
trage a treia parte din stele, care stă gata să mănînce pe fiul ce se va naşte, este diavolul. Dar n-a nimerit nici n-a cîştigat vînatul de vreme ce sus la înălţime se răpesc cei ce se nasc a doua oară şi alţii după aceştia. Iar a treia parte s-a zis de cei ce au greşit unuia în numărul Sfintei Treimi".
Marginal: Adică cei ce au căzut împreună cu Lucifer din nu­mărul Sfintei Treimi (Troiţe).
Iar „pustia" în care intrînd se hrăneşte, este biserica cea slo­bodă de rele şi care este fără de prihană.
Iar ce zice 1260, cuprinde numărul înmulţit şi deplin desăvîrşit al sfinţilor. Şi după aceştia pe rînd zice de stemele lui, pentru cei ce s-au luptat mai întîi asupra diavolului şi au omorât şapte capete ale lui, şapte steme de bunătăţi stăpineşte şi moşteneşte.
Marginal: Adică 1260 de zile s-o hrănească în pustie.
Verset: 4
„Iar coada lui tîra a treia parte din stelele cerului şi le-a aruncat pe pămînt..
Tîlcuire :
Şi coada lui... prin „coadă" socotim că se arată două lucruri : sau întiia cădere a lui Lucifer din cer, care prin pizmă a tras de istov la pămînt împreună cu sine pe îngerii cei ce s-au dezlipit de la Dumnezeu, că mai întîi a fost mîndria lui, sau mişcarea cozii după zdruncinarea capului lui. Că aceasta (mîndria) pe oamenii cei slabi de inimă, îi surpă jos de la unirea şi împreună petrecerea cea cerească, care se numesc stele după altă înţelegere, pentru lumina de la sfîntul botez. Că aşa şi Daniil din Antioh a prorocit despre cele ce vor fi la venirea lui Antihrist.
Verset: 4
„Şi balaurul stătea înaintea femeii, care era să nască, pentru ca să înghită copilul, cînd îl va naşte".
Tîlcuire:
Pentru că pururea neprietenul (diavolul) se înarmează împotri­va bisericii cu rîvnă nevoindu-se să mănînce mîncare pe ce cei ce se nasc a doua oară după vreme dintr-însa, şi mai mult pe biserică şi pe singur Hristos îl prigoneşte ca pe un cap al Bisericii, care îi adună pe cei credincioşi la sine. Pentru aceia a şi zis: „Saule, Saule, pentru ce mă prigoneşti?" (Fap. Ap. 9).
Verset: 5
„Şi a născut un copil de parte bărbătească şi el avea să păsto­rească toate neamurile cu toiag de fier".

Şi a născut un copil de parte bărbătească ... Pururea biserica prin cei ce se botează, naşte pe Hristos ca pe cel ce ia formă în­tr-inşii (botezaţi), pînă la plinirea vîrstei celei duhovniceşti după Apostol.
Iar copilul de parte bărbătească, poporul bisericesc şi cel ne­slăvit prin dezmierdăciuni este, prin care şi cu mîinile cele tari ale romanilor încă a păscut Hristos Dumnezeu neamurile şi iar le va paşte după învierea cea din morţi, puind judecători tari în cre­dinţă ca fierul asupra vaselor celor stricăcioase şi slabe păgîneşti, care pentru necredinţă n-au vrut să bea vinul cel de taină şi nou.
Marginal: Cu mîinile romanilor, adică după ce s-a botezat ma­rele Constantin, i-a adus pe păgîni la credinţă şi i-a stăpînit aşa.
Verset: 5
„Şi copilul ei a fost răpit la Dumnezeu şi la tronul Lui".
Tîlcuire:
Şi s-a răpit copilul ei.. Se răpesc drept aceia şi aici sfinţii întru ispite, ca să nu fie biruiţi de cele rele ce sînt peste puterile lor. Şi iar se vor răpi pe nori în văzduh întru întîmpinarea Dom­nului şi cu Dumnezeu şi cu scaunul Lui adică cu puterile îngereşti de sus vor fi.
Verset: 6
„Iar femeia a fugit în pustiu, unde avea loc pregătit de Dum­nezeu, ca să o hrănească pe ea, acolo, o mie două sute şi şaizeci de zile — 1260".      
Tîlcuire:
„Şi femeia a fugit în pustie ..Cînd diavolul cel ce va lucra în Antihrist va porni război prin Antihrist împotriva bisericii, atunci aleşii ei şi capetele cele mai înalte, urînd strigările orăşe­neşti şi tulburările şi descîntăturile lumeşti, la pustiirea cea de toată răutatea lipsa de răutate, adică la viaţa aducătoare de roadă a toată bunătatea va fugi, după înţelegerea marelui Metodie. Şi acolo vor scăpa numai de luptele diavolilor împotriva lor şi de nă­vălirile oamenilor celor răi. Şi de crezut este că şi pustia cea în­ţelegătoare va mîntui pe cei ce vor fugi în munţi şi în peşteri şi în crăpăturile pămîntului, din cauza războiului neprietenului şi min­cinosului Hristos (Antihrist) ca şi pe mucenici mai înainte.
Marginal: Pustia cea înţelegătoare este depărtarea de toată rău­tatea şi a gîndi la Dumnezeu, rugăciunea, postul şi altele.
Trei ani şi jumătate care se arată prin 1260 de zile, în care va stăpîni Antihrist de care să ne izbăvească pe noi marele voievo­dul voievozilor, Hristos şi să nu ne lase să fim ispitiţi (I Cor. 10) mai mult decît putem răbda şi să ne dăruiască minte tare şi ne­supusă şi nebiruită de năvălirile potrivnice, ca după lege luptîndu-ne împotriva mai marilor şi căpeteniilor întunericului, să ne împodobim cu cununa dreptăţii şi să luăm plată şi daruri pentru biruinţă. Că Aceluia care-i întoarce în fugă de la cei slabi pe domnii văzduhului cei tari, se cuvine biruinţa şi stăpînirea îm­preună cu Tatăl şi cu Duhul cel de viaţă făcător, acum şi pururea şi vecii vecilor. Amin!
DESPRE RĂZBOIUL ÎNGERILOR ŞI AL DRACILOR, DESPRE CĂDEREA SATANII
Verset: 1, 8.
„Şi s-a făcut război în cer: Mihail şi îngerii lui au pornit răz­boi cu balaurul. Iar balaurul şi îngerii lui au stat în luptă. — Dar aceştia n-au izbutit, nici nu s-a mai găsit pentru ei loc în cer".
Tîlcuire:
Acestea se pot spune şi către căderea cea dintîi a diavolului din cinul îngeresc pentru mîndria şi invidia lui şi despre omorirea lui cea de-a doua prin Crucea Stăpînului. Cînd stăpînitorul lumii acesteia (Ioan 12) a fost pedepsit şi i s-a luat stăpînirea cea de de­mult, a cărui mîndrie şi înălţare neputînd-o suferi dumnezeieştii îngeri şi cu ei laolaltă nici Arhanghelul Mihail, cu adevărat l-au alungat, întîi de la petrecerea diavolului cea împreună cu îngerii, precum spune Iezechiil (28) că dintre Heruvimi a fost lepădat acela din mijlocul puterilor celor de foc, dintre cinurile cereşti, de vreme ce s-au aflat în el fărădelegi şi nedreptăţi.
Iar venirea în trup a lui Hristos, îngerii ce i-au slujit Lui după ispitire, iar s-au pornit asupra Iui cu urîciune, ca asupra unei slugi netrebnice.
Insă să se ştie aceasta (precum au înţeles părinţii) că după fa­cerea lumii celei văzute, pentru mîndria şi invidia lui (diavolul) fiind lepădat întîi i s-a încredinţat lui stăpînirea văzduhului cum zice Ap. (Efes. 5).
81
Şi Papia la fel zice, cum că la oarecare din ei, adică îngerilor dumnezeieşti, isprăvnicie pe pămînt li s-a dat, să stăpînească şi să domnească şi bine le-a încredinţat a stăpîni.
6 — Tîlcuîrea Apocalipsei
„Şi aruncat a fost balaurul cel mare, şarpele cel de demult, care se chiamă diavol şi satana, cel care înşală toată lumea, arun­cat a fost pe pămînt şi îngerii lui aruncaţi au fost cu el".
Tîlcuire:
Şi aruncat a fost balaurul... Cu adevărat n-a răbdat cerul în­ţelepciunea pământească, de vreme ce lumina cu întunericul n-are parte deşi se pune şi cu numele de Satana, dar unul şi acelaşi este şi diavolul şi satana, deşi cu două nume e numit.
Marginal: Cu altă parte adică arfon (artron) ce este partea nu­mită încheietură.
Însă „diavol" se numeşte căci faptele cele bune şi pe iubitorii de aceste fapte bune îi grăieşte de rău şi-i cleveteşte precum şi mai înainte Adam pizmătareţ 1-a clevetit. Iar Satana, sau potriv­nic şi stăpînul şi slugile lui.
Marginal: Pîrîş grăitor de rău este Satana, potrivnic se nu­meşte. Măcar de se punea Adam înaintea Evei ca un cap, căci a ascultat sfatul femeii. Grăitor de rău pe Dumnezeu la Fac. 3, cînd a zis şarpele către femeie, că ştie Dumnezeu că, în orice zi veţi mînca din pom, vi se vor deschide ochii voştri şi veţi fi ca nişte dumnezei.
Însă să se ştie că după răstignirea lui Hristos, căderea diavo­lului n-a fost cu loc, precum a fost căderea cea dintîi şi precum căderea strămoşilor din neputinţă. Se spune că a căzut după răs­tignirea lui Hristos, căci după aceasta i s-a împuţinat puterea lui şi i s-a stricat, precum a mărturisit marelui Antonie. Cuvîntul Psalmului 9 în el s-au împlinit, „Armele vrăjmaşului s-au împu­ţinat întru sfîrşit". Este dreaptă căderea lui, slobozirea scornirilor şi a bîntuielilor celor rele,  după lepădarea lui din cer şi din stăpînia sa de tot, precum s-a zis.
Marginal: A doua cădere a diavolului se spune despre împu­ţinarea puterii lui.
Zis-a şi fericitul Justin Filozoful şi mucenicul, că diavolul după venirea lui Hristos şi după răspunsul asupra lui (la judecată) că se va duce în gheenă, însă mai mare hulitor s-a făcut, deşi întîi n-a hulit aşa fără de ruşine pe Dumnezeu.
Marginal: Justin întru tîlcuirea Apocalipsului şi Eusebie isto­ricul bisericesc, cartea 14, Cap. 11:
Pentru aceia de dînsul cu dreptate s-a zis: Inima lui s-a încre­menit ca piatra, pentru răzvrătirea şi nepărăsirea vicleşugului lui.
Şi de vreme ce aşteptarea muncii lui 1-a făcut pe el mai cumplit, oare atunci cînd se va munci el în gheena şi cu cei ce au făcut faptele lui, cum să se mai cureţe de spurcăciunea păcatelor lor prin lămurirea focului? Însă aceasta nedobîndind-o, oare în ce chip pot aibă sfîrşit muncile după înţelegerea ereticilor celor cu înţelep­ciune deşartă?
Marginal: Irineu, Cartea 5, cap. 3: împotriva eresurilor şi a celor ce ziceau că munca va avea sfîrşit. Că zic ereticii aceia că diavolul şi păcătoşii în gheenă cîtăva vreme se vor munci iar apoi lămurindu-se prin foc, de păcate, nu se vor mai munci.
Verset: 10
„Şi am auzit glas mare în cer, zicînd: Acum s-a făcut mintuirea şi puterea şi împărăţia Dumnezeului nostru şi stăpînirea Hristosului Său, căci aruncat a fost pîrîşul fraţilor noştri, cel care-î pîra pe ei înaintea Dumnezeului nostru, ziua şi noaptea".
Tîlcuire:
Căci a fost aruncat... Pîrîş şi clevetitor împotriva oamenilor diavolul este numit (II Cor. 6, Sirah 13), însă se veselesc îngerii de surparea lui, că n-are nici o parte cel credincios cu cel necre­dincios.
Versetele: 11, 12
„Şi ei l-au biruit prin sîngele Mielului şi prin cuvîntul mărtu­riei lor şi nu şi-au iubit viaţa lor, pînă la moarte. 12. Pentru aceasta, bucuraţi-vă ceruri şi cei care locuiţi în acestea. Vai, însă, pămîntule şi mare, fiindcă diavolul a coborît la voi, avînd mînie mare, căci ştie că timpul lui este scurt".
Tîlcuire:
c*
83
Şi aceia l-au biruit pe el... Şi sfinţii cei pîrîţi de dînsul şi cle­vetiţi ca şi Iov, împreună cu toţi oamenii ce se plecau lui, l-au bi­ruit pe diavol prin patimi după Hristos. Iar cum că se veselesc puterile cereşti de căldura lui şi le pare rău de bîntuiala ce face asupra celor ce se usucă şi se topesc spre cele pămînteşti, o fac aceasta urmînd lui Dumnezeu. Iar „amar celor ce locuiesc pe pă­mînt şi mare" adică cei ce n-au petrecerea în ceruri ci pe pămînt, pentru că mulţi din cei ce locuiesc pe pămînt îl biruiesc pe diavol şi-1 vor birui, deşi acum se iuţeşte mai mult asupra celor ce se luptă cu el, din cauza că i se apropie munca sa (a diavolului). De aici vine cei ce gîndesc cele pămînteşti şi se învăluiesc în marea lumească este cu neputinţă să nu fie nevoiaşi şi ticăloşi şi umiliţi.

ÎN CE FEL NU ÎNCETEAZĂ SĂ PRIGONEASCĂ BISERICA
Versetele: 13, 14
„Iar cînd a văzut balaurul că a fost aruncat pe pămînt, a pri­gonit pe femeia care născuse pruncul". 14. Dar femeii i s-au dat cele două aripi ale marelui vultur, ca să zboare in pustiu, la locul ei, unde este hrănită acolo o vreme şi jumătate de vreme, departe de faţa şarpelui."
Tîlcuire:
Cînd diavolul după ce a făcut război cu Hristos, după botez a fost biruit şi după ce s-a înarmat împotriva Sfinţilor Apostoli, s-a întors ruşinat văzîndu-i pe ei că au aflat prin moarte viaţa. Şi dacă s-a întors la pămînt şi s-a arătat a fost pedepsit să mănînce pămînt, adică gîndurile cele pămînteşti atunci iarăşi a început a prigoni biserica care a născut şi naşte fii, parte bărbătească, adică pe poporul lui Dumnezeu cel nebiruit de desfătare.
Iar aripile vulturului închipuiesc două legi ca cu acestea zburînd în pustie să se hrănească, cu viaţa cea duhovnicească din bel­şug, să se hrănească pururea, mai ales în vremea venirii lui Anti­hrist, care va stăpîni atunci. In vremea lui Antihrist va fi nepu­tinţă, cei ce se vor ascunde în pustia cea sufletească, în munţi, în prăpăstii şi peşteri vor scăpa de Antihrist. (Face pomenire de îndoita pustie-sufletească să n-avem păcate şi cea materială fugirea de oameni).
Versetele: 15, 16
„Atunci şarpele a aruncat din gura lui, după femeie, apă ca un rîu ca s-o ia rîul. 16. Şi pămîntul i-a venit femeii in ajutor, căci pămîntul şi-a deschis gura sa şi a înghiţit rîul pe care-1 aruncase balaurul din gură".
Tîlcuire:
Şi a aruncat din gura lui după femeie apă .. . Zice, că fugind biserica in locuri neumblate şi fără de apă, de către năvălirile în­şelătorului din gura sa, adică din porunca lui, a slobozit în urma ei apă, adică mulţime de oameni fără de Dumnezeu şi viclenii draci multe feluri de ispite a poruncit asupra ei ca să o supună.
Iar pămîntul i-a ajutat ei, sau cu lungimea căii şi cu lipsa de apă şi cu uscăciunea infrîngind pornirile viclenilor (infrînare) şi acea apă ce vine din ispite pe aceasta sorbind-o cu smerirea min­ţii sfinţilor, celor ce grăiesc drept şi adevărat: „Eu sînt pămînt şi cenuşă" (Fac. 18), stricînd cu acest gînd toate cursele diavolu­lui, pentru că nimic precum i s-a arătat de înger lui Antonie nu zdrobeşte şi taie puterile diavolului aşa ca şi smerenia. (Pămîntul este smerenia).
Versetele: 17, 18
„Şi balaurul s-a aprins de mînie asupra femeii şi a pornitfacă război cu ceilalţi din seminţia ei, care păzesc poruncile lui Dumnezeu şi ţin mărturia Iui Iisus. 18. Şi a stat pe nisipul mării".
Marginal: Prin femeie se înţeleg cei mai mari şi mai aleşi ai bisericii, pe care nu-i poate şi nici nu-i vor putea birui diavolii prin slugile lor.
Tîlcuire:
Şi a pornit şarpele să facă război... Neputînd diavolul să stri­ce ceva bisericii, mîniindu-se asupra ei (prin care înţeleg pe învă­ţătorii cei mari şi mai aleşi ai bisericii şi pe cei ce dispreţuiesc pămîntul şi s-au mutat la necaz în pustie) va ridica război, de nu-i va putea cîştiga Antihrist pe aceia, împotriva ostaşilor lui Hris­tos cei din lume. Ca prin pulbere pămîntească, care strică unsoarea untdelemnului, adică prin lucruri lumeşti şi prin forţă, să-i poată vîna lesne şi să-i piardă, însă şi dintre aceştia mulţi fiindcă l-au iubit pe Hristos din toată inima îl vor birui pe diavol.
DESPRE FIARA CEA CU ŞAPTE CAPETE ŞI CU
ZECE COARNE
Verset: 1
„Şi am văzut ridicîndu-se din mare o fiară, care avea zece coarne şi şapte capete şi pe coarnele ei zece steme şi pe capetele ei nume de hulă".
Tîlcuire:
Oarecare prin fiara aceasta înţeleg o putere oarecare mai de jos a Satanei, dar mai mare peste ceilalţi draci. Iar prin ceia ce va ieşi din pămînt după aceasta, a fost înţeles Antihrist.
Marginal: Iar Metodie şi Ipolit şi alţii au tîlcuit că fiara aceasta va fi singur Antihrist, ca cel ce va ieşi din lumea cea cu valuri şi tulburată.
Iar prin „zece coarne" cu atîtea steme împodobite şi prin „şapte capete" se înţelege unirea diavolului cu singur Antihrist şi cu stăpîniile pămînteşti împărţită în zece împărăţii în vremu­rile de apoi. Şi împărăţia lumii acesteia închipuită cu şapte curgeri de vremi şi cu vreme de şapte zile măsurată şi cu şapte petreceri este arătată în cele ce urmează. După împărăţia de
şapte veacuri a Domnului în veacul acesta, va începe să lucreze satana.
Şi „Numele de hulă" pe capetele ei, adică pe ajutoarele şi is­pravnicii săi îi arată, de vreme ce aceia din început n-au încetat a huli pe Hristos pînă la arătarea marelui şi creştinului Constan­tin, după care au fost hulitori Iulian şi Valens împotriva lui Hristos.
Marginal: Prin capetele lui  Antihrist se înţeleg toţi tiranii cei hulitori de Hristos, cîţi au fost pînă la marele Constantin şi cei ce au fost după dînsul şi vor mai veni pînă la Antihrist.
Verset: 2
„Şi fiara pe care am văzut-o era asemenea leopardului, picioa­rele ei erau ca ale ursului, iar gura ca a leilor. Şi balaurul i-a dat fiarei puterea lui şi scaunul lui şi stăpînire mare".
Tîlcuire:
Şi fiara asemenea leopardului... Prin leopard arată împărăţia grecească, iar prin urs pe cea persană, iar prin leu pe cea a Babilonenilor, pe care pe toate le va stăpîni Antihrist ca cel ce va veni ca un împărat roman, cînd îşi va vedea degetele picioarelor sale de lut, prin care arată împărăţia cea slabă şi lesne de stricat a împărăţiei în zece părţi.
Marginal: Antihrist, degetele picioarelor sale le va vedea ca de lut, adică împărăţia romanilor călcată de sine (el).
„I-a dat fiarei puterea sa" că va da Satana, balaurul, cel în­ţelegător lui Antihrist toată puterea sa întru semne şi minuni mincinoase spre pieirea celor neîntăriţi.
„Şi unul din capetele fiarei era ca junghiat de moarte, dar rana ei cea de moarte a fost vindecată şi tot pămîntul, minunat, se uita după fiară".
Prin capul ca şi junghiat spre moarte, sau pe un voievod îl numeşte al lui, că va fi omorît şi chiar de acelaşi Antihrist, prin farmece şi prin năluciri amăgitoare se va arăta înviat, precum a făcut Simon Vrăjitorul a făcut şi marele Apostol Petru care 1-a vă­dit; sau împărăţia romanilor care prin împărţirea în zece părţi după asemănare oarecare va răbda omorîre (cum a fost porunca
lui August Cezarul), apoi iar se va socoti că se va vindeca, adică se va strînge într-o stăpînire.
Verset: 4
„Şi s-au închinat balaurului, fiindcă i-a dat fiarei stăpînirea; apoi s-au închinat fiarei zicînd: Cine este asemenea fiarei şi cine poate să se lupte cu ea!".
Tîlcuire:
Marginal: Antihrist cu minunile va îngrozi pămîntul tot.
S-au minunat şi s-au închinat... Minunile care le va face Antihrist prin amăgirile sale, ale diavolului, cel ce va lucra în el trebuie înţelese aici. Prin el balaurului i se va da închinăciune,
că şi morţii va învia şi va face şi semne, care se vor arăta celor orbiţi la minte.
Versetele: 5, 6
„Şi i s-a dat ei gură să grăiască semeţii şi hule şi i s-a dat pu­tere să lucreze timp de patruzeci şi două de luni — 42. „—6. Şi şi-a deschis gura sa spre hule asupra lui Dumnezeu, ca să hu­lească numele Lui şi cortul Lui şi pe cei care locuiesc în cer".
Tîlcuire:
Şi i s-a dat. gură ... Prin 42 de luni, arată că după slobozenia lui Dumnezeu, trei ani şi jumătate va avea putere şi va huli pe Dumnezeu şi pe sfinţi. Iar prin cortul lui Dumnezeu şi sălăşluirea lui Dumnezeu Cuvîntul în trup o arată, adică întruparea şi odihna lui întru sfinţi, împotriva cărora totul se va întoarce spre hula, apoi şi împotriva sfinţilor îngeri.
Versetele: 7, 8
„Şi i s-a dat să facă război cu sfinţii şi să-i biruiască şi i s-a dat ei stăpînire peste toată seminţia şi poporul şi limba şi nea­mul." 8. Şi i se vor închina ei toţi cei care locuiesc pe pămînt, ale căror nume nu sînt scrise, de la întemeierea lumii, în cartea vie­ţii Mielului celui înjunghiat".
Tîlcuire:
Şi i s-a dat să facă război... Peste toată seminţia şi limba va avea vicleană stăpînire.
Marginal: Şi pe aceia numai îi va stăpîni, ale căror nume nu sînt scrise în cartea vieţii.
Versetele: 9, 10
„De are cineva urechi — să audă! — 10. Cine ia pe alţii robi de robie are parte; cine cu sabia va ucide (Mt.26) dator este de sabie să moară. Aici este răbdarea şi credinţa sfinţilor"
Tîlcuire:
Cine ia pe alţii robi... Fiecare va lua vrednice răsplătiri după faptele sale, care au fost gata mereu a-i necăji pe vecini, aceia vor fi robiţi de diavolul şi prin sabia sufletească a Satanii vor fi luaţi robi acestuia, căruia i-au slujit prin fapte rele, precum zice marele Petru. Iar cei ce au credinţa curată şi neştirbită şi răb­darea neştirbită în ispite (II Petru 2) aceştia nu se vor şterge din cartea vieţii. Cărora şi pe noi vrea Dumnezeu, care le gîndim cele necuvioase ale patimii vremii de acum şi nevrednice de mărirea ce se va descoperi sfinţilor şi care călătorim vitejeşte pe calea cea strimtă, să ne facă părtaşi şi peste toată mărirea căii veacului ce­lui viitor şi de odihna şi desfătarea aflînd împreună cu Hristos să împărăţim, cu care împreună se cuvine Tatălui şi Duhului Sfînt, toată mulţumită şi închinăciunea, acum şi pururea şi în ve­cii vecilor. Amin!
DESPRE PROROCUL CEL MINCINOS
Verset: 11
„Am văzut apoi altă fiară, ridicîndu-se din pămînt, şi avea două coarne asemenea mielului, dar grăia ca un balaur".
Tîlcuire:
Unii înţeleg fiara aceasta pe Antihrist, altora li se pare că e satana şi două coarne ale ei le socotesc să fie ale lui Antihrist şi ale unui proroc mincinos. Noi socotim că cu adevărat un proroc mincinos va veni şi prin balaur pe satana, care prin fiară pe Anti­hrist îl înţelegem, iar prin fiara aceasta de acum (după înţelege­rea lui Irineu) un proroc mincinos va fi, se tîlcuieşte, care din pă­mînt va ieşi, adică din viaţa cea pămîntească şi care se tîrăşte pe pămînt.
Se zice că va avea două coarne asemenea cu ale mielului şi pentru aceasta se spune, căci sub piele de oaie va tăinui sălbăti­cie de lup ascunsă şi mohorîre. Pentru că din început ea avea un chip de creştinătate de care lucru aşa scrie Irineu, pentru sluga cea ajutătoare. Satanei (pe care şi proroc mincinos îl numeşte) îi grăia, că balaurul acesta va primi putere de semne şi minuni, ca
să le facă înaintea lui Antihrist, gătindu-i lui calea cea ducătoare
la pieire.
Marginal: Prorocul cel mincinos va găti calea lui Antihrist.
Iar vindecarea fiarei a rănii ei, zicem să fie adunarea ce se so­coteşte că va fi după împărţirea împărăţiei, în scurtă vreme, sau îndreptarea iarăşi peste puţină vreme prin Crucea Domnului a vremii celei stricate de tirania Satanei prin Antihrist sau învierea amăgitoare a vreunuia ce va muri dintre ai lui Antihrist.
Marginal: Vindecarea rănii fiarei, cum o înţelege Irineu.
Zice că va grăi acesta cu balaurul, de vreme ce cele ce sînt ale diavolului celui începător de răutate acelea le va face şi le va grăi.                                                        '
Versetele: 12, 13
„Şi toată stăpînirea celei dintîi fiare o are în mînă, în faţa ei. Şi face pămîntul şi pe locuitorii de pe el să se închine fiarei celei dintîi, a cărei rană de moarte fusese vindecată. 13. Şi face semne mari chiar şi foc face să se pogoare din cer, pe pămînt, înaintea oamenilor".
Tîlcuire:
Toate le va face prin farmecile şi nălucirile potrivnicului lui Hristos, Antihrist, mergătorul înainte acela, spre amăgirea oame­nilor, ca să li se pară că Antihrist este Dumnezeu, mărturisit fiind ca de la un lucrător de nişte minuni ca acelea şi ca şi cum ar lua mărirea vredniciei.
Marginal: Antihrist va avea un proroc mincinos mergător înainte ca şi Hristos pe Ioan Botezătorul.
Insă întru toate îl va urma pe Ioan Botezătorul, care i-a adus la Mîntuitorul pe cei ce au crezut, că se va arăta amăgitorul acela spre înşelăciunile oamenilor şi deşi vor fi în rătăcire le va spune urmează adevărului. Căci nu este minune, de va face în vede­rile oamenilor, celor ce s-au orbit cu înşelăciunea, ca să vadă pogorîndu-se foc din cer, aşa ca şi în istoria lui Iov, cum că s-a pogorit foc şi a ars dobitoacele lui după îngăduinţa lui Dumnezeu (Iov, 1, 16) şi după lucrarea Satanei.
Verset: 14
„Şi amăgeşte pe cei ce locuiesc pe pămînt prin semnele ce i s-au dat să le facă înaintea fiarei."
Tîlcuire:
Şi amăgeşte ... Şi va înşela pe cei ce au viaţă plăcută pe pă­mînt pururea, că pe cei cu viaţă ce o au în cer nu-i amăgeşte min­tea, că sînt întăriţi întru mai înainte vestirea venirii lui.

„Zicînd celor care locuiesc pe pămînt să facă chip fiarei care a FOST RÂNITÂ cu sabia şi a rămas în viaţă. 15. Şi i s-a dat ei să insufle duh chipului fiarei, aşa încît chipul fiarei să şi grăiască. Iar pe cîţi nu se vor închina chipurile fiarei, putere avea ca să-i ucidă. — 16. Şi-i sileşte pe toţi, pe cei mici şi pe cei mari, şi pe cei bogaţi şi pe cei săraci, şi pe cei slobozi şi pe cei robi, ca sâ-şi pună semn pe mîna lor cea dreaptă sau pe frunte. — 17. Incît nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decît numai cel care are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei".
Tîlcuire:
„Şi ca să grăiască chipul fiarei", spune Apolonie şi alţii, că de multe ori cu puterea farmecilor au grăit dracii prin chipuri şi prin idoli săpaţi şi prin lemne şi prin apă şi prin trupuri moarte, precum le-a arătat şi Simon Vrăjitorul romanilor înaintea mare­lui Petru, deşi i-a vădit apostolul rătăcirea lui, cum că cu părerea mincinoasă 1-a înviat arătînd pe cel ce singur Petru 1-a înviat, cum că vor scula morţii.
Marginal: Apolonie a fost un filozof în Alexandria.
Simon a înviat un mort asemenea cu farmecele sale.
Deci aşa se zice că va face şi ispravnicul şi mergătorul înainte al lui Antihrist cu lucrarea diavolului, de va grăi chipul fiarei întru arătare mincinoasă şi-i va omorî pe cei ce nu se vor închina fiarei şi se va nevoi să-şi impună numele său cel pierzător al potrivnicului şi înşelătorului peste toţi însă pe mîinile drepte le va pune ca să taie lucrarea celor drepte şi bune.
Iar în frunţi, ca să înveţe întru înşelăciune şi întru întuneric pe cei amăgiţi să îndrăznească. Nu-1 vor primi pe el cei însemnaţi în feţele lor cu dumnezeiască lumină. Şi numele fiarei va începe a-1 vesti peste tot şi celor ce vor cumpăra şi celor ce vor vinde, ca cei ce nu-1 vor primi pentru lipsa celor de treabă, să le fie moarte cumplită.
Pentru spurcatul nume al lui Antihrist.
Verset: 18
„Aici este înţelepciunea. Cine are pricepere să socotească nu­mărul fiarei: căci este număr de om. Şi numărul ei este şase sute şaizeci şi şase ■— 666.
Marginal: Omului adică al lui Hristos, care a fost om deplin întru ştiinţe şi întru puteri în faţa Dumnezeirii, căci se va sili să urmeze numele Domnului Hristos.
Ştiinţa cea dovedită a numărului precum şi altele ce s-au scris de dînsul, vremea le va descoperi şi nevoinţa celor înţelepţi şi treji. Că de ar fi fost de vreo treabă (precum au zis alţi dascăli să se ştie) cu adevărat cum îi va fi numele, cel ce 1-a văzut pe el ar fi descoperit, dar n-a voit darul lui Dumnezeu să se scrie în dumnezeiasca carte, numele lui cel pierzător.
Însă în ce chip de învăţătură multe nume se pot afla (după Ipolit şi alţii) care cuprind numărul acesta şi deobşte şi deosebite. Cum ei zice după Ipolit: luminat, soare, latineşte: benedictus, care se tălmăceşte binecuvîntat şi nu alta, după urmarea bine­cuvântatului cu adevărat Hristos Dumnezeul nostru.
Iar de obşte cum sînt
Rău povăţuitor;
Vechi pizmătareţ:
Adevărat pierzător; miel nedrept cu care nume din amăgitura celor potrivnice se va chema pretutindeni şi mărirea sa îi va fi întru ruşine în fărădelegi.
PENTRU MIEL ŞI CEI 144 DE MII CARE VOR STA CU MIELUL PE MUNTELE SION
Verset: 1
„Şi m-am uitat şi iată Mielul stătea pe Muntele Sionului şi cu El o sută patruzeci şi patru de mii, care aveau numele Lui şi numele Tatălui Lui, scris pe frunţile lor".
Tîlcuire:
Miel Hristos este cu adevărat şi stă pe Muntele Sion, nu pe cel vechi, ci în cetatea Dumnezeului celui viu.
Iar 144 de mii sau mai mult, roada darului seminţiei Aposto­lilor o arată, din care fiecare Apostol 12 mii a lucrat, adică roada credinţei depline sau pe cei curaţi din Legea Nouă şi după omul cel dinăuntru şi după omul cel dinafară se închipuiesc, că în cei de demult nu s-a aflat fapta curăţiei, ci numai în foarte puţini, însă şi celelalte mii din cele ce s-au zis trebuie să se înţeleagă ce s-au adunat pe nume din seminţiile lui Israel, întru care fecioria, adică curăţenia s-a mărturisit.
Marginal: Prin celelalte mii se înţeleg miile ce s-au zis, iar cîte 12 din fiecare seminţie a feciorilor lui Israil, precum la Cap. 7.
Şi ale acestora a tuturor, frunţile se vor pecetlui cu lumina feţii lui Dumnezeu, pentru care îngerilor celor pierzători, groaz­nici şi înfricoşaţi se vor arăta.
Verset: 2
„Atunci am auzit sunet din cer, ca vuiet de ape multe şi ce bubuitul unui tunet puternic, iar glasul pe care l-am auzit ca gla­sul celor ce cîntă cu alăutele lor".
Glasul ca de ape multe şi ca de tunet mare şi ca de lăutari, arată răsunarea cea străbătăcioasă, precum şi slugilor omeneşti li se dă descoperirea tainelor stăpînilor lor după întocmirea buneivoiri şi a dragostei.
Versetele: 3, 4, 5
„Şi cîntau o cîntare nouă, înaintea tronului şi înaintea celor patru fiinţe şi înaintea bătrînilor; şi nimeni nu putea să înveţe cîntarea decît numai cei o sută patru zeci şi patru de mii, care fu­seseră răscumpăraţi de pe pămînt". —■ 4. Aceştia sînt care nu s-au întinat cu femei, care sînt feciorelnici. Aceştia sînt care merg după Miel ori unde se va duce, aceştia au fost răscumpăraţi dintre oameni, pîrgă lui Dumnezeu şi Mielului. — 5. Iar în gura lor nu s-a aflat minciună, fiindcă sînt fără de prihană".
Dinaintea celor 24 de bătrîni limpede se aude versul sfinţilor şi cîntările cele dulci aşezate şi tocmite cu stihuri, care cîntă îm­prejurul a toată biserica şi a prăznuirii celor întîi născuţi ce sînt scrişi în ceruri, care într-un glas înconjoară tronul slavei, sînt şi sfinţii care prin omorîrea poftelor trupeşti au ajuns la desăvîrşire. Şi această cîntare nimeni nu putea s-o înveţe fără numai aceia, de vreme ce cu măsura vieţii se dă ştiinţa.
Marginal: Că măsura vieţii adică, precum este viaţa de îmbu­nătăţită, aşa se dă de la Dumnezeu cunoştinţă fiecăruia.
Aceştia ce s-au numit sînt cei ce i-au întrecut pe alţii, care şî pentru feciorie şi pentru nevinovăţie în limbă şi în mîini, după venirea lui Hristos şi-au agonisit tinereţe îmbunătăţită prin care învaţă cîntare nouă, pe care mulţi n-o ştiu nu numai în viaţa aceasta, dar nici în veacul cel viitor, căci de va şi veni atunci de­săvârşirea cunoştinţei, după ce se va strica ştiinţa cea din parte după spusa Apostolului, în Rai. Căci după asemănarea şi întoc­mirea vieţii sfinţilor celei de acum, va fi şi descoperirea dumnezeeştilor taine, că multe locaşuri sînt la Tatăl şi stea de stea se

deosebeşte întru mărire (I Cor. 15), precum şi numele şi muncile sînt de diferite feluri, de care să ne izbăvească pe noi Domnul tuturor şi să ne facă părtaşi celor mîntuiţi, pentru bunătatea Sa, neuitîndu-se la mulţimea păcatelor noastre, ci la milostivirile Sale pentru care a venit pe pămînt şi şi-a vărsat Prea Scump Singele său pentru noi şi spălînd păcatele şi stricăciunile noastre să ne ducă curaţi la Tatăl cu care împreună Lui, ca povăţuitorului vieţii şi mîntuirii noastre şi Prea Sfîntului Duh, i se cade mă­rirea, stăpînia şi cinstea, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.
DESPRE ÎNGERUL CARE VA VESTI APROPIEREA JUDECĂŢII CE VA SĂ FIE
Versetele: 6, 7
„Şi am văzut apoi alt înger, care zbura prin mijlocul cerului, avînd să binevestească Evanghelie veşnică celor care locuiesc pe pămînt şi la tot neamul şi seminţia şi limba şi poporul. — 7. Şi striga cu glas puternic: Temeţi-vă de Dumnezeu şi daţi Lui slavă, că a venit ceasul judecăţii Lui, şi vă închinaţi Celui Care a făcut cerul şi pămîntul şi marea şi izvoarele apelor." (Psalm, 145, Sirah, 18; Fapte, 14).
Tîlcuire:
Spunind „Prin mijlocul cerului" arată locul de sus cum că ceresc era îngerul ce s-a arătat, de sus fiind trimis ca să-i înalţe pe oameni de pe pămînt prin mijlocirea sa şi pentru solirea sa la ceruri urmînd pe Dumnezeu, aşa ca să împreune trupul bisericii cu Hristos capul nostru. Evanghelia cea veşnică era cea gătită şi însemnată din veac de la Dumnezeu.
Şi va zice aceasta: De Dumnezeu să se teamă, şi să nu se tea­mă de Antihrist, care nu va putea omorî împreună sufletul şi tru­pul, ci cu mare îndrăzneală să stea împotriva Iui, ca celui ce va stăpîni puţină vreme, pentru apropierea judecăţii şi a răsplătirii pentru fapte.
DESPRE ÎNGERUL CE VA VESTI CĂDEREA BABILONULUI
Verset: 8
„Şi alt înger a venit după cel dintii, zicind: A căzut, a căzut BabilonuI, cetatea cea mare, care a adăpat toate neamurile din vinul pătimaş al desfrînării sale".
m
„Babilonul" se tîlcuieşte amestecarea lumii acesteia şi tulbu­rarea vieţii, care spune aici că peste puţin se va termina. Iar prin „vinul pătimaş al curviei ei" numeşte nu numai nebunia cea ve­nită din închinarea la idoli şi depărtarea şi înstreinarea minţii de la Dumnezeu, ci şi îmbătarea din tot păcatul şi ieşirea din minte prin care toţi cei ce curvesc, vor fi pierduţi de către Dumnezeu după cuvintele psalmistului. Insă va cădea Babilonul acesta de istov, surpîndu-se din rădăcină, cînd după ce-i va trimite pe lucrătorii fărădelegii în focul de veci, atunci se va arăta Ierusali­mul cel ceresc cel de sus. Numeşte Babilon, amestecarea şi tulbu­rarea de la amestecarea limbilor, după ce le-a amestecat Dumne­zeu limbile.
DESPRE ÎNGERUL AL TREILEA CARE-I VA ÎNTĂRI PE CREDINCIOŞI CA SĂ NU-L PRIMEASCĂ PE ANTIHRIST
Îngerul al treilea opreşte să nu se închine lui Antihrist.
Versetele: 9, 10
„Şi al treilea înger a venit după ei, strigînd cu glas puternic: Cine se închină fiarei şi chipului ei şi primeşte semnul ei pe fruntea, sau pe mina lui, — 10. Va bea şi el din vinul aprinderii lui Dumnezeu, turnat neamestecat, în potirul mîniei Sale, şi se va chinui în foc şi în pucioasă înaintea sfinţilor îngeri şi înaintea Mielului."
Tîlcuire:
Oricine se va supune lui Antihrist care se va face ca o fiară şi va petrece viaţă necurată care-1 va arăta pe el, şi sau cu cuvîn­tul sau cu faptă îl va mărturisi pe el ca fiind Dumnezeu (că aceas­ta poate să arate înfierarea ce se va da la frunte şi la mînă) şi acela se va face părtaş băuturii paharului celui de muncă, a mun­cii celei neamestecate cu milostivirile lui Dumnezeu, pentru drep­tatea judecăţii. Amestecată cu felurite munci, pentru răutatea cea mult stricăcioasă şi de multe feluri pe care singuri au ales-o şi au voit-o. Şi bine se numeşte prin vinul fărădelegii, care-i va îmbăta pe cei ce beau, de vreme ce cu care fapte greşeşte cineva cu aceleaşi fapte se va şi munci.
Marginal: Va îmbăta în gheena pe ceia ce-1 beau aici prin păgînătăţi.
Verset: 11
„Şi fumul chinurilor, lor se urcă în vecii vecilor".
Tîlcuire :
Prin fumul muncii trebuie a înţelege sau aburul ce va ieşi de jos cu suspinuri de la cei ce se vor munci, sau fumul cel ce se va înălţa din focul ce-i va munci pe cei ce au căzut. Iar se zice că în
„vecii vecilor" se va înălţa, ca să ştim şi să ne învrednicim a şti, că fără de sfîrşit va fi munca păcătoşilor ca şi desfătarea drepţilor.
Marginal: Munca păcătoşilor va fi fără de sfîrşit, împotriva ereticilor, care, ziceau că munca va avea sfîrşit.
Verset: 11
„Şi nu au odihnă nici ziua nici noaptea cei care se închină fiarei şi chipului ei şi oricine primeşte semnul numelui ei".
„Şi nu au odihnă ziua nici noaptea". Ziua şi noaptea zice, nu că doară va fi măsurată cu soare curgerea veacului viitor în care nu vor avea odihnă ziua şi noaptea cei fărădelege, ci sau după obiceiul cum se numără veacul de acum cu nopţi şi cu zile, sau prin „zi" se înţelege viaţa sfinţilor, iar prin „noapte" munca celor spurcaţi, pe care o vor lua cei ce închipuiesc faptele diavo­lului şi hule împotriva lui Hristos fac, adică cei ce zugrăvesc chi­pul fiarei celei neprietene şi cu numele ei cel de ocară ca şi cum ar fi fost de cinste crezînd ei.
Verset: 12
„Aici este răbdarea sfinţilor, care păzesc poruncile lui Dum­nezeu şi credinţa lui Iisus".
.                                          Tîlcuire:
„Aici este răbdarea sfinţilor..Cei necredincioşi zice, puru­rea se vor munci în veacul viitor, iar sfinţii arată aici, tăria răb­dării în vremea ce vor păzi poruncile lui Dumnezeu şi credinţa în Hristos.
Verset: 13
„Şi am auzit glas din cer, zicînd: Scrie: Fericiţi cei morţi, cei care de acum mor întru Domnul! Da, grăieşte Duhul, odihnească-se de ostenelile lor, căci faptele lor vin cu ei".

Glasul din cer nu-i fericeşte pe toţi morţii, ci pe cei ce mor
întru Domnul, adică pe cei ce mor lumii şi poartă moartea lui Iisus în trup şi cu Hristos pătimesc pentru că acelora ieşirea din trup le este odihnă de ostenelile lor. Iar urmarea faptelor este pricina şi temeiul cununilor celor neveştejite şi a măririi daruri­lor de biruinţă ce li se dă cu multă măsură celor ce biruiesc. Plată pentru vitejiile cu care vitejii lui Hristos Dumnezeul nostru s-au luptat împotriva puterilor celor nevăzute, că nevrednice sînt patimile veacului acestui de acum, spre mărirea ce li se va desco­peri celor din Rai ce au făcut voia lui Dumnezeu (Rom. 8, 18). De care şi noi dorind ni se cade să ne rugăm lui Dumnezeu neîncetat zicînd: „Pleacă inimile noastre, Doamne, spre ştiinţele Tale" (Psalm. 110, 36) şi întoarce ochii noştri dinspre toată deşertăciu­nea. Şi să nu intri la judecată cu robii Tăi, că nu se va îndrepta înaintea Ta tot cel ce viază, ci cu îndurările Tale cele multe caută spre noi, că a Ta este mila şi stăpînia şi împărăţia, puterea şi mărirea, a Tatălui şi a Fiului şi a Sfîntului Duh, acum şi puru­rea şi în vecii vecilor. Amin!
DESPRE CELA CE VA ŞEDEA PE NORI, CUM CĂ SECERA VA SECERA PE CEI CE RĂSAR DIN PĂMÎNT
Verset: 14
„Şi am privit şi iată un nor alb şi Cel Care şedea pe nor era asemenea Fiului Omului, avînd pe cap cunună de aur şi în mînă seceră ascuţită".
Tîlcuire:
Prin nor înţelegem sau pe cel simţitor ce 1-a ridicat pe Dom­nul nostru Iisus Hristos din ochii Apostolilor, sau o putere oare­care îngerească pentru curăţenia şi asemănarea cea cu norii, pre­cum zice Psalmistul: „Şi s-a suit pe Heruvimi şi a zburat pe ari­pile vîntului" Psalm. 17, 1. Pentru aceia socotim că Hristos este cel ce s-a arătat pe nori asemenea cu Fiul Omului, iar cununa cea pusă de dînsul însemnează împărăţia Lui peste cele văzute şi peste cele nevăzute. Insă de „aur" zice că era, pentru scumpetea pe care o are aurul la noi. Iar „secera" arată sfîrşitul lumii (Mt. 13, 20; Ioan, 13; Daniil 12) de vreme ce Domnul sfîrşitul lumii 1-a numit prin seceriş,
Versetele: 15, 16
„Şi alt înger a ieşit din templu şi a strigat cu glas mare Celui Care şedea pe nor: Trimite secera şi seceră, că a venit ceasul de secerat, fiindcă s-a copt secerişul pămîntului. — 16. Atunci Cel Care şedea pe nor a aruncat pe pămînt, secera Lui şi pămîntul a fost secerat".
Tîlcuire:
Strigarea îngerului acestuia însemnează rugăciunea tuturor puterilor cereşti, care doresc să vadă cinstea drepţilor şi tăierea fărădelegii păcătoşilor, cînd vor înceta cele ce se clătesc şi trecă­toare şi se vor arăta cele ce nu se vor clăti şi nu vor trece. Iar cind zice că s-a uscat secerişul, s-a copt, arată apropierea vremii sfârşitului, cînd sămînţa cea coaptă a bunei creştinătăţi, ca nişte grîu copt se va face vrednică de jitniţele cereşti, care vor da lucrătorului de pămînt roade cîte 100 şi 60 şi cîte 30 (Mt. 19, 8).
DESPRE ÎNGERUL CE VA CULEGE VIA AMĂRĂCIUNII
V erset: 17
«.Apoi alt înger a ieşit din templul cel ceresc, avînd şi el seceră
ascuţită".
Tîlcuire:
Deşi se numeşte Hristos îngerul sfatului celui mare al Tatălui, insă aici se arată că una din puterile cereşti va ieşi din cer cu seceră ascuţită ca să facă culegerea cea mare a celor fărădelege.
Verset: 18
„Şi încă un înger a ieşit din altar, avînd putere asupra focu­lui şi a strigat cu glas mare celui care avea secera ascuţită şi a grăit: Trimite secera ta cea ascuţită la cules strugurii viei pămîntului căci boabele ei s-au copt".
Tîlcuire:
Zicînd că alt înger a ieşit din Altar şi avea putere peste foc,
97
ne învăţăm că puterile cereşti sînt puse mai mari peste făpturi, unele adică peste ape, altele peste foc, iar altele peste partea fiecărei făpturi. Insă spunînd „Că avea putere peste foc" înţele­gem puterea de muncă. îngerul, care poruncea era din îngerii cei mai de sus, pentru aceia spune porunca celui ce avea se­ceră să culeagă boabele viei pămîntului, prin care arată pe călcă­torii de lege şi necredincioşii, care umplu paharul mîniei Dom-
— Tilcuirsa Apocalipsei
nului şi rodesc în locul lucrătorului celui bun de pămînt, în lor de vin bun de veselie, şerpi şi venin de aspidă.
Verset: 19
„Atunci îngerul a aruncat secera pe pămînt şi a cules via pămîntului şi ciorchinii i-a aruncat în teascul cel mare al mîniei lui Dumnezeu".
Tîlcuire:
Teascul mîniei lui Dumnezeu este locul cel de muncă gătit diavolului şi îngerilor lui. Şi este mare cu adevărat pentru mul­ţimea celor ce se vor munci în el, că largă este calea care duce la pieire şi desfătată.
Verset: 20
„Şi teascul a fost călcat afară din cetate şi a ieşit sînge din teasc pînă Ia zăbalele cailor, în depărtare de o mie şase sute de stadii".
Tîlcuire :
Marginal: Vor sta pe loc 125 de paşi, precum socoteşte Iero­nim.
Şi s-a călcat teascul afară de cetate, afară de cetatea drepţi­lor. Teascul se va călca de vreme ce nicidecum toiagul păcătoşilor nu se va apropia de soarta drepţilor. După cuvîntul prorocului că nu va fi amestecată petrecerea acestora precum nici obi­ceiul nu le-a fost amestecat. Iar prin sîngele vărsat din cei osîn- diţi la muncă ce se va călca, arată judecata cea dreaptă şi nemitarnică şi nebiruită a lui Dumnezeu. Prin sînge de struguri, vi­nul, însă vinul cel neamestecat din care se va umple teascul, în locul paharului mîniei lui Dumnezeu, prin care arată munca ce o vor lua cei vrednici de muncă, ce va ajunge pînă la frîiele cai­lor celor desfrînaţi, căci n-au avut înfrînare în desfătare şi în căl­cările cele fărădelege, 1600 de stadii, arată vicleşugul cel desăvîrşit, care este număr desăvîrşit în anul şase sute al lui Noe, ştim că păcatul cu apă a fost înecat, iar prin 6, că a fost strîmbătate cu viclene izvodiri şi învăţături ale făpturii celei zidite în şase zile. Că semnul lucrului este numărul de şase zile în care s-a alcă­tuit lumea, pentru că în ce chip afară de cetatea Ierusalimului ceresc va fi, locul de muncă (Iadul) aşa şi cei vrednici de muncă. (Vezi că iadul este afară de lume). Spunînd că sîngele lor a curs pînă la frîiele cailor ca la 1600 stadii, îi arată pe îngerii ce se vor munci. Pe care după altă înţelegere are obicei Scriptura a-i numi „cai" şi pînă la frîiele lor vor ajunge tînguirile celor ce se vor bate. Insă prin „frîie" se înţelege porunca lui Dumnezeu, pe care
o au sfintele puteri cu care se îndreptează spre cele ce li se po­runceşte precum zice Avacum: „încăleca-vei pe caii tăi" şi în cintare „cu călărimea întru căruţele lui Faraon te-ai asemănat", (Avacum, 13, 7 : Cîntarea 1, 7). Se poate înţelege şi altfel, de vreme ce desfrînaţii cei iubitori de muieri, spre desfătăciuni s-au dat la desfrîu (Luca, 16, 20) se vor cuprinde de munci cîţi n-au ştiut înfrînare întru dezmierdăciune. (Lc. 16, 26; 16, 19).
Prin 1600 de stadii ne înştiinţăm că mare este prăpastia aceia ce-i va despărţi pe cei drepţi de cei păcătoşi pentru săvîrşirea lor intru vicleşug şi pentru faptele lor cele urîte. Iar zecile sutelor arată mărimea răutăţii, iar numărul de şase lucrarea păcatului, pentru obişnuinţa făpturii cea rea obişnuinţă ce s-a zidit în şase zile şi cînd în anul al şase sutelea al lui Noe a fost înecat tot pă­mîntul cu apă. (Fac. 31, 7, 6).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu