doktoru

marți, 9 septembrie 2014

Sf.Proroc Agheu-Viata si Prorociile in comentariile Sf.Parinti


                                   Sfântul Proroc Agheu




Laudă, suflete al meu, pe Domnul. Lăuda-voi pe Dommd în viaţa mea, cânta-voi Dumnezeului meu cât voi trăi. [Psalm 145:1-2. Al lui Agheu şi al lui Zaharia]





Sfântul Proroc Agheu, cel numit şi trimisul Domnului [cf. Agheu 1:13], provenea din seminţia preoţească a lui Levi şi s-a născut în Babilon, în timpul robiei. În Septuaginta, numele lui este scris Aggaios (gr.) (cu pronunţia grecească Angheos), iar în Vulgata este redat sub forma Aggaeus (lat.), în con­cordanţă cu ebraicul Haggai. În limba ebraică, haggai este de fapt un adjectiv, care provine de la cuvântul „petrecere, sărbătoare". Dacă luăm în considerare faptul că litera yod, care apare în finalul cuvântului, ar putea sugera o formă prescurtată a numelui lui Yahwe, atunci numele profetului ar putea însemna „sărbătoarea, praznicul lui Yahwe"[1]. Sfântul Ambrozie socoteşte că numele lui s-ar referi la cineva care participă la un praznic, şi anume: „cel care prăznuieş- te, cel care petrece"[2]. „Văzându-te Dumnezeu că petreci viaţă preasfinţită, te rânduieşte mai înainte proroc, ca să vesteşti tuturor venirea Lui; binecuvântat eşti, Doamne, Dumnezeul părinţilor noştri."[3]
Sfântul Epifanie (cca 315-403), episcopul Salaminei, relatează că Profetul Agheu, pe când era încă tânăr, s-a dus în Babilon şi a prorocit pe faţă despre întoarcerea poporului din robie. De asemenea, el a văzut reconstruirea Tem­plului din Ierusalim. Ne este cunoscut despre el că aici a şi trecut la cele veş­nice şi a fost înmormântat cu cinste, în Ierusalim, aproape de mormintele preoţilor[4]. Informaţiile acestea ale lui Epifanie se află şi la Awa Dorotei[5], şi la Sfântul Isihie al Ierusalimului[6], care mai spune despre Agheu că s-a născut în Babilon şi că descindea din seminţia lui Levi. Tot aici se mai precizează şi fap­tul că a fost înmormântat cu cinste, lângă mormintele preoţilor, pentru că el însuşi descindea dintr-o familie preoţească[7].
Dacă aruncăm o privire asupra împrejurărilor istorice în care profetul a fost chemat de către Dumnezeu, observăm că Agheu este cel dintâi chemat la slujirea profetică, după exil (cca 538 î.Hr.), din rândul iudeilor care s-au în­tors din Babilon. El a fost cel dintâi care a propovăduit voia lui Dumnezeu şi planul de mântuire al Său. Intre Agheu şi predecesorul său, Sofonie, este un interval de timp de 70 de ani de exil, perioadă în care au propovăduit şi s-au nevoit marii Proroci Ieremia, Daniel şi Iezechiel. într-adevăr, cuvintele aces­tor proroci se împliniseră deja. Cele zece triburi fuseseră duse în robie de către asirieni, cu mult timp în urmă, iar locuitorii Iudeii şi ai Ierusalimului fuseseră deportaţi de către chaldei, la porunca lui Nabucodonosor.
Astfel, majoritatea iudeilor au fost nevoiţi să ia calea surghiunului, însă Dumnezeu nu S-a îndepărtat niciodată de la ei întru totul. De aceea, un nu­măr destul de mare de deportaţi din seminţiile lui Iuda şi Beniamin, mai pre­cis 42 360 de bărbaţi liberi şi 7 337 de slujitori şi slujitoare au revenit acasă,călăuziţi fiind de către Zorobabel si de către Iosua. Zorobabel era conducător al iudeilor şi descendent din neamul lui David; acesta fusese numit guverna­tor al Iudeii [cf. Ezdra 1:8]. Iar Iosua, fiul lui Ioţadac, era arhiereu al iudeilor. De îndată ce au ajuns în Ierusalim, ei au refăcut jertfelnicul lui Dumnezeu şi au reinstituit arderile de tot şi jertfele, după cum era scris în Legea lui Moise [cf. Ezdra 3:2].
Dar care a fost sensul captivităţii? Sfântul Ioan Gură de Aur (cca 347-407)explică: „Robia la care au fost supuşi iudeii nu a fost o răzbunare, ci a fost spre îndreptare şi întoarcere la cele bune, căci, dacă Domnul le-ar fi hotărnicit lor o pedeapsă capitală, atunci nu i-ar mai fi scos de acolo şi nu i-ar mai fi ajutat să se întoarcă la casele lor, Nici nu i-ar mai fi ajutat să-şi reclădească Templul si cetatea si să le ridice la o măreţie mai mare decât cea la care fuseseră mai înainte. Căci slava acestui Templu de pe urmă va fi mai mare decât a celui dintâi - zice Domnul Savaot [Agheu 2:9].
Astăzi, la fel ca şi atunci, Dumnezeu îi cheamă la Sine pe toţi cei duşi în robie. Sfântul Teofan (f 845) pune în frumoase versuri şi exprimă în cuvinte sfinte felul cum vrăjmaşul nostru va fi înfrânt şi, astfel, întregul neam ome­nesc se va izbăvi: „Cu putere dumnezeiască dezlegându-ne de robia cea cum­plită a dracilor, ne-ai făcut cinstite locaşuri Ţie, Mântuitorule..."[8] Dar când poporul a oprit lucrul la construirea zidurilor şi zelul lui s-a împuţinat, Agheu a mustrat, acuzând nepăsarea acestuia. Realităţile de zi cu zi ale traiului sub dominaţia persană erau departe de a fi uşoare; la aceasta, se mai adăugau şi problemele datorate pe de o parte învecinării cu neamuri ostile şi, pe de altă parte, faptului că din pricina secetei, recoltele erau deosebit de sărace. Toate acestea s-au transformat în piedici pentru iudei, care au sistat lucrarea de re­construire a cetăţii. Atunci prorocul a luat cuvântul şi le-a arătat că sărăcia re­coltelor era pedeapsa dumnezeiască pentru atitudinea egoistă a iudeilor, care s-au preocupat mai mult de asigurarea confortului lor personal, trecând cu vederea construcţia Templului, care, astfel, la un moment dat a fost lăsat de izbelişte. De asemenea, Agheu îi va mustra şi pe guvernatorul Zorobabel şi pe arhiereul Iosua şi pe întreg poporul, pentru oprirea construirii Templului. Pe scurt, prin cuvântul său, prorocul îi îndeamnă pe toţi iudeii să reia lucrările de refacere a Templului, să reinstituie cât mai grabnic rânduielile liturgice şi sacrificiale şi, nu în ultimul rând, să ţină cu rigurozitate praznicele.
Profetul Agheu este cunoscut prin cartea pe care a scris-o, dar şi datorită a două referinţe din Cartea lui Ezdra, unde este prezentat ca lucrând cot la cot cu mai tânărul Proroc Zaharia: Dar Prorocul Agheu şi Prorocul Zaharia, fiul lui Ido, au grăit iudeilor celor din Ierusalim şi din Iuda cuvinte proroceşti în numele Dumnezeului lui Israel. Atunci s-au sculat Zorobabel, fiul lui Salatiel, şi Iosua, fiul lui Ioţadac, şi au început a zidi Templul lui Dumnezeu cel din Ierusalim, fi­ind cu ei prorocii lui Dumnezeu, care îi întăreau [Ezdra 5:1-2],
Şi căpeteniile iudeilor au zidit şi au sporit, după prorocia lui Agheu Prorocul şi a lui Zaharia, fiul lui Ido. Şi cu voia Dumnezeului lui Israel şi a lui Cyrus şi Darius şi Artaxerxe, regii perşilor, l-au zidit şi l-au isprăvit. Şi s-a isprăvit Tem­plul acesta în ziua a treia a lunii Adar, în al şaselea an al domniei regelui Darius [Ezdra 6:14-15].
Alexandru Mavrocordat, în lucrarea sa intitulată Judaica, afirmă că la fina­lul celui de al doilea capitol al cărţii profetice a lui Agheu, unde aflăm o prorocie despre Domnul Dumnezeul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, prorocul se referă la Zorobabel ca la o persoană care-L preînchipuie pe Mântuitorul. Aici i se spune lui Zorobabel că slava acestui al doilea Templu va fi mai mare decât a celui dintâi, pentru că Templul acesta va fi păstrat spre a vedea şi a găz­dui înlăuntrul său cuvântul şi învăţătura mult aşteptatului Mesia, Hristos[9].
În Septuaginta, titlurile de la Psalmii 146 şi 148 sugerează că aceştia ar fi opera lui Agheu şi Zaharia, acolo unde este scris: Când va zidi Ierusalimul, Domnul va aduna şi pe cei risipiţi ai lui Israel; Cel ce vindecă pe cei zdrobiţi cu inima şi leagă rănile lor [Psalm 146/147:2-3].
Sfântul Efrem este de părere că Agheu Prorocul este cel dintâi care a ridicat glasul şi a cântat „Aliluia" în Ierusalim[10].

Sfântul Teofan îl caracterizează pe Agheu Prorocul ca pe unul care, lepă- dându-se de grijile cele de pe pământ, s-a învrednicit de vederea tainelor celor mai presus de cuvânt. El mai spune că prorocul, curăţindu-şi gândul şi cuge­tul, pururea contemplă pe Dumnezeu şi se îndulceşte, pe cât se poate, de stră­
lucirea darurilor celor de dincolo. Sfântul alcătuitor de canoane ne mai spune că Agheu nu doar că a primit revărsările de lumină care i s-au dat lui din cer, ci vas s-a arătat Duhului, plin facându-se de lumina cea preacurată şi neînse­rată. Sfântul Teofan îl numeşte pe proroc ca mijlocitor, căci Agheu a fost lumii întregi învăţător, iar de-acum s-a făcut stătător înaintea lui Dumnezeu, împre­ună cu cetele cele fară de trup veselindu-se el în veci[11].
Se pare că Agheu, la înfăţişare, era pleşuv. în icoane este zugrăvit ca un bă­trân cu barba rotundă. Era cinstit şi vestit întru faptă bună; era iubit şi cinstit de către toti.

Nabonidus (556-539 î.Hr.), unul dintre palizii succesori ai lui Nabucodo- nosor, se aliază cu Cyrus, care la vremea încheierii acestui pact domnea doar peste Aşnan, cetate elamită[12], şi peste ţinutul împrejmuitor. Împreună, cei doi au izbutit ca în anul 550 î.Hr. să cucerească Ecbatana, capitala Mediei. Ulteri­or, Cyrus a rupt alianţa cu Nabonidus şi s-a întors împotriva acestuia. În anul 539 a cucerit Babilonul care de altfel s-a predat fară luptă, şi a intrat triumfal în cetate. Belşaţar, fiul şi coregentul lui Nabonidus, va muri la scurt timp du­pă aceasta, astfel împlinidu-se prorocia lui Daniel [cf. Daniel 5:25-28].
Cyrus era de acum rege al Mediei şi al Persiei şi deţinea controlul asupra Babilonului. În anul 539 a promulgat faimosul edict prin care toate popoarele primesc libertatea de a reveni în teritoriile lor de baştină. În Cartea lui Ezdra este scris: În anul întâi al lui Cyrus, regele Babilonului, regele Cyrus a dat învoi­re să se zidească acest Templu al lui Dumnezeu; chiar şi vasele de aur şi de argint ale Templului lui Dumnezeu, pe care Nabucodonosor le luase din Templul Ieru­salimului şi le dusese în capiştea din Babilon, le-a scos regele Cyrus din capiştea Babilomdui şi le-a dat în seama lui Şeşbaţar, pe care l-a numit el cârmuitor şi i-a zis: „Ia vasele acestea, mergi şi pune-le în Templul din Ierusalim, şi Templul lui Dumnezeu să se zidească pe locul lui vechi. Atunci Şeşbaţar acela a venit şi a pus temelia Templului lui Dumnezeu din Ierusalim, şi de atunci şi până astăzi se zi­deşte el şi nu s-a isprăvit [Ezdra 5:13-16].
Cyrus a mai promulgat şi un decret special, privitor la construirea Templu­lui, în care se spune: În anul întâi al regelui Cyrus, regele Cyrus a dat această po­runcă pentru Templul lui Dumnezeu cel din Ierusalim: Să se zidească Templul pe locul acela unde se aduc jertfele şi să i se pună temelii sănătoase! Înălţimea lui să fie de şaizeci de coţi şi lărgimea lui tot de şaizeci de coţi. Să se pună trei rânduri de pietre şi un rând de lemn, iar cheltuielile să se dea din casa regelui [Ezdra 6:2-4].
Cilindrul lui Cyrus cel Marex13 conţine o seamă de informaţii adiţionale refe­ritoare la exilaţii care se întorceau acasă: „Cât despre aceste cetăţi sfinte de pe celălalt mal al Tigrului, le-am redat sanctuarele care de mult timp au zăcut în ruină, precum şi chipurile care şi mai înainte se aflau într-însele şi am înfiinţat pentru acestea sanctuare permanente. De asemenea, i-am adunat pe toţi foştii locuitori şi i-am întors la casele lor."[13]
În anul 537 î.Hr. a început reconstrucţia Templului, dar exilaţii reveniţi în patrie s-au confruntat cu opoziţia vehementă a samaritenilor şi a altor nea­muri care locuiau pe acel teritoriu. La început, aceştia şi-au oferit ajutorul în realizarea planurilor iudeilor, pretinzând că ei au adus jertfe lui Dumnezeu încă de pe vremea regilor asirieni, când au fost colonizaţi aici. Totuşi Zoroba­bel, Iosua şi alţi conducători ai poporului au refuzat oferta samaritenilor, in­sistând să lucreze doar ei. Iudeii considerau că aceşti samariteni sunt un popor amestecat, cu o credinţă grav afectată de păgânism. Reacţia lor i-a ofensat pe cei ce-şi oferiseră ajutorul şi, ca urmare, au căutat să împiedice continuarea lucrărilor. Atunci, poporul ţârii aceleia a început să descurajeze poporul lui Iu­da şi să-l împiedice de la zidire, cumpărând contra lor pe sfetnicii regelui, ca să zădărnicească planul lor în toate zilele lui Cyrus, regele perşilor, până în zilele lui Darius [Ezdra 4:4-5]. Prin acţiunile lor, samaritenii au reuşit, la un mo­ment dat, să obţină un ordin de sistare temporară a lucrărilor de reconstrui­re a Templului [cf. Ezdra 4:21-24]. Astfel, în anul 534 î.Hr., lucrările au fost oprite: Atunci s-au oprit lucrările la Templul lui Dumnezeu cel din Ierusalim, şi oprirea aceasta a ţinut până în anul al doilea al domniei lui Darius, regele per­şilor [Ezdra 4:24].
Un alt motiv pentru prelungirea lucrărilor mai ţine şi de climatul de insta­bilitate politică, instalat după moartea lui Cyrus, survenită în anul 529 î.Hr. Cambyses, succesorul lui Cyrus, a ocupat tronul vreme de câţiva ani. Puţin după aceasta, Darius I sau Darius cel Mare (522-485), fiul generalului Istaspe, a preluat puterea, devenind rege. Acesta este Darius despre care se vorbeşte în cartea Profetului Agheu. Dumnezeu i-a dat putere să menţină stabilitatea po­litică necesară pentru ca evreii să-şi continue lucrarea la Templu.
Cum Templul fusese lăsat în paragină, Domnul Dumnezeu i-a trimis pe Prorocii Agheu şi Zaharia să îndemne poporul să ducă lucrările la bun sfârşit. Atunci, Prorocii Agheu şi Zaharia şi, ulterior, Maleahi, au înţeles că poporul iudeu suferise o seamă de schimbări profunde: iudeii din vremea lor ajunsese­ră să se deosebească foarte mult de iudeii care au trăit înainte de exilul babilo­nian. Iudeii din vechime se bizuiau mai mult pe împlinirea ritualurilor şi a ce­remoniilor de la Templu, care erau definitorii pentru ei; în acelaşi timp, ei nu socoteau de maximă importanţă ascultarea şi supunerea faţă de Dumnezeu. Dar, de cealaltă parte, iudeii contemporani cu aceşti proroci erau apatici, lip­siţi de voinţă. Erau ispitiţi să creadă că, orice ar fi făcut ei, efortul lor nu avea nici un sens din punct de vedere religios. Distrugerea Ierusalimului reprezen­tase pentru ei o profundă umilinţă. Mai mult decât atât, erau în mod evident influenţaţi de concepţia persană conform căreia toate religiile şi toate credin­ţele erau în egală măsură bune. în aceste condiţii, iudeii reveniţi în patrie nu găseau nici un motiv suficient de întemeiat pentru a-şi relua Legea, pentru a împlini din nou, aşa ca pe vremuri, rânduielile mozaice şi pentru a reconstrui Templul. În mod evident, asimilarea lor în culturile păgâne în mijlocul cărora trăiau era numai o chestiune de timp.
Pe lângă acestea, perspectiva revenirii într-o ţară dominată de sărăcie nu era deloc atractivă pentru cei mai mulţi dintre iudeii aflaţi în exil, şi mai cu seamă pentru aceia dintre ei a căror credinţă fusese puternic încercată de ri­gorile şi umilinţele captivităţii. Apoi, a reface ruinele trecutului nu-i atrăgea nici pe aceia dintre iudei care izbutiseră să-şi construiască printre babilonieni o viaţă prosperă, bazată pe diverse .Întreprinderi comerciale sau pe diverse alte activităţi lucrative. Dar aceia dintre iudei care totuşi au luat hotărârea de a se întoarce erau animaţi nu doar de dorul libertăţii personale, ci şi de acela de a se pune în slujba lui Dumnezeu. Însă aceste aşteptări au fost ajustate la ade­vărata lor măsură, prin conştientizarea faptului că acasă vor avea de întâmpi­nat greutăţi serioase, din toate punctele de vedere. în cea mai mare parte, cei întorşi din robie erau animaţi în primul rând de fervoarea unor idealuri reli­gioase, şi mai puţin de atingerea unor obiective de natură materială. Cu toate acestea, încetul cu încetul, cei repatriaţi au fost copleşiţi de grijile pământeşti, efortul lor de a-şi asigura subzistenţa consumându-le toată energia. Înainte de sosirea Profetului Agheu este posibil să nu se fi făcut nimic altceva decât că s-au săpat fundaţiile Templului şi s-a ridicat structura de rezistenţă. Se pare că altarul fusese şi el înălţat pentru jertfele de ardere de tot; dar lucrarea de resta­urare a fost oprită la stadiul acesta pentru nu mai puţin de 16 ani.
În fapt, perspectiva revenirii în patrie nu stârnise prea mult entuziasm nici în rândurile preoţimii. La Ezdra 2:36-39 aflăm că, dintre cele 24 de ordine, s-au întors reprezentanţi a doar patru dintre acestea. Dintre leviţi s-au întors numai 74, iar dintre slujitorii de la Templu, 392 [cf. Ezdra 2:40, 58]. De altfel, la început nu s-a întors nici un levit [cf. Ezdra 8:15-20]; doar când au fost în­demnaţi, de-abia atunci au răspuns pozitiv 37, dimpreună cu alţi 220 de slu­jitori ai Templului. Astfel, prorocii postexil au avut şi menirea aceasta, de a-i ajuta pe iudei să realizeze deosebirea dintre credinţa lor şi rătăcirile idolatre ale popoarelor cu care se învecinau, precum şi de a-i îndemna şi a-i întări în acţiu­nea de reconstruire a Templului şi de restaurare a rânduielilor mozaice.
Amânarea repetată şi prelungită a reconstruirii Templului nu a fost lipsită de consecinţe, pe care profetul le subliniază în cuvinte precum acestea: V-aţi aşteptat la mult, dar iată că aveţi puţin. Aţi strâns mult, dar Eu am risipit truda voastră! Pentru ce? zice Domnul Savaot. Din pricina Templului Meu care stă dă­râmat, iar voi zoriţi cu lucrul, fiecare pentru casa lui! [Agheu 1:9]...
Sfântul Grigorie Teologul (cca 329/330-cca 390) pune la inimă cuvântul acesta al lui Dumnezeu şi ne dezvăluie cele întâmplate atât în vremea lui, cât şi în vremea noastră, după cum urmează: „Pentru ce sunt recoltele risipite? Pen­tru ce sunt hambarele deşerte? Pentru ce sunt păşunile uscate şi vitele sterpe? Pentru ce sunt câmpiile năpădite de buruieni, în loc să fie pline cu roade? De ce sunt văile acoperite cu lacrimi, când ar putea fi acoperite cu grâne? De ce nu mai picură munţii din roua lor, aşa cum faceau odinioară pentru cei drepţi, ci şi-au pierdut cu totul măreţia? [...] Vai, ce privelişte întristătoare! Din grânele noastre pline de rod nu a mai rămas nimic, de-abia de mai recunoaştem, după rămăşiţe, sămânţa pe care mai an am semănat-o, iar vremea culesului, pe care o ştim mai mult din semnele vremii decât din arătarea roadelor, de-abia dacă ne va aduce prinoasele pentru Domnul. Aceasta este agoniseala păcătoşi­lor şi a celor lipsiţi de evlavie, aceasta este răsplata semănătorului nebăgător de seamă - după cum arată şi cuvântul din vechime: la mult se aşteaptă, dar iată că puţin căpătuieşte [cf. Agheu 1:9] - mult se trudeşte cu semănatul, din zece pogoane de vie scoate rod numai un bat, iar un omer de sămânţă nu-i aduce mai mult de o efa[14] [cf. Isaia 1:10]; ei aud veşti despre recolte bogate prin alte părţi, dar ei înşişi suferă de foame. Pentru ce este aceasta? Din ce cauză se în­tâmplă toate astfel? Să nu aşteptăm explicaţii din partea altora, ci mai bine noi singuri să ne judecăm pe noi înşine. Leac însemnat împotriva răului sunt măr­turisirea şi luarea-aminte să nu care cumva să ne împiedicăm singuri."[15]
Prorocul continuă: Pentru aceasta cerul se va încuia, nu vâ va da rouă şi pă­mântul nu vă va da roadele sale [Agheu 1:10]. Sfântul Ambrozie (cca 339-397) scrie: „Indreptaţi-vă felul şi puneţi-vă rânduială în fapte, căci, de nu veţi îm­plini aceasta, cerul se va încuia şi nu va mai slobozi peste voi ploaie [cf. Agheu 1:10]; cuvântul ceresc care se pogoară precum roua peste iarba câmpului nu va mai astâmpăra şi nu va mai răcori imboldurile cele pătimaşe ale trupului, nici nu va mai stinge săgeţile aprinse ale dorinţelor, iar pământul, adică sufletul, nu va mai putea aduce roadă, căci se uscă, de nu este bine scăldat în răcoarea Cu­vântului lui Dumnezeu şi stropit cu rouă cerească, cu deplinătatea harului."[16]
Construcţia Templului a fost încheiată după patru ani şi jumătate, adică în cel de-al şaselea an al domniei lui Darius [cf. Ezdra 6:14-15]. Dar, când s-a făcut târnosirea, norul cel luminos al slavei lui Dumnezeu nu a mai umplut Templul. Chivotul, cu obiectele păstrate înlăuntru spre aducere aminte, pre­cum şi Tablele Legii erau, de asemenea, lipsă. Vechiul Legământ nu mai avea să fie refăcut în forma lui sinaitică, ci potrivit cu făgăduinţă făcută către Ieremia, anume că Domnul va încheia un Legământ Nou cu casa lui Israel şi a lui Iuda; Domnul va sădi Legea în inimile lor şi o va scrie în cugetele lor. To­tuşi se pare că poporul nu era încă îndeajuns de pregătit pentru aceasta. Iudeii s-au întors din Babilon, dar au continuat să trăiască sub stăpânire păgână şi să se conducă după preceptele acestei lumi, până când se va plini vremea pentru Legământul cel Nou, când Domnul va veni şi va intra în Templul Său.
Cartea lui Agheu împleteşte proza cu poezia. Profetul Agheu este primul dintre cei trei proroci postexil şi al zecelea dintre cei doisprezece Proroci mici, socotiţi după Septuaginta.
Profetul se prezintă ca un bărbat sfânt, cu principii puternice şi cu o gân­dire simplă şi directă. El rosteşte patru prorocii sau omilii, care sunt cuprin­se în cartea lui. Acestea au fost rostite în Ierusalim, aproximativ în anul 520 î.Hr. - adică în cel de-al doilea an al domniei regelui persan Darius I. Prima omilie a fost rostită în luna a şasea, în ziua întâi a lunii [cf. Agheu 1:1]; aici, profetul atrage atenţia asupra faptului că Templul este departe de a fi termi­nat [cf. Agheu 1:1-16] şi subliniază răspicat că lucrările de construcţie trebuie
duse la bun sfârşit [cf. Agheu 1:7-15]. Asprimea din cuvintele profetului este motivată de faptul că iudeii îşi asiguraseră strictul necesar pentru buna des­făşurare a vieţii; ba mai mult decât atât, majoritatea dintre ei locuiau în case confortabile. Cel de-al doilea mesaj este dat în ziua a douăzeci şi una a lunii a şaptea [cf. Agheu 2:1] şi compară Templul de odinioară cu acesta construit acum, în zilele lui. Adaugă încredinţarea că, chiar dacă acest Templu nu este atât de măreţ precum a fost cel al lui Solomon [cf. Agheu 2:1-3], totuşi cel de pe urmă va fi mai de cinste decât cel dintâi [cf. Agheu 2:4-9]. Cel de-al treilea mesaj, rostit în ziua a douăzeci şi patra a lunii a noua [cf. Agheu 2:10], adu­ce aminte de „neascultarea rămăşiţei" [cf. Agheu 2:10-14] şi profetul vorbeş­te ca pentru Domnul, despre răsplăţile făgăduite pentru ascultare, întărind:
începând din ziua aceasta voi da binecuvântarea Mea! [Agheu 2:19]. În aceeaşi zi va mai vorbi încă o dată, rostind cel de-al patrulea mesaj [cf. Agheu 2:20], referitor la Mesia, simbolizat prin persoana lui Zorobabel, fiul lui Salatiel, din tribul lui Iuda. De asemenea, prevesteşte distrugerea tronurilor şi a puterii re­gilor [cf. Agheu 2:23].
În secţiunea de faţă, vom discuta despre interpretările acestor mesaje: 1. - Rolul lui Zorobabel în iconomia întrupării; 2. - Construirea Templului; 3. - Slava Bisericii; 4. - Sfântul Duh; 5. - Pământul se cutremură în lumina mân­tuirii neamurilor şi a celei de a Doua Veniri.
1. Rolul lui Zorobabel în iconomia întrupării [Agheu 2:24]
Sfântul Ambrozie ne spune că „Zorobabel înseamnă izvor nesecat de munte; asemenea izvorului de apă vie, asemenea Cuvântului lui Dumnezeu, pentru că întru El au fost făcute toate [...], toate s-au făcut prin El şi pentru El. El este mai înainte decât toate şi toate prin El sunt aşezate [Coloseni 1:16-17]. Izvorul cel nesecat ne spune: Dacă însetează cineva, să vină la Mine şi să bea [Ioan 7:37] - să se adape din apa care niciodată nu seacă [...]. Zorobabel însuşi, din tribul lui Iuda, precum şi Iosua, ambii fiind reprezentaţi printr-un trib şi printr-un nume, par a desemna două persoane diferite, chiar dacă în aparenţă se face re­ferire doar la una singură. Cel Preaînalt este Tatăl, aşa după cum şi Mântuito­rul este născut din Fecioara, acelaşi fiind, în varietatea celor două firi ale Sale, iar El, ca un Preaputernic, aleargă spre lucrarea Sa cea mântuitoare [cf. Psalm 18:6], prin felurimea Fiului celui Unul-Născut al lui Dumnezeu"[17].
Observăm că Zorobabel este numit slujitorul Meu [Agheu 2:23], calitate care în cartea lui Isaia îi este atribuită lui Mesia [cf. Isaia 43:10; 49:5-6]. Fă­găduinţa făcută lui Zorobabel este de înţeles într-un sens mesianic. De altfel,el este menţionat şi în genealogiile Mântuitorului [cf. Matei 1:12-13; Luca 3:27], unde reprezintă continuitatea descendenţei mesianice, care a fost între­ruptă datorită exilului. Sfântul Ambrozie spune: „În chip mistic, lui Hristos Îi sunt adresate cuvintele: te voi lua pe tine, Zorobabel, fiul lui Salatiel, slujitor al Meu, şi te voi avea ca un inel cu pecete, căci pe tine te-am ales [Agheu 2:23]."'
Care este semnificaţia inelului cu pecete? După distrugerea Ierusalimului de către Nabucodonosor, regatul s-a destrămat, iar succesiunea ereditară la tron s-a întrerupt. Prorocul Ieremia afirmă: Precum e adevărat că Eu trăiesc, a zis Domnul, tot aşa este de adevărat că dacă Iehonia, fiul lui Ioiachim, regele lui Iuda, ar fit inel la mâna Mea cea dreaptă, apoi şi de acolo l-aş smulge. Şi te voi da în mâinile celor ce vor să-ţi ia viaţa şi în mâinile celor de care tu te temi, în mâinile lui Nabucodonosor, regele Babilonului, şi în mâinile chaldeilor; şi te voi arunca pe tine şi pe mama ta, care te-a născut, în ţară străină, unde nu v-aţi năs­cut. Şi veţi muri acolo; iar în pământul unde va dori sufletul vostru să se întoar­că, nu vă veţi mai întoarce. Au doară acest om, Iehonia, este făptură blestemată şi lepădată? Sau este vas netrebnic? Pentru ce sunt aruncaţi, el şi neamul lui, şi încă într-o ţară pe care ei n-o ştiau? [Ieremia 22:24-28]
Iar în vremea aceasta,"în epoca lui Agheu, urmaşii detronaţi ai lui David trăiau în exil. Sfântul Vasile (cca 330-379) subliniază: „Cuvintele sunt simple şi limpezi, pentru că atunci când Nabucodonosor a pustiit Ierusalimul, rega­tul încetase să mai existe, iar suveranii nu mai domneau ca mai înainte, după succesiune din tată în fiu, ci moştenirea lui David fusese detronată si îsi ducea acum zilele în robia babiloniană. In schimb, cei care se vor întoarce iarăşi, îm­preună cu Salatiel şi cu Zorobabel, vor stăpâni norodul în chip popular; căci pe atunci stăpânirea trecuse în mâna preoţimii, pentru că slujirea preoţească şi funcţiunea regească se contopiseră într-un singur rang. De aceea, în cele sfinte suveranul are cuvânt suprem atât ca rege, cât şi ca preot. Dar, până la venirea lui Hristos, n-a încetat deloc prestigiul numelui preoţesc, cu toate că Domnul nu S-a aşezat pe tronul lui Iehonia, care fusese numit tron regesc."[18]
Dreptul Iosif, logodnicul Măriei, descinde din Ioiachim şi Iehonia. Cu toate acestea, Evanghelistul Matei, atunci când enumeră genealogia Mântui­torului, îl omite pe Ioiachim, tatăl lui Iehonia, menţionându-1 în schimb pe Iosia şi apoi îndată pe nepotul acestuia, Iehonia [cf. Matei 1:11-12]. De ce a vorbit domnul împotriva lui Ioiachim? Pentru vina de a-şi fi zidit casa din nedreptate şi din fărădelegi, precum şi pentru că şi-a silit aproapele să lucreze şi nu i-a mai dat plata rânduită, după cuviinţă [cf. Ieremia 22:13 TM], Zo­robabel este menţionat în genealogia din Evaghelia după Sfântul Matei [cf. Matei 1:12-13; Luca 3:27]. În genealogia din Evaghelia după Sfântul Luca, Ioiachim şi Iehonia nu sunt enumeraţi defel. Zorobabel este inelul cel nou cu pecete [cf. Agheu 2:23].
In anul al doilea al regelui Darius, în luna a şasea, în ziua întâi a lunii, a fost cuvântid Domnului prin gura lui Agheu, Prorocul, către Zorobabel, fiul lui Salatiel, cârmuitorul lui Iuda, către marele preot Iosua, fiul lui Iosedec, zicând: „Aşa zice Domnul Savaot: Poporul acesta grăieşte: N-a venit încă vremea ca să zidim Templu Domnului. "Atunci a fost cuvântul Domnului către Prorocul Agheu, zi­când: „Este oare timpul ca voi să locuiţi în casele voastre cu pereţii lucraţi în tă­blii, când Templul acesta este în ruină?" [Agheu 1:1-4] [...]
Aşa grăieşte Domnul: „Fiţi cu băgare de seamă la căile voastre! Suiţi-vă în munte şi aduceţi lemne ca să clădiţi iarăşi templul în care voi binevoi şi Mă voi preaslăvi", zice Domnul [Agheu 1:7-8]. [...]
Şi au auzit Zorobabel, fiul lui Salatiel, şi marele preot Iosua, fiul lui Iosedec, şi tot restul poporului glasul Domnului şi cuvintele Prorocului Agheu, aşa precum Dumne­zeu îi rânduise trimiterea lui, şi poporul a fost cuprins de spaimă în faţa Domnului. Atunci Agheu, trimisul Domnului, după rânduiala trimiterii lui de Domnul, a grăit poporului în acest chip: „Eu sunt cu voi!", zice Domnul. Şi a deşteptat Domnul du­hul lui Zorobabel, fiul lui Salatiel, cârmuitorul lui Iuda, şi duhul lui Iosua, marele preot, fiul lui Iosedec, şi duhul poporului care mai rămăsese, şi au venit şi au început lucrul templului Domnului Savaot, Dumnezeul lor [Agheu 1:12-14],
Sfântul Ambrozie scrie: „Şi iarăşi vine cuvântul la Agheu şi îi spune: ridicaţi-vă din casele voastre cele zidite cu răutate şi fărădelege şi ieşiţi şi mergeţi la muntele cel înalt al Dumnezeieştilor Scripturi şi culegeţi roade din pomul în­ţelepciunii, din pomul vieţii, din pomul cunoaşterii. Drepte faceţi căile voas­tre şi puneţi-vă faptele în bună rânduială, astfel încât să fie de folos spre con­struirea casei Domnului [cf. Agheu 1:8].'M
Sfântul Teofan făcătorul de canoane cântă prorocului: „Bărbăteşte învă­ţând buna credinţă, Fericite, ai ridicat Biserică sfinţită Stăpânului tuturor, făgăduind îndestulare de bunătăţi."[19] Sub har, şi nu sub Lege, creştinul, Tem­plu însufleţit, devine loc unde îşi află odihnă Iisus Hristos Domnul şi Sfântul Duh. Spre deosebire de Templul înălţat sub Zorobabel şi Iosua, acesta se va umple de pace lăuntrică şi de mai multă slavă. Sfântul Teofan ne mai aduce aminte de faptul că şi noi, la rândul nostru, nu ar trebui să ne trecem cu ve­derea, ci să ne edificăm pe noi înşine, ca temple însufleţite ale lui Dumnezeu: „Zidindu-te pe sineţi pe temelia cea tare a bunătăţilor, te-ai făcut locaş însu­fleţit, de Dumnezeu fericite."[20] Sfântul Teofan mai vede în Templul acesta nou şi o prorocie referitoare la întruparea lui Hristos: „Arătat-ai prorocului tău, Hristoase, mântuirea neamurilor, ceea ce era să fie mai pe urmă, Templu viu [...] şi din Fecioară a ieşit."[21]      .

3. Slava Bisericii [Agheu 2:8-10]
Prin gura prorocului Său, Domnul spune: voi umple de slavă Templul acesta [Agheu 2:7] şi încă: al Meu este argintul, al Meu este aurul, zice Domnul Sava- ot [Agheu 2:8]. Sfântul Ambrozie face următorul comentariu, legat de como­rile duhovniceşti ale Bisericii: „Dumnezeu vorbeşte prin gura Prorocului Său Agheu, care rosteşte cuvântul Domnului, cuvânt aşa ca argintul lămurit în foc [cf. Psalm 11:6], strălucitor precum aurul cel duhovnicesc de mult preţ, care se află în chip tainic în inimile sfinţilor. Comorile pe care El le dăruieşte Bise­ricii Sale sunt comorile nepreţuite de care plină este inima acesteia [a Bisericii - n.n.\, astfel ca slava casei Sale să fie mai mare decât cea din timpurile apuse şi de care a avut parte poporul ales [cf. Agheu 2:9] ."[22]
Şi slava acestui Templu de pe urmă va fi mai mare decât a celui dintâi, zice Dom­nul Savaot, şi în locul acesta voi sălăşlui pacea, zice Domnul Savaot, pacea sufletului spre ocrotirea fiecăruia care zideşte, ca să ridice cartea aceasta [Agheu 2:9][23].
Această prorocie [cf. Agheu 2:10] se referă la venirea lui Mesia. Cel de-al doilea Templu va fi, probabil, mai modest decât Templul construit în vremea lui Solomon, dar, pentru că va fi locul unde va intra şi va învăţa Iisus Hristos Domnul, slava acestui Templu va depăşi slava celui dintâi. Făgăduinţa de pa­ce este, de bună seamă, Hristos însuşi. Şi în locul acesta voi sălăşlui pacea, zice Domnul Savaot, pacea sufletului spre ocrotirea fiecăruia care zideşte, ca să ridice cartea aceasta [Agheu 2:9]. Sfântul Ambrozie ne aduce aminte că „pacea şi li­niştea sufletului sunt mai presus de slava casei, căci pacea este mai presus de toată înţelegerea [cf. Filipeni 4:7]".
În Epistola zisă a lui Barnaba (cca 100 d.Hr.) autorul vorbeşte despre Tem­plul cel duhovnicesc al lui Dumnezeu. El evidenţiază faptul că iudeii, rătăcindu-se cu învăţăturile lor greşite, şi-au pus nădejdea mai mult în zidurile Templu­lui decât în Cel ce locuieşte întru el şi au ajuns să cinstească mai mult Templul.
Apoi continuă: „Să cercetăm, dar, dacă este un Templu al lui Dumnezeu. Este! Însuşi Dumnezeu spune că-1 face şi-1 întocmeşte. Că este scris: la sfârşi­tul săptămânii, va fi zidit cu slavă Templul lui Dumnezeu, în numele Domnului [cf. Agheu 2:9; Daniel 9:24-27]. Găsesc deci că este Templu. Dar cum va fi zidit în numele Domnului? Ascultați! Înainte de a fi crezut noi în Dumnezeu,locuinţa inimii noastre era stricată şi slabă, ca un Templu zidit într-adevăr de mână; era plin de idolatrie, era casă a demonilor, pentru că se făceau de el ce­le câte erau împotriva lui Dumnezeu. Dar Templul acesta va fi zidit în nume­le Domnului. Luaţi bine aminte, ca Templul Domnului să fie zidit cu slavă. Cum? Ascultaţi! Când am luat iertarea păcatelor şi am nădăjduit în numele Domnului, ne-am înnoit, fiind zidiţi iarăşi dintru început. De aceea în locu­inţa inimii noastre locuieşte cu adevărat Dumnezeu.
Cum? Prin cuvântul credinţei Lui, prin chemarea făgăduinţei Lui, prin în­ţelepciunea îndreptărilor şi prin poruncile învăţăturii; El însuşi proroceşte în noi, El însusi locuieşte în noi, cei care eram robiri morţii, deschizându-ne usa Templului - adică gura - şi dându-ne pocăinţă, ne duce în Templul cel nestri- căcios. Că cel care voieşte să se mântuie nu se uită la om, ci la Cel care locu­ieşte şi vorbeşte în el, minunându-se că până atunci niciodată n-a auzit cuvin­tele Celui ce vorbeşte prin gura lui şi că nici nu se gândea să le audă vreodată. Acesta este Templul cel duhovnicesc, zidit de Domnul."[24]
Sfântul Teofan, ierarh şi imnograf, se referă şi el la pacea pe care o preves­teşte aici Sfântul Duh: „Ca un făcător de bine, dă-ne, Doamne, pacea Ta, pa­cea care este pentru paza sufletului, care dumnezeiescul Agheu, cu dumneze­iescul Duh o a prorocit."[25] Sfântul Teofan mai observă şi faptul că acest cuvânt, rostit prin gura profetului [cf. Agheu 2:9], ne descoperă şi că Biserica se va ridica mai presus decât Sinagoga: „Mare va fi slava Bisericii, cu mult mai ma­re decât cea mai dinainte sinagoga lui Israil, întrupându-Se Cuvântul şi unindu-Se cu oamenii."[26]

4.   Sfântul Duh [Agheu 2:6]
Sfântul Chirii al Ierusalimului consemnează că „de se va osteni cineva să cau­te în toate cărţile prorocilor, atât în ale celor doisprezece, cât şi într-altele, multe dintre mărturiile referitoare la Sfântul Duh [...] le va afla în Cartea lui Agheu n1,,.
Cine a mai rămas dintre voi în viaţă si a văzut Templul acesta în strălucirea sa cea dintâi, şi cum este acum? Oare nu este fără nici un preţ în ochii voştri? Şi acum, Zorobabel, întăreşte-te, zice Domnul; întăreşte-te, Iosua, mare preot, fiul lui Iosedec; întreg popor al ţării, fii plin de curaj, zice Domnul, căci Eu sunt cu voi, zice Domnul Savaot [...] şi Duhul Meu rămâne în mijlocul vostru! Nu vă temeţi! [Agheu 2:3-5]
Sfântul Vasile cel Mare, în tratatul său Despre Sfântul Duh, arată: „Duhul Domnului a umplut lumea [Înţelepciunea lui Solomon 1:7] - zice înţeleptul Solomon [...]. Şi profetul adaugă: Pentru că Eu sunt cu voi, zice Domnul, şi Duhul Meu S-a sălăşluit în mijlocul vostru [Agheu 2:4-5]. Deci pe Cel ce es­te pretutindeni şi împreună cu Dumnezeu, de ce natură se cuvine a-L socoti? [...] Prin urmare, pe Cel divin după fire, necuprins după mărime şi puternic în lucrări să nu-L preamărim?"[27]
5.   Pământul se cutremura [Agheu 2:20-23]
Şi a fost cuvântul Domnului a doua oară către Agheu, în ziua a douăzeci şi pa­tra a lunii, zicând: „Spune lui Zorobabel, cârmuitorul lui Iuda: Eu voi cutremura cerul şi pământul; voi răsturna tronurile regatelor şi voi nimici puterea regilor nea­murilor şi voi trânti la pământ carele şi pe războinicii din ele, iar caii şi călăreţii se vor prăbuşi unul pe altul în ascuţişul săbiei. In ziua aceea, zice Domnul Savaot, te voi lua pe tine, Zorobabel, fiul lui Salatiel, slugă a Mea şi te voi avea ca un inel cu pecete, căci pe tine te-am ales, zice Domnul Savaot." [Agheu 2:20-23]

A. Mântuirea neamurilor [Agheu 2:6, 7, 21]
Sfântul Ambrozie, cunoscând că Zorobabel Îl prefigurează, aici, pe Hristos, spune: „Când a fost să-1 cheme din morţi pe Zorobabel, cel vrednic de pome­nire, El zice: în ziua aceea încă o dată Eu voi cutremura cerul şi pământul, mă­rile şi pustiurile [cf. Agheu 2:21], Le-a mai cutremurat pe acestea atunci când a eliberat pe poporul Său din Egipt [cf. Ieşirea 14:22-30], când stâlpul de foc s-a arătat din ceruri [cf. Ieşirea 13:21] şi a croit cărare printre valuri, a întărit zid in apa mării, drum prin apă, iar în pustie s-a îngrijit de prinoase şi de hrană cerească zi de zi, iar stânca s-a topit şi s-a prefăcut în şuvoaie de apă.
Le-a mai mişcat pe acestea şi în vremea Patimilor Domnului Iisus Hristos [cf. Luca 23:44], când cerul s-a întunecat, soarele s-a acoperit, pietrele s-au rostogolit, mormintele s-au deschis, morţii s-au ridicat din nou, iar balaurul, biruit de propriile sale ape, i-a văzut pe pescarii de oameni plutind, ba chiar şi păşind fară de nici o spaimă pe mare.
De asemenea, uscatul s-a mai mişcat de la locul lui si atunci când neamurile
păgâne au început secerişul şi au adus prinoase din roadele credinţei. Deşertul s-a mişcat, păgânii s-au mişcat, atât a fost de mare puterea cuvântului Aposto­lilor, pe care El i-a trimis spre a chema neamurile, pentru ca în tot pământul să iasă vestirea lor, şi la marginile lumii cuvintele lor [Psalm 19:4]. Atât a fost de mare mişcarea aceasta a pustiei - căci mai mulţi sunt fiii celei părăsite decât ai ce­lei cu bărbat [Isaia 54:1] -, încât pustia a înflorit precum crinul [cf. Isaia 35:1], iar cei aleşi dintre păgâni au moştenit locurile rămase pustii în urma plecării poporului a cărui rămăşiţă s-a mântuit prin har [cf. Romani 11:5]."[28]
Ceea ce ne aminteşte de o altă învătătură de-a Sfântului Ambrozie: „Pacea si
liniştea sufletului sunt mai de preţ decât toată slava Templului, căci pacea covâr­şeşte orice minte [Filimon 4:7]. Aceasta este o pace mai presus decât oricare alta şi se va da după ce pământul, cerurile, marea şi uscatul se vor fi cutremurat pentru a treia oară, după ce El va fi surpat toate puterile şi începătoriile. Pământul şi ce­rurile vor trece [Matei 24:35], la fel ca şi înfăţişarea de acum a întregii lumi. Tot omul se va ridica asupra aproapelui său cu sabia, care este cuvântul pătrunzător până la despărţitura sufletului şi duhului [cf. Evrei 4:12], spre a distruge tot ce­ea ce-i stă împotrivă: carele din Efraim, caii din Ierusalim, după cum spune Za­haria Profetul [cf. Zaharia 9:10]. Şi aşa va fi pacea peste toate patimile trupului care nu se împotrivesc una alteia şi peste minţile necredincioşilor care nu-şi stau împotrivă, încât Hristos va lua chip în toţi şi va aduce jertfă Tatălui, din toate inimile care I se vor supune Lui [cf. I Corinteni 15:28]."[29]
Fericitul Ieronim (cca 342-420) scrie: „Agheu, anume acela care se bucură şi se veseleşte, care a semănat cu lacrimi şi seceră cu bucurie, se preocupă de re­construirea Templului. El  Îl reprezintă în aceasta pe Domnul Dumnezeu-Tatăl, Care spune: Peste puţină vreme, Eu voi cutremura cerul şi pământul, marea şi uscatul; voi zgudui toate popoarele şi toate neamurile vor veni cu lucruri de preţ (în Vulgata: Cel ce este dorit de către toate neamurile va veni) [Agheu 2:6-7]."[30]
Sfântul Teofan se referă la mântuirea neamurilor despre care vorbeşte Pro­rocul Agheu, în cuvinte precum acestea: „Arătat-ai prorocului tău, Hristoase, mântuirea neamurilor, ceea ce era să fie mai pe urmă; carele strigă: Slavă pu­terii Tale, Doamne!"[31]

B. Cea de-a Doua Venire [Agheu 2:6]
Sfântul Grigorie Teologul susţine că sunt trei cutremure: primul a fost când s-a dat Legea de pe Muntele Sinai; al doilea a fost la întrupare şi la predicarea Evangheliei; iar al treilea va fi la sfârşitul lumii: „Două schimbări vădi­te s-au făcut în cursul veacului, care s-au arătat si ca două Testamente si cutremure ale pământului [Matei 27:51], pentru a se face lucrul bine cunoscut. Una a fost mutarea de la idoli la Lege [cf. Ieşirea 20:3-5], iar alta, de la Lege la Evanghelie. Şi ni se binevesteşte un al treilea cutremur, sau mutarea de la ce­le de aici la cele de acolo, care nu se mai mişcă, nici nu se mai clatină [Agheu 2:6; Evrei 12:26]. - Iar cuvântul Peste puţină vreme [Agheu 2:6] este rostit de către acelaşi glas care, odinioară, a zguduit pământul, iar acum, vorbind, a fă­găduit: încă o dată voi clătina nu numai pământul, ci şi cerul. Iar prin aceea că zice: „încă o dată" arată schimbarea celor clătinate, ca a unor lucruri făcute ca să rămână cele neclintite. De aceea, fiindcă primim o împărăţie neclintită, să fim mulţumitori, şi aşa să-I aducem lui Dumnezeu închinare plăcută, cu evlavie şi cu sfială [Evrei 12:26-28], - Cele două Testamente au avut ceva comun. Care es­te acesta? Nu s-au mutat deodată, nici prin prima mişcare a acţiunii lor. Pen­tru ce? E necesar să se stie: ca să nu fim siliţi, ci să fim convinşi. Căci ceea ce e fară voie nu e nici durabil, cum se întâmplă cu sila care stăpâneşte curgerile apelor sau plantele. Dar ceea ce e potrivit voinţei e mai durabil şi mai sigur. Şi primul rezultat se datorează celui ce sileşte, al doilea se datorează nouă. Unul se datorează bunătăţii lui Dumnezeu, celălalt stăpânirii tiranice. Dumnezeu cugetă deci că nu trebuie să facă bine celor ce nu voiesc, ci să dăruiască bine­facerile Sale celor ce le voiesc. De aceea, în chip pedagogic şi ca un medic, El desfiinţează unele obişnuinţe, pe altele le îngăduie, făcând unele concesii celor plăcuţi, ca doftorii celor bolnavi, ca să se primească leacul prin amestecarea lui cu unele sucuri mai plăcute. Căci nu e uşoară schimbarea unor moravuri prac­ticate timp îndelungat. Ce vreau să spun? Prima schimbare, desfiinţând idolii, a îngăduit jertfele. A doua, desfiinţând jertfele, n-a împiedicat tăierea-împrejur. Căci, după ce oamenii au admis desfiinţarea, au acceptat chiar pentru ceea ce li s-a îngăduit: unii jertfele, alţii tăierea-împrejur. Şi au devenit din păgâni, iudei şi aceştia, creştini, prin mutări treptate spre Evanghelie. Să te convingă Pavel despre aceasta. Căci acesta, plecând de la tăierea-împrejur [Fapte 16:3]şi de la curăţire [Fapte 20:26], a ajuns la a spune: Iar eu, fraţilor, dacă propovă­duiesc încă tăierea împrejur, pentru ce mai sunt prigonit? [Galateni 5:11]. Acolo era iconomia - aici, desăvârşirea."[32]
Intr-altă parte, comentând pe marginea aceluiaşi verset, Sfântul Grigorie arată: „Peste puţină vreme [Agheu 2:6; Evrei 12:26], spune Scriptura, se vor cutremura cerul şi pământul, marea şi uscatul şi se vor prăbuşi toate acestea mai înainte, arătând prin aceasta, în opinia mea, o reînnoire vizibilă a tuturor lucrurilor. Şi trebuie să dăm crezare Sfântului Pavel, când zice că acest de pe urmă cutremur nu este nimic alta decât cea de-a Doua Venire a Mântuitorului şi transformarea şi schimbarea întregului univers, până la starea de stabilitate, care nu se mai poate clinti."[33]
Sfântul Grigorie cel Mare (cca 540-604) Dialogul şi, cu începere din anul 590, papă al Romei, consideră: „într-adevăr, Domnul vine şi, la venirea Sa, lumea se mişcă, iar la vederea Lui, cerurile şi pământul se cutremură. Despre aceasta spune prorocul: Iată, peste puţină vreme Eu voi cutremura cerul şi pă­mântul, marea şi uscatul [Agheu 2:6; Evrei 12:26]. Tot neamul omenesc se va înfăţişa înaintea Lui, spre judecată. Ba încă şi îngerii şi arhanghelii, tronurile, începătoriile şi puterile, toate se vor supune Lui, spre a primi pedeapsa pen­tru păcatele săvârşite sau răsplata pentru faptele lor bune. Luaţi aminte, iubiţi fraţi, ce spaimă îi va cuprinde pe toţi în ziua aceea, la vederea Dreptului Jude­cător. Căci atunci judecata va fi neîndurătoare. De ce ruşine vom fi cuprinşi atunci, acolo, în priveliştea aceea a toată lumea, de faţă cu toţi oamenii şi cu toţi îngerii, din pricina fărădelegilor noastre! Cum ne vom simţi atunci, când vom cunoaşte mânia lui Dumnezeu, a Aceluia Căruia mintea omului nici pa­cea nu poate să i-o primească."[34]
1. Împlinirea binelui [Agheu 2:10-14]
În ziua a douăzeci şi patra a lunii a noua, în anul al doilea al lui Darius, a fost cuvântul Domnului prin gura lui Agheu Prorocul, zicând: „Aşa zice Dom­nul Savaot: Cere deci preoţilor o hotărâre la aceasta: Dacă cineva ia carne sfinţită în poala hainei lui şi se atinge cu poala de pâine sau de bucate fierte, de vin, de untdelemn şi de orice mâncare, oare se vor sfinţi acelea?" Şi au răspuns preoţii şi au zis: „Nu!" Şi a zis Agheu: „Dacă cineva spurcat, prin atingerea de un mort, se atinge de vreunul din lucrurile acestea, oare ele se spurcă?" Şi au răspuns preoţii şi au zis: „Se spurcă!" Şi a răspuns Agheu şi a zis: „Aşa este poporul acesta şi aşa este neamul acesta înaintea Mea, zice Domnul si tot asa este si cu lucrul mâinilor lor:tot ceea ce ei aduc jertfa este spurcat." [Agheu 2:10-14]
Sfântul Grigorie Teologul constată: „Numai într-un singur punct răutatea întrece bunătatea - lucru de care eu sunt nespus de supărat: pe când răutatea este foarte molipsitoare şi tare uşor de imitat, încât poţi foarte uşor păcătui, chiar dacă n-ar fi nimeni care să te împingă spre rău, deprinderea cu virtutea, dimpotrivă, este foarte grea şi anevoioasă, oricât am fi îndemnaţi şi împinşi spre dânsa. Acest lucru mi se pare că 1-a remarcat şi fericitul Agheu, când se fo­loseşte de-o figură frumoasă şi plină de adevăr, zicând: întrebaţi pe preoţi din Lege, zicând: dacă poartă cineva în poala hainei sale carne sfinţită şi atinge cu haina lui niscaiva mâncare, băutură sau niscaiva vase, oare se sfinţesc si ele? Iar dacă vor nega, întreabă-i iarăşi: Dar dacă se atinge de ele ceva necurat, oare nu se spurcă îndată şi ele? Negreşit, vor răspunde că se spurcă, îndată ce se ating de necurăţie [cf. Agheu 2:10-l4]."[35] Apoi, Sfântul Grigorie Teologul întreabă: „Ce înseamnă aceasta? întăreşte părerea mea, şi anume: cu greu se deprinde fi­rea omenească cu binele, după cum greu cuprinde focul un lemn ud, pe când majoritatea oamenilor sunt gata şi predispuşi spre rău, asemănându-se cu pa­iele uscate, care şi de la o scânteie se aprind cu foc, mai ales dacă bate vântul. Mai repede se molipseşte omul de-un rău mic decât de-o virtute cât de subţi­re, după cum, de altfel, puţin pelin amărăşte îndată mierea, pe când mierea, chiar în cantitate îndoită, nu izbuteşte să îndulcească pelinul. Apoi, e deajuns să mişti o piatră mică din iezătură, ca să se scurgă tot iazul, dar ce zăgaz puter­nic trebuie pentru a opri o apă cât de mică!"[36]
2. Împlinirea binelui [Agheu 2:11]
Fericitul Ieronim ne aduce aminte de faptul că Sfântul Apostol Pavel îl în­deamnă pe Sfântul Tit ca „între celelalte virtuţi pe care trebuie să le cultive un episcop (şi pe care la înşiră succint), la loc de cinste trebuie să fie şi stu­diul asiduu al Sfintelor Scripturi [...]. în realitate, dacă un preot neglijează să se pregătească permanent, el nu va mai fi capabil să facă vreun bine nimănui, decât sieşi; iar el, care este chemat să lucreze la întărirea întregii Bisericii, pro­cedând astfel în mod egoist, nu va mai avea putere de a rezista celor ce caută să o dărâme. Prorocul Agheu ne povăţuieşte - sau, mai degrabă, Domnul însuşi dă poruncă prin gura prorocului - astfel: Cere preoţilor o învăţătură despre aceasta [cf. Agheu 2:11]. Căci aşa de mare este starea aceasta a preoţiei, încât preotul este chemat să răspundă întrebărilor referitoare la Lege. Iar în Deuteronom citim: întreabă pe tatăl tău şi el îţi va spune, întreabă pe bătrâni, şi ei te vor lămuri [cf. Deuteronom 32:7]."'
Iar într-altă parte, acelaşi Fericit Ieronim adaugă: „A învăţa poporul ţine în chip firesc de slujirea preoţească; pentru aceasta spune prorocul: despre Legea lui Dumnezeu, întreabă-i pe preoţi [cf. Agheu 2:11]." Şi continuă: „Nu ai nici un folos dacă eşti priceput la cuvinte şi îţi limitezi cunoaşterea numai la atât, de nu cauţi să o împlineşti şi prin faptă."[37]
Vas te-ai arătat Duhului, primitor de luminări, primind revărsările de lumină, care ţi s-au dat din Cer; pentru aceea proroceşti izbăvirea cea de mântuire a tuturor oamenilor; cu rugăciunile tale, cere de la Dânsul să dea tuturor mare milă.[38]


[1] Ibidem, 16 decembrie, Sf. Proroc Agheu, sinaxar.
[2] Vezi Sf. Ambrozie, Letters, Let. to Irenaeus, în ed. cit., p. 450.
[3] Minei, 16 decembrie, Sf. Proroc Agheu, Utrenie, canon, peasna a 7-a, irmos.
4 De Vitis Prophetarum, ed. 1682, tom. II, p. 248.
[5] Synopsis de vita et morteprophetarium, Max. Biblioth. Vet. Patr. Lugd., tom, p. 422.
[6] Migne, PG, 1865, p. 1362.
[7] Minei, 16 decembrie, Sf. Proroc Agheu, sinaxar. Vezi şi art. G.A. Crooke, „Hagai", în A Dictionary ofthe Bible, ed. cit.
[8] Minei, 16 decembrie, Sf. Proroc Agheu, Utrenie, canon, peasna a 3-a.
[9] The Great Synaxaristes ofthe Ortbodox Church, p. 463.
[10]     Minei, 16 decembrie, Sf. Proroc Agheu, sinaxar. Vezi şi art. G.A. Crooke, „Hagai", mA Dictionary of the Bible, ed. cit.
[11]      Cf. Minei, 16 decembrie — vezi din slujbele rânduite prorocului, în special Utrenie, ca­non, peasna a 9-a.
[12]      Astăzi Tall-i Malyan, în Iran (n. tr.).
[13]     Art. „Haggai", în The Expositor's Bible Commentary, ed. cit., p. 570.
x13Cilindrul lui Cyrus cel Mare este un document istoric aparţinând regelui persan omo­nim. Documentul are forma unui cilindru de lut, cu o lungime de 23 cm şi lăţime de 11 cm, inscripţionat cu text cuneiform, în limba acadiană; datează din cca 539/538 î.Hr.; se referă la victoria lui Cyrus cel Mare asupra regelui babilonian Nabonidus, precum şi la mijloacele prin care noul conducător al imperiului a îmbunătăţit nivelul de viaţă al supuşilor săi. Cilin­drul a fost descoperit în anul 1879 de către arheologul Hormuzd Rassam, la Ninive (Irak), iar astăzi se află expus la British Museum (Londra). Cilindrul lui Cyrus cel Mare este un do­cument extrabiblic deosebit de important, care atestă veridicitatea unor evenimente despre care se vorbeşte în Sfânta Scriptură. De asemenea este considerat a fi prima cartă a drepturi­lor omului, (n. tr.).
[14] 1 bat = aproximativ 25 litri; 1 omer = 374 litri; 1 efa = 36,4 litri.
[15]      Sf. Grigorie de Nazianz, Omilia XVI, în ed. cit., p. 253.
[16]      Ambrose to Irenaeus, în Letters, ed. cit., p. 451.
[17] Idem, ibidem, p. 452.
[18] „Scrisoarea CCXXXVT', în Letters and Select Works, în Nicene..., voi. VIII, trad. pr. Blomfield Jackson, M.A., Eerdmans, Grand Rapids, MI, 1975, p. 277 [în lb. rom., vezi Sf. Vasile cel Mare, Epistola 236:111, în Corespondenţă (Epistole 1-366), voi. Scrieri III, trad. Pr. Prof. Dr. Constantin Corniţescu şi Pr. Prof. Dr. Teodor Bodogae, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, PSB 12, Bucureşti, 1988, pp. 489-490 (n. tr.).
[19]      Minei, 16 decembrie, Sf. Proroc Agheu, Utrenie, canon, peasna a 6-a, irmos.
[20]      Ibidem, peasna 1.
[21]      Ibidem, peasna a 4-a.
[22]      Ambrose to Irenaeus, p. 453.
[23]      Apud Biblia lui Anania (n. tr.).
[24] The Epistle of Barnabas, XVI, în The Apostolic Fathers. Ante-Nicene Fathers, voi. 1, pr. Alexander Roberts, D.D., James Donaldson LL.D, Eerdmans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1987, p. 147. [In lb. rom., vezi ***, Epistola zisă a lui Barnaba, XVI, 6-9, în voi. Scrierile Pă­rinţilor Apostolici, trad. Pr. Dumitru Fecioru, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bi­sericii Ortodoxe Române, PSB 1, Bucureşti, 1979, p. 134 (n. tr.)\.
1 Minei, 16 decembrie, Sf. Proroc Agheu, Utrenie, canon, peasna a 5-a.
[26] Ibidem, Slavă...
1  „Lecture XVI", în Catechetical Lectures, ed. cit., p. 122 [Pentru versiunea în lb. rom. vezi Sf. Chiril al Ierusalimului, Catehezele, ed. cit. (n. tr.)\.
2[27]   On the Spirit, în Letters andSelected Works, în Nicene..., voi. III, trad. pr. Blomfield Jack- son, M.A., Eerdmans, Grand Rapids, MI, 1975, p. 35 [In lb. rom., vezi Sf. Vasile cel Ma­re, Despre Sfântul Duh, XXIII, în voi. Scrieri III, trad. Pr. Prof. Dr. Constantin Corniţes- cu şi Pr. Prof. Dr. Teodor Bodogae, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Or­todoxe Române, PSB 12, Bucureşti, 1988, p. 70 (n. tr.).
[28]      Ambrose to Irenaeus, pp. 452-453.
[29]      Ibidem, pp. 434-454.
[30]      „Letter LIII to Paulinus, Bishop of Nola (394 A.D.)", în Letters and Select Works, în Nice- ne..., voi. VI, trad. W.H. Freemantle M.A., pr. G. Lewis M.A., pr. W.G. Martley M.A., Eerd- mans Pub. Co., Grand Rapids, MI, 1983, pp. 100-101.
[31] Minei, 16 decembrie, Sf. Proroc Agheu, Utrenie, canon, peasna a 4-a, Slavă...
[32]     „On the Holy Spirit" în Orations, în Nicene..., voi. VII, op. cit., pp. 325-326 [în 1b. rom., vezi Sf. Grigorie de Nazianz, Cele cinci cuvântări teologice, V. Despre Sfântul Duh, 25, trad. Pr. Dumitru Stăniloae, Ed. Anastasia, 1993 (n. tr.)\.
[33]     „On the Great Athanasius", 25, în Orations, ed. cit., p. 276.
[34]      Sf. Grigorie cel Mare, Forty Gospel Homilies, 10, în ed. cit., p. 72.
[35]      In Defence of His Flight to Pontus, în Orations, op. cit., p. 207 [în lb. rom., vezi Sf. Gri­gorie de Nazianz, Apologia sau Cuvântarea în care arată motivele ce l-au îndemnat să fugă de preoţie, 11, trad. Pr. N. Donos, Atelierele Zanet Corlăţeanu, Huşi, 1931 (n. tr.)\.
[36]      Ibidem [In lb. rom., Idem, ibidem, 12 (n. tr.)\.
[37]      Homily 81 on Mark 11:1-10, în 60-96 On The Psalms, în ed. cit., p. 170.
[38]      Minei, 16 decembrie, Sf. Proroc Agheu, Vecernie, stihiră.
1 Letter LIII to Paulinus, Bishop ofNola (394 A.D.), ed. cit., p. 97.













Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu