doktoru

vineri, 5 septembrie 2014

Tîlcuire la Apocalipsa a Sf. Ambrozie al Milanului - partea 3



Verset: 1
„Apoi mi-a dat o trestie, asemenea unui toiag, zicînd: Scoală-te şi măsoară templul lui Dumnezeu şi jertfelnicul şi pe cei care se închină în el".
Tîlcuire:
Prin „trestie" se măsoară Evanghelia pe care a scris-o, care i s-a dat de la Domnul. Trestia: Evanghelia este toiagul pe care se sprijină disciplina creştinilor. Prin „templu" înţelegem Biseri­ca, pe „cei ce se închină în ceea ce a învăţat Biserica".
Verset: 2
„Iar curtea cea dinafară a templului, scoate-o din socoteală şi n-o măsura, pentru că a fost dată păgînilor, care vor călca în picioare cetatea sfîntă patruzeci şi două de luni".
Tîlcuire:
Această curte a fost călcată de păgîni (adică de evrei) o vor călca în picioare 42 de luni. Este vremea lui Antihrist, 3 ani şi jumătate. Aici arată că la predica lui Ilie şi a Iui Enoh la sfîrşitul lumii, aceşti iudei se vor întoarce la credinţa în Iisus Hristos. „Ce­tatea sfîntă" este Biserica, Antihrist şi slujitorii lui o vor călca.
Versetele: 3, 4
,.Şi voi da putere celor doi martori ai mei şi vor prooroci îm­brăcaţi în sac, o mie două sute şi şaizeci de zile. — 4. Aceştia sînt cei doi măslini şi cele două sfeşnice care stau înaintea Domnului pămîntului".

Tîlcuire:
Cei doi martori ai Domnului sînt Ilie şi Enoh; ei vor fi trimişi in lume înainte de a doua venire a Domnului. „Aceştia sînt cei doi măslini şi cele două sfeşnice . Măslinul oferă ulei, care este pus în candelă ca să lumineze pe cei din casă (Mt. 5, 15). Prin ulei înţelegem înţelepciunea duhovnicească pe care au obţinut-o prin contemplarea Harului dumnezeiesc, căci pe aceia i-a umplut (Mt. 6, 34). Candelabrele adevărate se fac, cînd s-au umplut de ceea ce zice Domnul în Evanghelie: „Să vadă faptele bune şi să preamărească pe Dumnezeu" (Mt. 5, 16) de aceste candelabre zice Domnul (Mt. 5, 15). Lumina pusă deasupra sfeşnicului, cînd arată slujba sfinţilor bărbaţi de a predica, căci luminile pe care le pre­dică arată flăcările lucrurilor bune. Lucirea adevărului se pune sub obroc, cînd prin slujba predicării comite oarecare greşeli, care ar transforma bunurile cele predicate în rău. Cei doi măslini şi cele două sfeşnice stau în faţa Domnului: sînt puse pe pămînt, ca prin slujba predicării lor să-i salveze pe cei datori morţii.
Verset: 5
„Şi dacă voieşte cineva să-i vatăme, foc iese din gura lor şi mistuieşte pe vrăjmaşii lor: deci dacă ar voi cineva să-i vatăme, acela va trebui să fie ucis".
Tîlcuire:
Duhul Sfînt vorbeşte prin gura sfinţilor (Mt. 10, 20). Foc iese din gura îor şi mistuie pe vrăjmaşii lor, care vor distruge doctrina acelora care sînt cu Antihrist. Şi Enoh şi Ilie ii vor scoate de sub mina lui Antihrist şi a slugilor lui şi îi vor face pe oameni cu mintea sănătoasă.
Verset: 6
„Aceştia au putere să închidă cerul, ca ploaia să nu plouă în zilele proorociei lor, şi putere au peste ape să le schimbe în sînge şi să bată pămîntul cu orice fel de bătaie, ori de cîte ori vor voi".
Tîlcuire:
Citim în lege că rugăciunea făcută de Ilie a deschis cerul şi 1-a închis. Şi Moise l-a făcut în sînge. Nu se poate ca Ilie să aibă putere mai mică, decît în timpul acela cînd vorbea cu oamenii. Prin cer: arată Biserica; ploile — cuvîntul sfinţilor este, va închi­de Biserica celor necredincioşi le va da după inimile lor. Departe este inima poporului acestuia (Is. 6, 10). A închis Ierusalimul duş­manilor săi — nu va propăşi nedreptatea lor (Ier. 18, 23). Şi Moise putea închide cerul; Lasă-mă ca să dau drumul mîniei.. . (Ieşire, 32, 10). Sfinţii aceştia Ilie şi Enoh vor închide cerul, ca să nu coboare mila lui Dumnezeu peste slujitorii iui Antihrist, ca să vadă oamenii că nu pot scăpa de greşelile lui Antihrist. Asupra lor va ploua cînd va vrea Dumnezeu, căci apa şi ploaia apar pre­
făcută în sînge, cînd neamurile se vor întoarce de la credinţa lui Hristos şi vor fi condamnate la moarte veşnică hotărîndu-şi şi atrăgîndu-şi judecata Sa.
Verset: 7
„Iar cînd vor isprăvi cu mărturia lor, fiara care se ridică din adinc va face război cu ei, şi-i va birui şi-i va omorî".
Tîlcuire:
Fiara va face război cu ei şi-i va omorî. Fiara aceasta îl arată pe Antihrist. Il vor învinge pe Antihrist prin cuvinte şi-1 vor ucide.
Verset: 8
„Şi trupurile lor vor zăcea pe uliţele cetăţii celei mari, care se chiamă duhovniceşte, Sodoma şi Egipt, unde a fost răstignit şi Domnul lor".
Tîlcuire:
Şi trupurile lor, după ce îi vor ucide vor zăcea pe uliţele cetă­ţii: Sodoma şi Egipt. în mijlocul cetăţii unde a fost Domnul răs­tignit — în Ierusalim, căci cei ce sînt mădulare ale diavolului l-au ucis pe Hristos şi la fel îi vor ucide şi pe Enoh şi pe îlie.
Versetele: 9, 10
„Şi din popoare, din seminţii, din limbi şi din neamuri vor privi la trupurile lor trei zile şi jumătate şi nu vor îngădui ca ele să fie puse în mormînt. — 10. Iar locuitorii de pe pămînt se vor bucura de moartea lor şi vor fi în veselie şi îşi vor trimite daruri unul altuia, pentru că aceşti doi prooroci au chinuit pe locuitorii de pe pămînt".
Tîlcuire:
Trei zile şi jumătate — arată trei ani şi jumătate în care cei doi profeţi Ilie şi Enoh vor predica, amintindu-le de mormîntul Celui care l-au omorît (Maleahi 4, 5, 6). Iată Eu trimit pe Ilie ... Şi după trei zile şi jumătate vor sta pe picioare — aici putem să înţelegem învierea pentru un timp, care va avea loc după trei timpuri (veacuri) şi jumătate, atunci vor fi în apropiere. Vor sta pe picioarele lor, cînd după învierea scurtă a lor, cei necredincioşi vor arăta cît de multe au fost virtuţile acelora şi măreţia lor. Va cădea frică mare asupra duşmanilor acestora, pentru că în ziua judecăţii îi vor vedea pe aceşti doi, vor vedea mărirea lor şi-i vor face să se tulbure de frică. „Aceştia sînt pe care noi îi luam în rîs ..." (înţelepciune, 5, 2, 5).

„Însă după trei zile şi jumătate, duh de viaţă de la Dumnezeu a intrat în ei şi au stat pe picioarele lor şi frică mare a căzut peste cei care se uitau la ei. — 12. Şi din cer au auzit glas puternic, zicindu-Ie: Suiţi-vă aici! Şi s-au suit la cer, în nori, şi au privit la ei duşmanii lor. — 13. Şi în ceasul acela s-a făcut cutremur mare şi a zecea parte din cetate s-a prăbuşit şi au pierit în cutre­mur şapte mii de oameni, iar ceilalţi s-au înfricoşat şi au dat slavă Dumnezeului cerului".
Tîlcuire:
Pămîntul se va cutremura — mulţi prin predica lui Ilie şi a lui Enoh se vor întoarce la pocăinţă şi la credinţă. Prin căderea celei de-a 10-a părţi din cetate, -îi înţelegem pe evrei păzitorii legii, care prin predica lui Ilie se vor întoarce la Hristos şi va cădea cetatea diavolului. Prin cei 7 000 de oameni înţelegem că sînt cei care au murit faţă de diavolul ca să trăiască în Dumne­zeu, care vor lăuda pe Dumnezeu pentru întoarcerea evreilor.
Verset: 14
„Al doilea „vai" a trecut; al treilea „vai, iată, vine degrabă".
Tîlcuire:
Al 3-lea ,vai" se referă la rău, diavolul s-a făcut Antihrist care va duce lumea spre zilele judecăţii, şi care înaintea persecuţiilor lui Antihrist, vor începe să predice începutul judecăţii, pe aceste zile vrea să le pună Ioan înainte.
Verset: 15
„Şi a trîmbiţat al şaptelea înger şi s-au pornit, în cer, glasuri puternice care ziceau: împărăţia lumii a ajuns a Domnului nostru şi a Hristosului Său şi va împărăţi în vecii vecilor".
Tîlcuire:
Prin al 7-lea înger se desemnează sfinţii, care vor propovădui şi se vor naşte la sfîrşitul lumii. Cer este Biserica; glasurile sînt vocile sfinţilor, vor veni să anunţe judecata. (Lc. 21, 28).
Versetele: 16, 17, 18
„Şi cei douăzeci şi patru de bătrîni, care şed înaintea Iui Dum­nezeu, pe scaunele lor, au căzut cu feţele la pămînt şi s-au închi­nat lui Dumnezeu. — 17. Zicînd: Mulţumim Ţie, Doamne Dum­nezeule, Atotţiitorule, Cel Care eşti şi Cel Care erai şi Cel Care vii, că ai luat puterea Ta cea mare şi ai început să împărăţeşti. — 18. Şi păgînii s-au întărîtat, dar a venit mînia Ta şi vremea celor
morţi, ca să fie judecaţi şi să răsplăteşti pe robii Tăi, pe prooroci şi pe sfinţi şi pe cei care se tem de numele Tău, pe cei mici şi pe cei mari, şi să prăpădeşti pe care prăpădesc pămîntul".
Tîlcuire:
A venit să răsplătească pe profeţi şi pe sfinţi (Mt. 25, 34). Vor fi pedepsiţi cei ce prăpădesc pămîntul (Mt. 25, 41).
Verset: 19
„Şi s-a deschis templul lui Dumnezeu, cel din cer, şi s-a văzut în templu chivotul legămîntului Său şi au fost fulgere şi vuiete şi tunete şi cutremur şi grindină mare".
Tîlcuire:
Prin templul Iui Dumnezeu — FECIOARA MARIA este în­ţeleasă, chivotul adevăratului Testament al lui Hristos, care s-a înălţat din carnea Ei. Templul Iui Dumnezeu, nu acela deschis, ci pîntecele Fecioarei Maria, care a fost deschis de Cuvîntul Domnu­lui. Care a fost Fecioară înainte de Naştere, Fecioară în Naştere şi Fecioară după Naştere. Prin aceasta ni s-a făcut văzut Domnul nostru Iisus Hristos. Prin voce arată propovăduirea Sa.
Verset: 1
„Şi s-a arătat în cer un semn mare: O femeie înveşmîntată cu, soarele, şi luna era sub picioarele ei şi pe cap purta cunună din douăsprezece stele.
Tîlcuire:
Această Femeie desemnează Biserica, cum a fost înainte şi după propovăduirea lui Hristos. Prin cer putem înţelege lumea aceasta; prin semn mare mîntuirea cea mare pe care a deschis-o şi predicat Hristos lumii. Prin Soare îl arată pe Hristos: profetul spune: „Soarele Dreptăţii" (Maleahi 4, 2). Femeia era îmbrăcată cu soarele, aici îi arată pe credincioşii din care este compusă Bi­serica, fiind îmbrăcaţi cu Hristos prin Botez (Gal. 3, 27), Prin „luna de sub picioare" arată lumea aceasta care creşte şi descreş­te, pe care calcă Biserica, ca slobozind-o s-o întindă spre cele cereşti.Fiindcă luna luminează noaptea — Scriptura lumi­nează întunericul acestei lumi. De această lumină zice Psalmistul: (Ps. 118, 105) „Făclie picioarelor mele este legea Ta". Luna sub picioare —■ Biserica are ca fundament Scriptura. „Cununa de pe
cap de douăsprezece stele" — Capul Bisericii este Hristos, iar cele 12 stele sînt cei doisprezece Apostoli.
Verset: 2
„Şi era însărcinată şi striga, chinuindu-se şi muncindu-se ca
să nască".
Tîlcuire:
Biserica în pîntecele ei îi naşte şi pe cei necredincioşi hrănindu-i cu predica Sa, pînă ce iau formă umană, pînă ce cred în Hristos şi primesc darurile duhovniceşti, care li se dau prin Botez şi se fac fiii lui Dumnezeu. Strigă Biserica prin predica Sa, chemîndu-i la mîntuire. Se chinuie să-i nască, să-i scoată din pîntecele în care au fost aruncaţi (Gal. 4, 19; Fap. Ap. 20, 31).
Versetele: 3, 4
„Şi alt semn s-a arătat în cer: iată, un balaur mare, roşu, avînd şapte capete şi zece coarne, şi pe cap şapte cununi împărăteşti. — 4. Iar coada lui tîra a treia parte din stelele cerului şi le-a arun­cat pe pămînt. Şi balaurul stătea înaintea femeii, care era să nască, pentru ca să înghită copilul, cînd îl va naşte".
Tîlcuire:
Balaurul este diavolul. Prin culoarea roşie îl arată pe diavol. Prin 7 capete, arată că întreg neamul omenesc este sub stăpînirea Iui. Este rege peste fiii întunericului. Cele 7 coarne ale Mielului îi arată pe toţi cei aleşi, răspîndiţi în cele 7 părţi. Prin 7 capete ale diavolului pe toţi cei ce dispreţuiesc împărăţia lui Dumnezeu (via Lui) şi sînt potrivnici îi arată. Coada care este partea ultimă a corpului, îl arată pe Antihrist. Trăgea a 3-a parte din stelele ceru­lui, căci Antihrist pe mulţi din aceia care puteau fi oameni aleşi şi care in Biserică erau puşi să fie ca stelele pe cer, urmînd ştiinţa şi înţelegerea lui s-au cufundat în focul pierzării. „Şi balaurul stă­tea înaintea femeii". Prin femeie în acest loc putem înţelege pe Fecioara Maria, care este Mama Bisericii, căci ea L-a născut pe Cel ce este Capul Bisericii. Copiii sînt membrele Bisericii, căci Iisus Hristos este capul acelora. Stătea să devoreze copilul — Hristos de la naştere este urmărit de Irod (Mt. 2, 10). Stătea înaintea Biseri­cii ca să-i piardă prin rău, pe cei ce s-au născut prin Botezul lui Dumnezeu.
Verset: 5
„Şi a născut un copil de parte bărbătească şi ei avea să păsto­rească toate neamurile cu toiag de fier. Şi copilul ei a fost răpit la Dumnezeu şi la tronul Lui".

„Şi a născut un copil de parte bărbătească" — Copilul este Iisus Hristos, de parte bărbătească este Domnul. Unul este bărba­tul pe care L-a născut Maria şi Biserica îl naşte în fiecare zi, căci Iisus Hristos în mădularele cele multe este Unul ca să păstorească neamurile cu toiag de fier. „Şi a fost răpit copilul la Dumnezeu", Aceasta s-a împlinit la 40 de zile după înviere, cînd s-a înălţat Ia cer. Fiii lui Dumnezeu, mădularele Iui Iisus Hristos, vor fi ră­piţi la tron, la cele cereşti, după moarte.
Verset: 6                                                                .
„Iar femeia a fugit în pustiu, unde avea loc pregătit de Dum­nezeu, ca să o hrănească pe ea acolo, o mie două sute şi şaizeci de zile".
Tîlcuire:
„Femeia a fugit în pustie" — Pustiu numeşte pe Hristos, care a venit în mijlocul pustiului la ai Săi (In. 1). Femeia fuge în pus­tiu — chiar apostolii şi ceilalţi ucenici din care era formată Bise­rica, părăsind pe diavolul, au urmat toate lucrurile lui Hristos, ca să poată fi ai lui Hristos. 1260 de zile - 3 ani şi jumătate a învăţat Hristos pe Apostoli şi pe ucenicii Săi si le-a dat Evanghelia prin care sînt păstoriţi de Domnul.
Verset: 1
„Şi s-a făcut război în cer: Mihail şi îngerii lui au pornit răz­boi cu balaurul. Iar balaurul şi îngerii lui au stat în luptă".
Tîlcuire:
Mihail Arhanghelul — simbolizează pe Hristos, care pentru mîntuirea tuturor s-a luptat cu diavolul. Dracul şi îngerii lui s-au luptat cu Mihail, cînd demonii evreilor s-au luptat împotriva lui Hristos ca să-L omoare. Îngerii lui Mihail sînt apostolii Domnului, care au fost persecutaţi de evrei şi de păgîni pînă ce i-au omorît.
Verset: 8
„Dar aceştia n-au izbutit, nici nu s-a mai găsit pentru ei loc în cer"
ilciure:
N-a putut diavolul să-1 învingă pe Hristos şi pe apostolii aces­tuia căci a fost învins de Hristos. Hristos l-a putut învinge prin moartea Sa, ca din moartea Sa numele acelora (apostolilor) să fie cunoscut în lume. Prin predica apostolilor şi a celorlalţi au fost alungaţi diavolii.
„Şi aruncat a fost balaurul cel mare, şarpele cel de demult, care se chiamă diavol şi satana, cel care înşală toată lumea, arun­cat a fost pe pămînt şi îngerii lui aruncaţi au fost cu el".

Tîlcuire:
Diavolul este numit şarpe, căci pe primul om din lume 1-a în­şelat fiind şarpe. A înşelat lumea diavolul şi a fost aruncat cu în­gerii săi pe pămînt. Pămîntul însă cei aleşi l-au descoperit.
Verset: 10
„Şi am auzit glas mare, în cer, zicînd: Acum s-a făcut mîntuirea şi puterea şi împărăţia Dumnezeului nostru şi stăpînirea Hristosului Său, căci aruncat a fost pîrîşul fraţilor noştri, cel care îi pîra pe ei înaintea Dumnezeului nostru, ziua şi noaptea".
Tîlcuire:
Vocea mare din cer este vocea îngerilor păzitori ai mîntuirii oamenilor (Lc, 15, 17). Mare bucurie este în cer pentru întoarce­rea unui păcătos. Printr-un păcătos înţelegem neamurile, 99 de drepţi sînt evreii (Evrei, 7, 29). Diavolul este acuzatorul nostru la judecată, că ne va arăta faptele cele rele. Dacă ne va acuza în faţa lui Dumnezeu că am păcătuit se va scuza pe sine, căci el este me­reu păcătos.
Verset: 11
„Şi ei l-au biruit prin sîngele Mielului şi prin cuvîntul mărtu­riei lor şi nu şi-au iubit viaţa lor, pînă la moarte".
Tîlcuire:
Sîngele lui Iisus Hristos este cel ce învinge răul din suflete.
Verset: 12
„Pentru aceasta, bucuraţi-vă ceruri şi cei care locuiţi în aces­tea. Vai însă, pămîntule şi mare, fiindcă diavolul a coborît la voi, avînd mînie mare, căci ştie că timpul lui este scurt".
Tîlcuire:
Bucuraţi-vă ceruri şi cei ce locuiţi în acestea. Biserica se de­semnează prin cer. Vai însă pămîntului.
Versetele: 13, 14
„Iar cînd a văzut balaurul că a fost aruncat pe pămint, a pri­gonit pe femeia care născuse pruncul. — 14. Dar femeii i s-au dat cele două aripi ale marelui vultur, ca să zboare în pustiu, la locul
ei, unde este hrănită acolo o vreme şi vremuri şi jumătate de vre­me, departe de faţa şarpelui".
Tîlcuire:
„Dar femeii i s-au dat cele două aripi". Vulturul este Iisus Hristos, iar aripile sînt Vechiul Testament şi Noul Testament. Bi­serica singură le are pe cele două Testamente. Bisericii i s-a dat împărăţia cerurilor.
Verset: 15
„Atunci şarpele a aruncat din gura lui, după femeie, apa ca un rîu ca s-o ia rîul".
Tîlcuire:
„Atunci a aruncat şarpele". Fluviu —- rîu sînt dorinţele cărnii prin care diavolul persecută Biserica.
Verset: 16
„Şi pămîntul i-a venit femeii în ajutor, căci pămîntul şi-a des­chis gura sa şi a înghiţit rîul pe care-i aruncase balaurul, din gură".
Tîlcuire:
Pămîntul sub picioarele femeii este Iisus Hristos, Biserica.
Verset: 17, 18
„Şi balaurul s-a aprins de mînie asupra femeii şi a pornit sâ facă război cu ceilalţi din seminţia ei, care păzesc poruncile lui Dumnezeu şi ţin mărturia lui Iisus. — 18. Şi a stat pe nisipul mării".
Tîlcuire:
Moştenitorii din sămînţa Bisericii sînt cei aleşi (sfinţii), care se vor naşte Ia sfîrşitul lumii.
Verset: 1
„Şi am văzut ridicîndu-se din mare o fiară, care avea zece coarne şi şapte capete şi pe coarnele ei zece steme şi pe capetele ei nume de hulă".
Tîlcuire:
„Şi am văzut ridicîndu-se din mare". Acesta este numele lui Antihrist. Prin cele 10 coarne arată neamurile care i se vor su­

pune lui Antihrist. „Duhul cei rău, după ce iese din om umblă prin locuri fără de apă" (Mt, 12, 43—45).
Verset: 2
„Şi fiara pe care am văzut-o era asemenea leopardului, picioa­rele ei erau ca ale ursului, iar gura ca a leilor. Şi balaurul i-a dat fiarei puterea lui şi scaunul lui şi stăpînire mare".
Tîlcuire:
Prin leopardul care are multe culori arată ipocrizia lui Anti­hrist.
Verset: 3
„Şi unul din capetele fiarei era ca înjunghiat de moarte, dar rana ei cea de moarte a fost vindecată şi tot pămîntul, minunat,se uita după fiară".
Tîlcuire:
Prin pămînt sînt arătaţi păcătoşii.
Versetele: 4-10
„Şi s-au închinat balaurului, fiindcă i-a dat fiarei stăpînirea; apoi sau închinat fiarei, zcînd: Cine este asemenea fiarei şi cine poate să se lupte cu ea! —- 5. Şi i s-a dat ei gură să grăiască seme­ţii şi hule şi i s-a dat putere să lucreze timp de patruzeci şi două de luni. — 6. Şi şi-a deschis gura sa spre hule asupra lui Dumne­zeu, ca să hulească numele Lui şi cortul Lui şi pe cei care locu­iesc în cer. — 7. Şi i s-a dat să facă război cu sfinţii şi să-i biru­iască şi i s-a dat ei stăpînire peste toată seminţia şi poporul şi limba şi neamul. — 8. Şi i se vor închina ei toţi cei care locuiesc pe pă­mint, ale căror nume nu sînt scrise, de la întemeierea lumii, în cartea vieţii Mielului celui înjunghiat. — 3. Dacă are cineva urechi — să audă! — 10. Cine ia pe alţii robi, de robie are parte; cine cu sabia va ucide, trebuie să fie ucis de sabie. Aici este răb­darea şi credinţa sfinţilor".
Tîlcuire:
Aici arată răbdarea sfinţilor în timpul persecuţiei lui Anti­hrist.
Versetul: 11
„Am văzut apoi altă fiară, ridicindu-se din pămînt, şi avea două coarne asemenea mielului, dar grăia ca un balaur".
Tîlcuire:
„Şi-i sileşte pe toţi, pe cei mici şi pe cei mari, şi pe cei bogaţi şi pe cei săraci, şi pe cei slobozi şi pe cei robi, ca să-şi pună semn pe mîna lor cea dreaptă sau pe frunte".
Tîlcuire:
Îşi va avea caracterul în mîna dreaptă, căci îşi va răspîndi doc­trina sa Antihrist. Prin seninul din frunte, înţelegem mintea, arătînd neînţelegerea sa.
Verset: 17
„Încît nimeni să nu poată cumpăra sau vinde, decît numai cel care are semnul, adică numele fiarei, sau numărul numelui fiarei",
Tîlcuire:
Slujitorii lui Antihrist vor face ca şi in timpul de faţă să se creadă că creştinismul este o slujire învechită (ocultă-întunecată).
Verset: 1
„Şi m-am uitat şi iată Mielul stătea pe Muntele Sionului şi cu El o sută patruzeci şi patru de mii, care aveau numele Lui şi nu­mele Tatălui Lui, scris pe frunţile lor".
                                           Tîlcuire :
Mielul stătea, adică Hristos, deasupra adevăratului Sion, care este în cer.
Versetele: 2, 3
„Atunci am auzit sunet din cer, ca vuiet de ape multe şi ca bu­buitul unui tunet puternic, iar glasul pe care l-am auzit ca glasul celor care cîntă cu alăutele lor. — 3. Şi cîntau o cîntare nouă, înaintea tronului şi înaintea celor patru fiinţe şi înaintea bătrîni­lor; şi nimeni nu putea să înveţe cîntarea decît numai cei o sută patruzeci şi patru de mii, care fuseseră răscumpăraţi de pe pă­mînt".
Tîlcuire:
Cei 144 000 feciorelnici, sînt cei ce nu s-au căsătorit, copiii şi cei ce şi-au păstrat viaţa în feciorie (călugării). Apostolii au fost din ei căsătoriţi deci, din rîndul celor 144 000 sînt şi din Apostoli cei necăsătoriţi. Cîntecul cel nou este cel al Noului Testament.
„Aceştia sînt care nu s-au întinat cu femei, care sînt feciorel­nici. Aceştia sînt care merg după Miel ori unde se va duce. Aceş­tia au fost răscumpăraţi dintre oameni, pîrgă lui Dumnezeu şi Mie­lului".
Tîlcuire:
Aceştia sînt cei care nu s-au întinat cu femei căci sînt fecio­relnici. Sînt cei ce nu s-au căsătorit niciodată, păstrîndu-şi ne­atinsă curăţenia, viaţa nepătată.
Verset: 5
„Iar în gura lor nu s-a aflat minciună, fiindcă sînt fără pri­hană".
Tîlcuire:
În gura lor nu s-a aflat minciună". Care s-au abţinut toată viaţa prin post. Aceştia sînt cei ce au dobîndit şi ceea ce au pro­mis prin botez n-au tăgăduit după aceea.
Versetele: 9, 10
„Şi al treilea înger a venit după ei, strigînd cu glas puternic: Cine se închină fiarei şi chipului ci şi primeşte semnul ei pe frun­tea, sau pe mîna lui. — 10. Va bea şi el din vinul aprinderii Iui Dumnezeu, turnat neamestecat, în potirul mîniei Sale, şi se va chinui în foc şi în pucioasă, înaintea sfinţilor îngeri şi înaintea Mielului".
Tîlcuire:
Vinul mîniei este ultima pedeapsă a Iui Dumnezeu faţă de cer necredincioşi.
Versetele: 12, 13
„Aici este răbdarea sfinţilor, care păzesc poruncile Iui Dum­nezeu şi credinţa lui Iisus. -— 13. Şi am auzit un glas din cer zi­cînd: Scrie: Fericiţi cei morţi, cei care de acum mor întru Dom­nul! Da, grăieşte Duhul, odihnească-se de ostenelile lor, căci fap­tele lor vin cu ei".
Tîlcuire:
Fericiţi cei ce mor în Domnul... Au murit veacului de acum, apoi şi cărnii (trupului) (Gal. 6, 12). Arată şi pe cei ce vor fi omo­rîţi în Domnul de către Antihrist.
Versetele: 14, 15, l6, 17, 18, 19
„Şi am privit şi iată, un nor alb şi Cel Care şedea pe nor era asemenea Fiului Omului, avînd pe cap cunună de aur şi în mînă seceră ascuţită. — 15. Şi alt înger a ieşit din templu şi a strigat cu glas mare Celui Care şedea pe nor: Trimite secera şi seceră, că a venit ceasul de secerat, fiindcă s-a copt secerişul pămîntului. ■— 16. Atunci Cel Care şedea pe nor a aruncat pe pămînt secera Lui şi pămîntul a fost secerat. — 17. Apoi alt înger a ieşit din tem­plul ceresc, avînd şi el seceră ascuţită. 18, — Şi încă un înger a ieşit din altar, avînd putere asupra focului şi a strigat cu glas mare celui care avea secera ascuţită şi a grăit: Trimite secera ta cea ascuţită la cules strugurii viei pămîntului căci boabele ei s-au copt. — 19. Atunci îngerul a aruncat, pe pămînt, secera lui şi a cules via pămîntului şi ciorchinii i-a aruncat în teascul cel mare al mîniei lui Dumnezeu".
Tîlcuire:
„Secera" este focul care va cuprinde lumea la sfîrşitul ei, la fel ca la început potopul cu apă, Hristos este unul şi va fi o pe­deapsă prin două seceri. Cele două seceri vor arde pe cei drepţi şi pe cei nedrepţi, pentru cei drepţi e răscumpărare, pentru cei ne­drepţi este pedeapsă. Sfinţii văzînd nedreptatea acelor zile, vor chema să vină dreptatea lui Dumnezeu prin rugăciunile lor. Vi­nul însemnează lumea care-i hrăneşte pe păcătoşi. Teascul mîni­ei lui Dumnezeu este iadul, căci mînia lui Dumnezeu se sfîrşeşte în el.
Verset: 20
„Şi teascul a fost călcat afară din cetate şi a ieşit sînge din teasc pînă la zăbalele cailor, in depărtare de o mie şase sute de stadii".
Tîlcuire:
Prin „călcare" înţelegem durerea necredincioşilor în iad. Prin „cetate" înţelegem Ierusalimul cel de sus, care este format din cei aleşi. În afara cetăţii este iadul (Mt. 13, 49). Prin „sînge" se de­semnează pedeapsa necredincioşilor. 1600 de stadii — falşii creş­tini sînt numiţi (Mt. 7, 14). Prin „cai" îi arată pe falşii păstori ai Bisericii, care şi-au făcut slujire nu pentru iubire faţă de Dum­nezeu, ci din iubire faţă de lume (bani). Prin „zăbalele cailor" (cu care se conduc caii) desemnează falsele învăţături ale lor. Falşii păstori au doctrină în gură, dar la slujbele pe care le fac se văd a fi nebuni, căci după exemplul fariseilor, ei zic şi nu fac. Şi care nu pot să înveţe ceva, dacă n-ar fi spus Evanghelia, şi în predicile lor anunţă, ameninţă pe păcătoşi că numai pedepsele îi vor face răbdători, ca nu cumva să se indrepteze: le va veni sîngele aces­tora care au pierit ca la cai zăbalele, căci i-au oprit pe păcătoşi de a se pocăi. Ei n-au putut să simtă îndreptarea dacă viciile lor (a preoţilor) nu le-au înlăturat.
Versetele: 1, 2, 3
„Am văzut, apoi, în cer, alt semn mare şi minunat: Şapte în­geri avînd şapte pedepse — cele de pe urmă — căci cu ele s-a sfîr­şit mînia lui Dumenezeu 2. —• Am văzut ca o mare de cleştar, amestecată cu foc, şi pe biruitorii din ispită cu fiara şi cu numă­rul numelui ei, stînd lîngă marea de cleştar şi avînd alăutele luî Dumnezeu. — 3. Şi ei cîntau cîntarea lui Moise robul lui Dum­nezeu, şi cîntarea Mielului, zicînd: Mari şi minunate sînt lucru­rile Tale, Doamne Dumnezeule, Atotţiitorule! Drepte şi adevă­rate sînt căile Tale, împărate al neamurilor!"
Tîlcuire:
„Am văzut ca o mare de cleştar, amestecată cu foc". Marea de cleştar este focul mistuitor. Primitorii sînt cei ce s-au luptat cu Antihrist şi sînt omorîţi de acesta. „Alăutele lui Dumnezeu" înseamnă înfrînarea cărnii. Cîntarea lui Moise este Vechiul Testa­ment, iar cîntecul Mielului este Noul Testament, au predicat cu­vîntul Noului Testament şi al Vechiului Testament.
Verset: 4
„Cine nu se va teme de Tine, Doamne, şi nu va slăvi numele Tău? Că Tu singur eşti sfînt şi toate neamurile vor veni şi se vor închina înaintea Ta, pentru că judecăţile Tale s-au făcut cunos­cute".
Tîlcuire:
„Toate neamurile vor veni şi se vor închina înaintea Ta". Ară­tat este că după înălţarea Domnului, toate neamurile au venit la credinţa în Hristos. „Judecăţile Tale s-au făcut cunoscute" în ziua judecăţii, în care se va arăta dreaptă judecata Judecătorului Dum­nezeu. Căci judecăţii îi aparţine eliberarea noastră de osîndire prin Răscumpărătorul nostru Iisus Hristos.
Verset: 5
„Şi după aceasta, m-am uitat şi s-a deschis templul cortului mărturiei din cer".
Tîlcuire:
S-a deschis templul Bisericii, templul adevăratei Biserici este Patria cerească. În acest loc dorea psalmistul să locuiască (Ps. 26, 4). Pe acest templu l-a deschis Hristos, că ne-a făcut pe toţi credincioşii să trecem la împărăţia cea cerească prin El însuşi.

„Şi au ieşit din templu cei şapte îngeri cu cele şapte pedepse, îmbrăcaţi în veşmînt de in curat, luminos şi încinşi pe sub sini, cu cingători de aur".
Prin cele 7 pedepse desemnează pe cele 7 vicii principale din care va răsări tot răul. Sfinţii le arată în ziua judecăţii pe cele 7 vicii din care a ieşit tot răul. Le vor avea în stăpînire ca prin ju­decata lor să fie pedepsiţi cu pedepse veşnice. 7 Pedepse sînt: 1 — De la facerea lumii la potop. 2 — Cei de după potop ce s-au închinat idolilor, 3 — cei de sub lege care n-au păzit porunca lui Dumnezeu, 4 — falşii profeţi care au rătăcit pe poporul lui Dum­nezeu; 5 — credincioşii evrei care L-au omorît pe Hristos şi i-au persecutat pe apostoli; 6 — Persecutorii Bisericii care au vrut să distrugă credinţa lui Hristos; 7 — Slujitorii lui Antihrist care-1 vor dispreţui pe Hristos şi care sînt sub scutul lui Antihrist. Aces­tea sînt cele 7 vicii de la începutul lumii pînă la sfîrşitul ei. Prin „cingătorile de sub sîni" îi arată pe propovăduitorii înţelepciunii. Prin aceste cingători sînt legate inimile sfinţilor între ele şi în afară de acestea ei nu pot ieşi decît prin greşeli.
Verset: 7
„Şi una din cele patru făpturi a dat celor şapte îngeri şapte cupe de aur, pline de mînia lui Dumnezeu, Celui Care este viu în vecii vecilor".
„Una din cele patru făpturi" •— Cupele de aur pline cu mînia lui Dumnezeu sînt predica sfinţilor, care vesteşte mînia lui Dum­nezeu. Cele 4 făpturi sînt cele 4 evanghelii. Sfinţii vestesc mînia lui Dumnezeu, şi prin această predică vor grăbi venirea mîniei lui Dumnezeu.
Verset: 8
„Iar templul s-a umplut de fum, din slava lui Dumnezeu şi din puterea Lui, şi nimeni nu putea să intre în templu, pînă ce se vor sfîrşi cele şapte pedepse, ale celor şapte îngeri".
Tîlcuire:
Templul este patria cerească, fumul nu lasă să se vadă ceea ce este în casă. Templul este patria cerească plină de fum, cei aleşi pe aceasta au contemplat-o cu ochii minţii, văzînd ca în ghicitură, care este numită prin fumul întunecos. „Vedem acum ca în ghi­citură ca în oglindă, ca prin oglindă în ghicitură, atunci însă faţă
către faţă" (1 Cor. 13, 12). Acum cunosc în parte, atunci voi cu­noaşte adevărul şi voi fi cunoscut. Despre cele 7 plăgi, ultima pla­gă va fi Antihrist, care va înşela neamul omenesc cu rătăcirile sale. Sfîrşirea celor 7 plăgi de le examinăm vom vedea că sînt zi­lele judecăţii, cînd sfinţii îşi vor lua corpurile lor, ca să locuiască fără de sfîrşit în patria cerească cu Dumnezeu. De aceasta zice Psalmistul: „Fericiţi cei ce locuiesc în casa Domnului, că Te pot lăuda în vecii vecilor".

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu